UNZSOP034 Multikulturní ošetřovatelství

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2023
Rozsah
12/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Jana Haluzíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Rozvrh
Pá 24. 3. 10:35–13:50 C311, Po 27. 3. 8:55–12:10 C308, Po 3. 4. 8:55–12:10 C308
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoretický, který učí studenty/ky kvalitně ošetřovat nemocné jiných kultur a etnik, tzn. nemocné s odlišnými sociokulturními potřebami a prioritami. Rovněž je připravuje na větší diverzifikaci pacientů (různorodost kulturní, národnostní, etnickou, apod.). Tato připravenost se týká nejenom ošetřovatelství, ale také oblasti legislativní, politické a vzdělávací. Cílem je poskytnout vhodnou a účinnou podporu a pomoc ve zdraví a nemoci při respektování specifik každého cizince. Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy z oblasti multikulturního ošetřovatelství, naučit je využívat vhodné metody k zhodnocení kulturních specifik jedince a přimět studenty ke kritickému myšlení při zavádění kulturně – specifických intervencí do ošetřovatelské péče. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: popsat různé koncepty a teorie pluralismu a multikulturalismu, vč. orientace v základních pojmech, kriticky hodnotit rostoucí kulturní diverzitu a její dopad na soudobou společnost a předně na ošetřovatelskou praxi.
Výstupy z učení
Odborné znalosti: Studenti mají dostatečné teoretické znalosti k tomu, aby byli schopni správně zhodnotit jedince se specifickými kulturními a spirituálními potřebami. Odborné dovednosti: Studenti umí použít konkrétní nástroje k hodnocení kulturních specifik a spirituálních potřeb a umí na zjištěná fakta adekvátně reagovat. Obecná způsobilost (kompetence): Studenti umí zajistit adekvátní péči všem jedincům v oblasti kulturních a spirituálních potřeb, včetně administrace těchto intervencí. Studenti nabydou kompetenci k hodnocení kulturních specifik a spirituálních potřeb pacientů, včetně zajištění odborné péče v této oblasti. Budou pracovat metodou ošetřovatelského procesu s uzpůsobením pro specifickou kulturní potřebu každého jedince.
Osnova
  • 1. Úvod do multikulturního ošetřovatelství 2. Multikulturalismus v hlavních a souvisejících pojmech. Problematika společenské diverzifikace menšin. Reprezentace menšinových kultur v ČR. 3. Antropologie „ras“, etnických a národnostních menšin. Společensko-kulturní souvislosti k menšinám v prostoru ČR a Evropy. 4. Determinanty xenofobie a rasismu aneb jak účinně s xenofobií a rasismem bojovat. Zjevné a skryté faktory psychologických schémat stereotypů, předsudků a názorů v multikulturním ošetřovatelství a péči. 5. Kulturně shodná a rozdílná péče založená na různorodosti a univerzálnosti. Vybrané oblasti kvality života menšinových pacientů a jejich limity. 6. Specifika české sociokulturní komunity a zdravotnického systému. Sociální rovnost a sociální spravedlnost. 7. Aplikace kulturního posouzení do ošetřovatelského posouzení stavu potřeb a kvality života u pacientů v ČR. 8. Spirituální potřeby člověka, posuzování spirituálních potřeb, vliv spirituality na kvalitu života. 9. Náboženská specifika, religiozita x spiritualita, nemocniční kaplanství. 10. Kulturní identifikátory, práce na vlastním pěstování spirituality, uvědomění si vlastních kulturních specifik a spirituálních potřeb.
Literatura
    povinná literatura
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Úvod do transkulturního ošetřovatelství. E-opora.[online]. Opava: SLU v Opavě, 2013. ISBN 978-80-260-4970-8. URL info
  • ŠPIRUDOVÁ, L., TOMANOVÁ, D., KUDLOVÁ, P., HALMO, R. Multikulturní ošetřovatelství II. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1213-X. info
  • IVANOVÁ, K., ŠPIRUDOVÁ, L., KUTNOHORSKÁ, J. Multikulturní ošetřovatelství I. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1212-1. info
    doporučená literatura
  • KERSEY - MATUSIAK G. Delivering Culturally Competent Nursing Care. New York: Springer Publishing Company, 2013. ISBN 978-0-8261-9382-7. URL info
  • PURNELL, L. D. Transcultural Health Care: A Culturally Competent Approach. Philadelphia: F.A. Davis Company, 2013. ISBN 978-0-8036-3705-4. URL info
  • SAGAR, P. L. Transcultural Nursing Theory and Models. Application in Nursing Education, Practice, and Administrat. New York: Springer. Publishing Company, 2012. ISBN 978-0-8261-0748-0. info
  • NEMČEKOVÁ, M., ŠPIRUDOVÁ, L. Leiningerové teorie kulturně shodné a rozdílné péče založené na různorodosti a univerzálnosti. In Ošetřovatelství, konceptuální modely a teorie. Eds. K. Žiaková, D. Jarošová, J. Čáp. Ostrava: ZSF, OU v Ostravě, 2008. ISBN 80-7368-068-8. info
  • MASTILIAKOVÁ, D., ARCHALOUSOVÁ, A. a kol. Multikulturní ošetřovatelství 1 [online]. c2008 [cit. 4. dubna 2008]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2008. URL info
  • LEININGER . M., McFARLAND, M.R. Culture Care Diversity and Universality. A Worlwide Nursing Theory. Sudbury: Jones and Bartett Publishers, 2006. ISBN 0-7637-3437-3. info
  • GIGER, J. N., DAVIDHIZAR, R. E. Trancultural Nursing. Assessment & Intervention. St. Louis: Mosby, 2004. ISBN 0-323-02295-2. info
  • ŠPIRUDOVÁ, L. a kol. Překonávání kulturních a komunikačních bariér při péči o pacienty odlišných etnik a kultur. Olomouc: LF UP, 2002. info
  • ŠPIRUDOVÁ, L. a kol. Překonávání kulturních a komunikačních bariér při péči o pacienty odlišných etnik a kultur. Olomouc: LF UP, 2002. info
Výukové metody
Přednáška, prezentace, metody kritického myšlení, diskuze, samostudium.
Metody hodnocení
Splnění 80% docházky ve výuce, prokazování aktivity a teoretických vědomostí průběžně během výuky (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Zápočet: seminární práce na zadané téma a její ústní obhajoba.
Informace učitele
Kontaktní výuka je vedena systémem konzultací na vybraná témata. Kombinovaná část studia je realizována v prostředí e-learningového kurzu na e-portále http://elearning.fvp.slu.cz/. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím individuálních či skupinových konzultací nebo elektronické pošty. Rozsah konzultací (soustředění) 4p hodin.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, léto 2024, léto 2025.