UPPVBP077 Pedagogika rodiny pro SP

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2018
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
PŘEDNÁŠKA Cílem předmětu je poskytnout studentům vhled do problematiky rodiny, jejího vývoje, formujících se vztahů uvnitř rodiny apod. Předmět vychází ze základních charakteristik rodiny v historii a současné české společnosti, vymezuje její funkce, především se zaměřením na funkci výchovnou. Pozornost bude věnována uspořádání a atmosféře rodiny, obecně výchovným funkcím a funkcím, které výchovu činí obtížnou. Podrobněji bude rozebrána koncepce rodinné výchovy, působení adekvátních výchovných prostředků atd.
Osnova
  • PŘEDNÁŠKA
    1. Biologické a kulturní kořeny rodiny. Rodina jako biologický jev. Pojem rodina
    2. Sociálně psychologický pohled na rodinu
    3. Rodina z hlediska sociologického
    4. Struktura a dynamika rodiny, vliv způsobu výchovy na dítě. Současná rodina pojetí, aktuální problémy.
    5. Rodina jako činitel výchovy. Funkce rodiny vzhledem k dítěti a jejich selhávání, rodina a socializace a vzdělávací úspěšnost dítěte.
    6. Problémy, konflikty a rozvod. Právní pohled na rodinu.
    7. Současné trendy v rodině. Odkládání rodičovství. Rodina s jedním rodičem
    8. Přehled a psychologická specifika jednotlivých forem náhradní rodinné péče
    9. Rodiny se zanedbávaným, deprivovaným a týraným dítětem
Literatura
    povinná literatura
  • MATOUŠEK, Oldřich a kol. Děti a rodiče v rozvodu: manuál pro zúčastněné profesionály a rodiny. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0968-3. info
  • SYCHROVÁ, Adriana. Pedagogické aspekty náhradní rodinné péče. Pardubice: Univerzita Pardubice, Fakulta filozof, 2015. ISBN 978-80-7395-955-5. info
  • HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4674-6. info
  • SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0217-2. info
  • GILLERNOVÁ, I., KEBZA, V., RYMEŠ, M. a kol. Psychologické aspekty změn v české společnosti. Člověk na přelomu tisíciletí. Praha: Grada Publishing, a. s., 2011. ISBN 978-80-247-2798-1. info
  • MATOUŠEK, O., PAZLAROVÁ, H. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny v kontextu plánování péče. Praha: Portál, s. r. o., 2010. ISBN 978-80-7367-739-8. info
  • KIMPLOVÁ, T. Základy psychologie manželského a rodinného soužití. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008. ISBN 978-80-7368-619-2. info
  • MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Slon, 2003. ISBN 80-86429-19-9. info
  • MAREŠ, P. Sňatkový trh - koncepty a modely: Východisko výzkumu reprodukce rodin. In MAREŠ, P., POTOČNÝ, T. (eds). Modernizace a česká rodina. Modernization and Czech Family. Brno: Barrister & Principal, 2003. ISBN 80-86598-61-6. info
  • HINTNAUS, L. Člověk a rodina - smysl a funkce rodiny: anatomie, fysiologie a patologie lidské rodiny. České Budějovice: Jihočeská univerzita, Zdravotn, 1998. ISBN 80-7040-315-2. info
  • MLČÁK, Z. Vybrané kapitoly z psychologie manželství a rodiny. Ostrava: FF OU, 1996. ISBN 80-7042-452-4. info
    doporučená literatura
  • SEKERA, O. Rodina v nečase. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagog, 2010. ISBN 978-80-7368-877-6. info
  • MOŽNÝ, I. Rodina a společnost. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2008. ISBN 978-80-86429-87-8. info
  • LEMAN, K. Sourozenecké konstelace. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-194-8. info
  • HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002. ISBN 807178-635-7. info
  • KRATOCHVÍL, S. Manželská terapie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-332-3. info
  • PLAŇAVA, I. Manželství a rodiny. Brno: DOPLNĚK, 2000. ISBN 80-7239-039-2. info
Výukové metody
Monologické
Dialogické
Metody hodnocení
Zápočet
Informace učitele
Zápočet: písemný test (úspěšné splnění - 75 %) z určené základní literatury a přednášek, seminární test (úspěšné splnění - 75 %) z určené základní literatury - podmínka zapsání k zápočtovému testu, aktivní účast na seminářích, docházka.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2019, zima 2020.