FVP:UPPVP0010 Pedagogy for SP - Course Information
UPPVP0010 Pedagogy for SP
Faculty of Public Policies in OpavaWinter 2015
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava - Prerequisites (in Czech)
- žádné
- Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
- Course objectives (in Czech)
- Obsahem předmětu je přehled o složkách pedagogiky jako vědecké disciplíny a analýza jednotlivých stránek výchovně-vzdělávacího procesu (subjekt a objekt výchovy a vzdělávání, jeho podmínky a aspekty, výzkumné metody a alternativní pedagogické koncepce). Cílem je poskytnout studujícím komplexní a strukturovaný vhled do pedagogické problematiky.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Předmět pedagogiky, metodologické otázky, základní kategorie, vznik pedagogiky jako vědy
2. Funkce a úkoly pedagogiky, pojetí paradigmat pedagogiky, zákonitosti
3. Soustava pedagogických věd, charakteristika pedagogických disciplin, směry pedagogiky
4. Vztah pedagogiky k filozofickým, psychologickým a jiným vědám
5. Výchova - základní fenomén pedagogiky, geneze, složky výchovy v demokratické společnosti
6. Osobnosti výchovně-vzdělávacího procesu - žák, učitel, mistr, vychovatel
7. Učení a vyučování, vzdělání a vzdělávání - charakteristika, druhy
8. Teorie výchovy, výchovní zásady, instituce a prostředí: škola, rodina, lokální prostředí, média, zájmové, kulturní a volnočasové instituce, multikulturní výchova, integrovaná výchova
9. Základy didaktiky - cíl, obsah, forma, metoda, prostředek, technika, edukační technologie, plány, osnovy, didaktické principy
10. Pedagogická diagnostika - předmět, funkce, metody
11. Výzkumné metody pedagogiky - metodologie, klasifikace
12. Alternativní pedagogické koncepce, geneze hnutí a alternativních škol
13. Autoevaluace škol - novodobý fenomén zvyšování jejich kvality - vyhláška MŠMT ČR č. 15/2005, definice, zásady, oblasti, ukazatele, klíč hodnocení
- 1. Předmět pedagogiky, metodologické otázky, základní kategorie, vznik pedagogiky jako vědy
- Literature
- required literature
- MALACH, J. Pedagogika jako obecná teorie edukace. Ostrava: PdF OU, 2007. ISBN 978-80-7368-291-0. info
- VIŠŇOVSKÝ, Ľ. - KAČÁNI, V. a kol. Základy školskej pedagogiky. Bratislava: IRIS, 2001. ISBN 80-89018-25-4. info
- PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-399-4. info
- recommended literature
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3. info
- BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9. info
- KREJČÍ, V. Obecné základy pedagogiky. Ostrava: PdF, 1991. info
- not specified
- GAVORA, P. Metody pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-85931-79-6. info
- CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-68-0. info
- PRŮCHA, J. Pedagogická evaluace: hodnocení vzdělávacích programů a výsledků. Brno: CDVU MU, 1996. ISBN 80-210-1333-8. info
- RÝDL, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno:, 1994. info
- SINGULE, F. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha: SPN, 1992. info
- MOJŽÍŠEK, L. Základy pedagogické diagnostiky. Praha: SPN, 1986. info
- Teaching methods
- Lecturing
- Assessment methods
- Written exam
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2015/UPPVP0010