UVSSPUK023 Sociálně právní ochrana dětí a mládeže

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
10př/sem. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Petr Fabián, PhD. (přednášející)
Garance
Mgr. Petr Fabián, PhD.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Ing. Lucie Kamrádová, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět seznamuje studenta s problematikou sociálně právní ochrany dětí a mládeže, s jeho historickým kontextem i současnými světovými směry. Další významnou součástí je proces náhradní rodinné péče, metody přípravy žadatelů, proces podpory náhradních rodin. Student se musí naučit sledovat problematiku SPOD v kontextu rodiny i širšího sociálního kontextu rodiny. V části věnované kazuistickému pohledu na hodnocení rodin si osvojí i praktické dovednosti související s SPOD a doprovázením náhradních rodin.
Osnova
  • 1. Rodina, ochrana dětství – historický exkurz
  • 2. Rozvoj ochrany dětí a dětství v moderních dějinách, syn. CAN a jeho vývoj
  • 3. Dětské potřeby, attachment, rodičovství
  • 4. Paradigmata SPOD – moderní směry, změny v českém právním řádu
  • 5. Komparace modelů SPOD v Evropě
  • 6. Nástroje pro výkon SPOD v ČR včetně jejich zakotvení v české legislativě
  • 7. Hodnocení rodiny a jejích možností, formy náhradní péče – opatrovník, pěstoun, osvojitel, ústavní výchova
  • 8. NRP – smysl, příprava žadatelů o výkon pěstounské péče
  • 9. Úkoly organizací doprovázející pěstounské rodiny
  • 10. Úkoly sociálních pracovníku OSPOD – vzhledem k ohroženému dítěti, pěstounům i rodině
  • 11. Služby a jejich realizace při práci s problémovou rodinou a při práci s náhradní rodinou
  • 12. Plánování služeb – kazuistická problematika – metody sociální práce
  • 13. Rodinná asistence, kazuistický exkurz
Literatura
    povinná literatura
  • PAZLAROVÁ, Hana, ed. Pěstounská péče: manuál pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1020-7.
  • GILBERT, N., PARTON, N. a SKIVENES, M. Child protection systems: international trends and orientations. New York, NY: Oxford University Press, c2011, ix, 273 p. International policy Exchange series. ISBN 01-997-9335-2.
  • SOBOTKOVÁ, I. OČENÁŠKOVÁ, V. Pěstounská péče očima dospělých, kteří v ní vyrostli: trendy vs. zkušenosti. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, 197 s. ISBN 978-80-244-3821-4.
  • SEN, R., BRODHURST, K., Contact between children in out-of-home placements and thein family and friends: a esearche review, [online]. Dostupné na: https://www.researchgate.net/publication/23315165.
  • DUNOVSKÝ, J., DYTRYCH, Z. a MATĚJČEK, Z., a kolektiv. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada Publishing, 1995. ISBN 8085121999.
  • Dobrý pěstoun: náhradní rodinná péče v ČR. Tábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR, 2018. ISBN 978-80-907053-2-6.
    doporučená literatura
  • Case management practice within Save the Children child protection programmes dostupné on-linje http://www.socialserviceworkforce.org/system/files/resource/files/Case%20Management%20Practice_0.pdf
  • HORST, H.; JOANKNECHT, L., PAQEE, R. Příručka pro koordinátory rodinné skupinové konference. 2010. [online]. [cit. 2015.12.12]. Dostupné na: http://www.pravonadetstvi.cz/files/files/Rodinne-konference_prirucka-pro-koordinatory.pdf
  • NAVRÁTIL, P. Posouzení životní situace: úvod do problematiky. Sociální práce/ Sociálna práca, Brno: ASVSP, 2007, roč. 2007, č. 1, s. 72–86. ISSN 1213-6204.
Metody hodnocení
zkouška KS: předmět bude uzavřen zkouškou ověřující znalosti probraných témat, součástí zkoušky bude obhajoba zpracovaných korespondenčních úkolů *Specifikace podmínek pro ukončení předmětu bude v informačním systému vždy před zahájením výuky v semestru.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2023, léto 2024.