UPPVJP006 Obecná gerontagogika

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2019
Extent and Intensity
13/13/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Guaranteed by
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je poskytnout studentovi komplexní a strukturovaný vhled do problematiky, klíčových pojmů a aspektů obecné gerontagogiky v konceptu CŽU, které by měl pochopit jako základ pro další vyučovací předměty přes vymezení předmětu, funkcí, zákonitostí a cílů teorie edukace seniorů, jejího obsahu, forem, metod a prostředků. Student taktéž získá analytický přehled o jednotlivých stránkách edukačního procesu, klíčových kompetencích subjektu a objektu edukace, o podmínkách, principech, výzkumných metodách, o vztahu k ostatním edukačním disciplínám a koncepcím.
Learning outcomes (in Czech)
Oborové znalosti:Student získá a prokáže znalost vzniku gerontagogiky jako vědní disciplíny, základních teorií v rámci její geneze, umí charakterizovat její předmět, úkoly, cíle, obsah, formy, metody, principy a prostředky, definovat klíčové kompetence subjektu a objektu edukace seniorů, jakož i charakterizovat soustavu podpůrných vědních disciplín a taktéž i charakterizovat klíčové znaky přípravy dospělého na stárnutí.
Oborovédovednosti:Student se dokáže orientovat v základní edukační problematice seniorů zasazené do konceptu celoživotního učení. Spolehlivě se orientuje v relevantní odborné literatuře, dokáže vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v praxi.
Obecné způsobilosti:Student je způsobilý vnímat problematiku vývoje a kontinuální kultivace seniora komplexně – v souvislostech edukačních disciplín a disciplín hraničních. Je způsobilý nejen využívat a uplatnit své vědomosti a dovednosti v praxi, ale samostatně je dál rozvíjet a hledat nové poznatky, přístupy a metody vzhledem k potřebám života a práce v oboru, pružně reagovat na aktuální okolnosti, volit a přijímat správné rozhodnutí, včetně odpovědnosti za ně.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Klíčové pojmy, historické a kauzální souvislosti přípravy na zdravé stáří; rodina a příprava jejího člena na stáří
  • 2. Fenomén stáří a stárnutí populace (stárnutí a stáří – přirozená součást života člověka; Individuálnost stárnutí; Mezinárodní srovnání věkové struktury obyvatelstva; K věkové struktuře a stárnutí populace České republiky
  • 3. Gerontagogika jako věda, její konstituční pojetí; pojem a předmět gerontagogiky; dimenze gerontagogiky jako vědy
  • 4. Charakteristické rysy seniorské populace; biologické a kognitivní změny v průběhu stárnutí; stav a produktivita člověka ve stáří
  • 5. Kompetence edukátoraa dovednosti andragoga a gerontagoga pro edukační proces (osobnostní, profesní a didaktické, řídící, diagnostické)
  • 6. Vývojové potenciály a úlohy v séniu; vývoj osobnosti v séniu; vývojové úlohy v séniu
  • 7. Edukační souvislosti stárnutí populace; příprava na zdravé stárnutí – znak moderní společnosti; edukace po celý život v kontextu CŽU – priorita a právo seniorů
  • 8. Andragogická báze pro edukaci seniorů; andragogická báze – východisko pro edukaci seniorů; základní determinanty efektivního procesu edukace seniorů; vitální mechanismy sénia a učení se seniorů)
  • 9. Klíčové složky edukace seniorů; základní cíle a funkce edukace seniorů; obsahové zaměření edukace seniorů; zásady efektivní edukace seniorů
  • 10. Formy v edukaci seniorů; metody edukace seniorů; diagnostika – podpůrný element efektivní edukace seniorů
  • 11. Organizace pracovních podmínek s ohledem na věk seniorů; úrovně organizování pracovních podmínek seniorů; diskriminace seniorů s ohledem na věk – projevy a důsledky
  • 12. Významné instituce pro rozvoj edukace seniorů; celosvětové evropské a národní instituce, jejich programy a aktivity
  • 13. Klíčové dokumenty pro edukaci seniorů
Literature
    required literature
  • KALNICKÝ, J. Celoživotní učení, edukace dospělých a seniorů; relační a kauzální analýza geneze. Ostrava: Repronis, 2014. ISBN 978-80-7329-403-8. info
  • KALNICKÝ, J. Determinanty efektivnosti edukačního procesu. Ostrava, 2017. ISBN 978-80-7329-428-1. info
  • KALNICKÝ, J. Obecná gerontagogika. Distanční studijní text [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2019. Dostupné z: https://elearning.slu.cz/course/view.php?id=456
  • MÜHLPACHR, P.Geragog jako nová profese v procesu celoživotního vzdělávání. Pedagogická orientace. 2002, 12(4), 96–101. ISSN 1211-4669 (print). ISSN 1805-9511(on-line).
  • ŠPATENKOVÁ, N. - SMÉKALOVÁ, L. Edukace seniorů. Geragogika a gerontagogika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8. info
    recommended literature
  • ČORNANIČOVÁ, R. Edukácia seniorov. Bratislava: UK, 2007. ISBN 978-80223-2287-4.
  • KALNICKÝ, J. Efektivní sebevzdělávání dospělých a seniorů. In:Š. ČÍŽKOVÁ et al., eds. Dětství, dospělost, stáří: variace na lidský život: Univerzita třetího věku, letní semestr 2008/09, aula Slezské univerzity Opava: [sborník přednášek Ústavu pedagogický
  • KALNICKÝ, J. Zamestnávateľská andragogika. (encyklopedické heslo s. 1081 - 1086) in ŠVEC, Š. (ed.) Slovenská encyklopédia edukológie. Bratislava: UK, 2015. ISBN 978-80-223-3747-2. info
  • LIPPHARDT, A., LEEN-THOMELE, E., COROIAN, E. andP. HELD. Older Adults and Learning Technology: Innovations in Adults´and Seniors´ Education.Innovation in Aging. 2017, 1(S1). EISSN 2399-5300.
  • MÜHLPACHR, Pavel. Kvalita života seniorů (Quality of Life of Seniors). 1. vydání. Brno: MSD, 2017, 163 pp. Výzkumná agentura Ministerstva školství SR. ISBN 978-80-7392-260-3. info
  • PETŘKOVÁ, A - ČORNANIČOVÁ, R. Gerontagogika. Úvod do teorie a praxe edukace seniorů. (studijní texty střediska distančního vzdělávání UP). Olomouc: FF UP, 2004. ISBN 80-244-0879-1. info
  • PRŮCHA, J. - VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 2., aktualizované vydání 320 s. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-802-474-748-4. info
  • RABUŠICOVÁ, M., ed. a L. RABUŠIC, ed. Učíme se po celý život?: o vzdělávání dospělých v České republice. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 339 s. ISBN 978-80-210-4779-2.
Assessment methods (in Czech)
zápočet, zkouška
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Accreditation summer, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UPPVJP006