UPPVBK012 History of Pedagogy

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2020
Extent and Intensity
8/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Timetable
Fri 28. 2. 10:35–12:10 C311, Fri 13. 3. 12:15–13:50 C201, Fri 3. 4. 13:05–14:40 C312, Fri 17. 4. 12:15–13:50 C312
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Studenti budou seznámeni s vývojem pedagogického myšlení od antiky až po 1. polovinu 20. století a větší pozornost je věnována dějinám pedagogiky v českých zemích od 9. století n. l. do 1. poloviny 20. století. Studenti získají znalosti z vývoje pedagogických teorií a názorů jednotlivých osobností reprezentující dané pedagogické směry nebo tvořící svůj vlastní pedagogický směr. V rámci výuky bude kladen důraz na hledání historických a současných souvislostí s oblastmi sociálně patologických jevů, které se vyskytovaly a prolínaly dějinným vývojem. Důraz bude kladen na souvislosti s dnešní dobou, a to nejen z pohledu školství, ale i výchovy obecně.
Syllabus
  • 1. History of pedagogy as a scientific discipline,
    2. Ancient education
    3. Middle Ages
    4. Renaissance Education
    5.Reformist and anti-reformist Education
    6. J. A. Komenský
    7. J. Locke, J. J. Rousseau
    8. J. B. Basedow, J. H. Pestalozzi
    9. F. W. A. Diesterweg, J. F. Herbart
    10. K.D. Ušinskij, L. N. Tolstoj, R. Owen
    11. A. S. Makarenko, J. Dewey and alternative schools
    12. Czech History of education (1774-1938) - I.
    13. Czech History of education (1774-1938) - II.
Literature
    required literature
  • JANIŠ, K. ml. Vybrané kapitoly z dějin výchovy. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2009. ISBN 978-80-7248-512-3. info
  • KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2429. info
  • PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-584-9. info
  • ŠTVERÁK, V. Stručné dějiny pedagogiky. Praha: SPN, 1988. info
  • CIPRO, M. Průvodce dějinami výchovy. Praha: Panorama, 1984. ISBN 80-238-6334-7. info
    recommended literature
  • VRABCOVÁ, D., JANIŠ, K. Vybrané pedagogické osobnosti východních Čech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-525-2. info
  • CIPRO, M. Slovník pedagogů. Praha: Miroslav Cipro, 2001. ISBN 80-238-6334-7. info
  • ŠTVERÁK, V., ČADSKÁ, M. Stručný průvodce dějinami pedagogiky. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-7184-797-6. info
  • VESELÁ, Z. Vývoj české školy a učitelského vzdělání. Brno: MU, 1992. ISBN 80-210-0458-4. info
  • KOVÁŘÍČEK, V., KOVÁŘÍČKOVÁ, I. Vývoj školských soustav v českých zemích. Olomouc: UP, 1989. info
Teaching methods
Interactive lecture
Lecture supplemented with a discussion
Assessment methods
The analysis of student 's performance
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 8 HOD/SEM.
Teacher's information
Examination on the content of lecture and required reading.
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2021, Summer 2022.
  • Enrolment Statistics (Summer 2020, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2020/UPPVBK012