UPPVBP064 Ethopedy

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2021
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Timetable
Tue 11:25–12:10 C204
  • Timetable of Seminar Groups:
UPPVBP064/A: Tue 12:15–13:00 C204, J. Viktorin
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 15 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/15, only registered: 0/15
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je pochopit základní vymezení, předmět a cíle speciální pedagogika - etopedie a ukotvit ji v systému pedagogických věd. Studenti jsou seznámeni se základními poznatky o historii oboru, jeho vývoji, přístupu společnosti, diagnostice, intervenci, poradenství, vymezení poruch chování a problémového chování. Dále budou prezentovány legislativní, metodické a strategické dokumenty vztahující se k institucionální péči. Cílem je vytvořit teoretický a praktický základ aplikaci teoretických poznatků v praxi sociálního pracovníka - preventistu a následné studium aplikovaných disciplín psychologie, pedagogiky i sociální práce. Nedílnou součástí předmětu jsou doplňující semináře.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Historie oboru etopedie, přístupy, představitelé oboru.
    2. Zařazení oboru do systému věd, cíle, úkoly a předmět oboru
    3. Terminologie oboru - objekty a subjekty oboru
    4. Etopedická diagnostika
    5. Etopedická intervence
    6. Etopedicky zaměřené poradenství
    7. Koncept "At Risk Youth"
    8. Poruchy chování a problémy chování - vymezení, diferenciace, klasifikace, faktory.
    9. Rezidenční zařízení v ČR a institut ochranné a ústavní výchovy
    10. Legislativní, strategické a jiné dokumenty
Literature
    required literature
  • Martin Kaleja. Inkluzivní vzdělávání v primární škole se zaměřením na žáky s projevy problémového chování, rizikového chování a projevy poruchy chování. In Adamus, P. a kol. Inkluzivní vzdělávání v kontextu proměn českého školství. Opava: Fakulta veřejných politik Slezské univerz, 2016. ISBN 978-80-7464-884-7. info
  • Martin Kaleja. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: Fakulta veřejných politik Slezské univerz, 2015. ISBN 978-80-7510-160-0. info
  • Martin Kaleja. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravská univerzit, 2014. ISBN 978-80-7464-544-0. info
  • Martin Kaleja. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravská univerzit, 2013. ISBN 978-80-7464-396-5. info
    not specified
  • Martin Kaleja a kol. Etnografie školy jako edukační realita současnosti. Opava: Fakulta veřejných politik Slezské univerz, 2015. ISBN 978-80-7510-167-9. URL info
Teaching methods
Interactive lecture
Lecture supplemented with a discussion
Lecture with a video analysis
One-to-One tutorial
Assessment methods
Credit
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Teacher's information
ActivityDifficulty [h]
Cvičení13
Domácí příprava na výuku50
Přednáška13
Summary76
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2023, Summer 2024, Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (Summer 2021, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2021/UPPVBP064