USPQP022 Odborný německý jazyk pro speciální pedagogy I

Faculty of Public Policies in Opava
Accreditation winter
Extent and Intensity
0/26/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Petra Kostruhová (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Petra Kostruhová
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives (in Czech)
Studenti se seznámí se základními výrazovými prostředky - aktuální německou terminologií ve vztahu ke speciální pedagogice, symptomatologií zdravotního postižení v německém jazyce. Získají základní přehled o osobnostech německy mluvících zemí, které zásadním způsobem ovlivnily vývoj vědního oboru speciální pedagogika. Důraz bude kladen na práci s cizojazyčnými texty, vyhledávání informací s vazbou na speciální pedagogiku. Studenti budou uvedeni do problematiky systému školství v německy mluvících zemí (Německo, Rakousko) a především realizace péče o soby se zdravotním postižením a jejich edukace.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- student si rozšíří aktivní i pasivní slovní zásobu o základní německou terminologii s vazbou na obor speciální pedagogika učením izolovaných německých pojmů i prostřednictvím práce s cizojazyčnými texty
- student získá přehled o vybraných aktuálních publikacích německy mluvících autorů s vazbou na obor speciální pedagogika a zkvalitní své dosavadní poznatky o oboru vyhledáváním informací
- student získá základní přehled o významných osobnostech německy mluvících zemí s vazbou na obor speciální pedagogika
- student popíše německy speciální potřeby v oblasti fyzické, psychické a sociální
Odborné dovednosti:
- student objasní rozdíly realizace edukace a postavení osob se speciálními potřebami ve vybraných oblastech německy mluvících zemí a v České republice
- student rozšíří své znalosti o možnostech životní realizace osob se speciálními potřebami sledováním krátkých dokumentů a diskusí nad nimi
- student zlepší své dovednosti v oblasti porozumění německému jazyku
Obecné způsobilosti:
- student si rozšíří povědomí o edukačních procesech v jiných evropských zemích
Syllabus (in Czech)
  • 1. Osobnosti speciální pedagogiky v německy mluvících zemích
  • 2. Terminologie ve speciální pedagogice
  • 3. Klasifikace speciální pedagogiky
  • 4. Psychopedie, vymezení pojmu, terminologie
  • 5. Poruchy autistického spektra, vymezení pojmu, terminologie
  • 6. Somatopedie, vymezení pojmu, terminologie
  • 7. Logopedie, vymezení pojmu, terminologie
  • 8. Surdopedie, vymezení pojmu, terminologie
  • 9. Oftalmopedie, vymezení pojmu, terminologie
  • 10. Symptomatologie zdravotního postižení
  • 11. Péče o osoby s postižením v německy mluvících zemích
  • 12. Aktuální tendence ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v německy mluvících zemích
Literature
    required literature
  • BERNITZKE, F., TUPI, A. Heil- und Sonderpädagogik. Inklusive Pädagogik. Wien: Jugend & Volk, 2017. ISBN 978-3-7100-3359-9.
  • BIERMANN, A., GOETZE, H. Sonderpädagogik. Stuttgart: Kohlhammer, 2005. ISBN 978-3-17-017665-2.
  • BIEWER, G. Grundlagen der Heilpädagogik und inklusiven Pädagogik. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2017. ISBN 978-3-8252-4694-5.
  • LÜTJE-KLOSE, B., RIECKE-BAULECKE, T., WERNING, R. (Hrsg.). Inklusion in der Schule und Unterricht. Grundlagen in der Sonderpädagogik. Hannover: Kallmeyer, 2022. ISBN 978-3-7721-1157-2.
  • VERNOOIJ, M. A. Einführung in die Heil- und Sonderpädagogik. Wiebelsheim: Quelle&Meyer, 2007. ISBN 978-3-494-01425-8.
    recommended literature
  • ELLINGER, S., WITTROCK, M. (Hrsg.). Sonderpädagogik in der Regelschule. Konzepte-Forschung-Praxis. Stuttgart: Kohlhammer, 2005. ISBN 978-3-17-018868-6.
  • FISCHER, D. Heilpädagogik – ein Versprechen. Würzburg: Ed. Bentheim, 2009. ISBN 978-3-934471-79-5.
  • KAHLERT, J, HEIMLICH, U. (Hrsg.). Inklusion in Schule und Unterricht. Wege zur Bildung für alle. Stuttgart: Kohlhammer, 2014. ISBN 978-3-17-025725-2.
  • KLUTH, P., DANAHER, S. Inklusion in der Praxis. 100 Tipps und Tricks für den differenzierten Unterricht. Mülheim: Verlag an der Ruhr, 2016. ISBN 978-3-8346-3108-4.
  • TEXTOR, A. Einführung in die Inklusionspädagogik. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2015. ISBN 978-3-8252-4340-1.
    not specified
  • BUNDSCHUH, K., WINKLER, C. Einführung in die sonderpädagogische Diagnostik. München: Ernst Reinhardt, 2019. ISBN 978-3-8252-5286-1.
  • LINDMEIER, B., LINDMEIER, C. Pädagogik bei Behinderung und Benachteiligung. Stuttgart: Kohlhammer, 2012. ISBN 978-3-17-019808-1.
  • NOVOTNY, K. (Hrsg.). Pädagogik in der Sonderpädagogik. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 2010. ISBN 978-3-8340-0744-5.
  • REICHENBACH, C., THIEMANN, H. Lehrbuch diagnostischer Grundlagen der Heil- und Sonderpädagogik. Dortmund: Borgmann, 2018. ISBN 978-3-8080-0847-8.
  • STEIN, M. Allgemeine Pädagogik. München: Ernst Reinhardt, 2017. ISBN 978-3-8252-4791-1.
  • Zezulková, L. Odborný německý jazyk pro speciální pedagogy. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Vstupní jazyková úroveň B1 podle společného evropského referenčního rámce. Splnění všech úkolů v e-learningovém prostředí je podmínkou udělení zápočtu.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2023, Winter 2024.