UPPVMK032 Odborná praxe IV - souvislá

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2023
Rozsah
0/0/320. 8T/týden = 40 hod. 16 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Rozvrh
Pá 24. 2. 13:05–15:30 C206
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K) && UPPVMK030 Odborná praxe III - průběžná
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Osvojení odborných znalostí a dovedností při asistenci související s přípravou kolektivních speciálně pedagogických výcvikových, preventivních, vzdělávacích a aktivizačních programů za účelem podpory osobnostního rozvoje osob s postižením napříč věkovými kategoriemi v oblasti fyzické, psychické nebo sociální. Registrace a analýza specifických projevů verbální a neverbální komunikace osob se zdravotním postižením v kontextu pedagogické a sociální komunikace za účelem uplatňování vhodných komunikačních strategií. Praktická aplikace vhodných komunikačních strategií. Důraz bude kladen na uplatnění vybraných prostředků orientační speciálně pedagogické diagnostiky. Pozornost bude věnována praktické aplikaci individualizovaných přístupů. Zaměření a úkoly náslechové speciálně pedagogické praxe vycházejí z obsahu studijního oboru speciální pedagogika a je chápána jako významná součást utváření profilu absolventa. V souladu s tímto záměrem jsou také volena zařízení ke konání náslechové praxe, a to napříč příslušnými rezorty, které se zabývají problematikou osob se zdravotním postižením.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student realizuje vybrané vzdělávací a aktivizační činnosti
- student registruje specifické projevy, vyplývající z postižení
- student analyzuje zjištěné údaje a vyvozuje speciálně pedagogická opatření
Odborné dovednosti:
- student charakterizuje proměnné, ovlivňující socializaci osob s postižením
- student umí navrhnout vzdělávací a aktivizační činnosti v kontextu komplexního rozvoje osobnosti
- student uplatňuje vhodné komunikační strategie v kontextu sociální komunikace
- student si ověří vybrané speciálně pedagogické metody a přístupy
Obecné způsobilosti:
- student má znalosti o biologické podmíněnosti a sociální determinaci v širším kontextu vývoje a formování osobnosti člověka
- student umí vysvětlit význam teoretických znalostí pedagogiky, speciální pedagogiky, psychologie a psychopatologie pro praktickou činnost speciálního pedagoga
Osnova
  • 1. Vzdělávací a aktivizační činnosti v užším pojetí.
  • 2.-4. Struktura přípravy vybraných vzdělávacích a aktivizačních činnosti.
  • 5.-12. Praktická aplikace a vyhodnocení realizovaných činností s důrazem na sebereflexi při asistentská praxi.
Literatura
    povinná literatura
  • ADAMUS, P., ZEZULKOVÁ, E., KALEJA, M., FRANIOK, P. Inkluzivní vzdělávání v kontextu proměn českého školství. Ostrava: Ostravská univerzita, 2016. ISBN 978-80-7464-884-7.
  • ADAMUS, P. Strategie uplatňované v edukaci žáků s poruchami autistického spektra. Ostrava: Montanex, 2016. ISBN 978-80-7225-436-1.
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-2108-093-5.
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5383-0.
  • PILÁT, M. Komunitní plánování sociálních služeb v současné teorii a praxi. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0932-4.
  • UZLOVÁ, I. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním. Praktický průvodce pro osobní asistenty. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-764-0.
    doporučená literatura
  • HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
  • MANĚNOVÁ, M. Učitel primárního vzdělávání ve vztahu k ICT: (výzkum současného stavu) : monografie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2009. ISBN 978-80-7435-026-9.
  • MATOUŠEK, O. Sociální služby – legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0041-3.
  • MÜLLER, O. Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7.
  • ZIKL, P. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3856-7.
  • ZIKL, P. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3852-9.
    neurčeno
  • ADAMUS, P. Edukace žáků s poruchou autistického spektra v kontextu rozvoje klíčových kompetencí. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-746-4661-4.
  • BENDOVÁ, P., ZIKL, P. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3854-3.
  • BRUMOVSKÁ, T., MÁLKOVÁ SEIDLOVÁ, G. Mentoring. Výchova k profesionálnímu dobrovolnictví. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-772-5.
  • FONTANA, D. Sociální dovednosti v praxi. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1197-6.
  • ČERNÁ, M. a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7.
  • JANKŮ, K. Speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vybraná základní témata. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-640-9.
  • KALEJA, M. ed. Inkluzivní dimenze primárního a sekundárního vzdělávání ve speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-746-4692-8.
  • VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-732-0187-6.
  • FLORIAN, L. Achievement and Inclusion in Schools. Routledge, 2017. ISBN 978-113-8809-000.
Metody hodnocení
Povinná účast v úvodním semináři k praxi. Odevzdání portfolia dle stanovené struktury: příprava vybraných kolektivních vzdělávacích a aktivizačních činností (cíle, zadání, metody, průběh, hodnocení, sebereflexe), záznam realizace vybraných vzdělávacích a aktivizačních činností s uplatněním prvků individualizovaných přístupů, deskripce uplatněné komunikační strategie, analýza rizik, speciálně pedagogická opatření. Reflexe odborné přednášky s oborovou tematikou dle doporučení vyučující/ho.
Informace učitele
Úvodní tutoriál za účelem vstupních informací (obsahových a organizačních). Vyučující má vypsané pravidelné konzultace, na kterých student má možnost individuálního konzultačního setkání. Komunikace probíhá mimo jiné také prostřednictvím e-mailu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace léto, léto 2024, léto 2025.