UPPVMK010 ORL a foniatrie pro speciální pedagogy

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2019
Rozsah
9/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Garance
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání znalostí z ORL a foniatrie, týkající se organických změn v lidském organismu. Soustředí se na poruchy sluchu, řeči a hlasu v dětském věku. Studenti se seznámí s významem spolupráce mezi lékaři a speciálními pedagogy při postupu a nápravě porušených funkcí postižených jedinců.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- Student umí popsat anatomii a vývoj sluchového orgánu.
- Student zná anatomii artikulační a dýchací soustavy, orientuje se v základní klasifikaci poruch hlasu a řeči.
- Student umí vysvětlit termíny foniatrie, ORL, audiologie, audiogram.
- Student je schopen provádět reedukační sluchová cvičení.

Odborné dovednosti:
- Student umí používat odbornou terminologii.

Obecné způsobilosti:
- Student je schopen orientovat se v odborné terminologii a nabyté vědomosti využít v pedagogické praxi.
- Student bude schopen odhadnout anatomické a fyziologické odchylky od normálu při speciální pedagogické diagnostice.
Osnova
  • 1. Otorinolaryngologie, vymezení pojmu.
  • 2. Základy anatomie a fyziologie sluchového aparátu sluchového aparátu.
  • 3. Fyziologie a patologie slyšení.
  • 4. Základy akustiky. Audiologie, její význam, audiogram.
  • 5. Anatomie artikulační a dýchací soustavy.
  • 6. Fyziologie slyšení. Sluch a věk, sluch a řeč.
  • 7. Vyšetření sluchu u dětí.
  • 8. Tvorba hlasu, základní terminologie.
  • 9. Poruchy hlasu u dětí a dospělých.
  • 10. Poruchy sluchu u dětí a dospělých.
  • 11. Poruchy řeči u dětí a dospělých.
  • 12. Repetitorium učiva.
Literatura
    povinná literatura
  • FLORIÁNOVÁ, P., ŠLAPÁK, I. Kapitoly z otolaryngologie a foniatrie. Brno: Paido, 1999. 85 s. ISBN 80-85931-67-2.
  • KIML, J. Základy foniatrie, Praha: Avicenum, 1978. 279 s.
  • LEJSKA, M. Foniatrie pro speciální pedagogy. Brno: Paido, 2000.
  • LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003.156 s. ISBN 80-7315-038-7.
  • LEJSKA, Mojmír. Základy praktické audiologie a audiometrie: učební text. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1994. 171 s. ISBN 80-7013-178-0.
    doporučená literatura
  • HLOŽEK, Z. Základy audiologie pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. 118 s. ISBN 978-80-244-3436-0.
  • LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušenej komunikačnej schopnosti. Martin, 2002. 267 s. ISBN 80-88824-18-4.
  • NOVÁK, Alexej. Foniatrie a pedaudiologie I: poruchy komunikačního procesu způsobené sluchovými vadami. Praha: vl.nákl., 1994. 131 s.
  • NOVÁK, A. Foniatrie a pedaudiologie: základy anatomie a fyziologie hlasu, diagnostika, léčba, reedukace a rehabilitace poruch hlasu. II: poruchy hlasu u dětí a dospělých. Praha: vl. nákl., 2000. 176 s.
  • NOVÁK, Alexej. Foniatrie a pedaudiologie III: základy fyziologie a patofyziologie řeči, diagnostika a léčba poruch řeči. Praha: vl. nákl., 1997. 110 s.
    neurčeno
  • HAHN, A. Otorinolaryngologie a foniatrie v současné praxi. Praha: Grada Publishing, 2006. 392 s. ISBN 80-247-0529-3.
  • HYBÁŠEK, I., VOKURKA, J. Otorinolaryngologie. Praha: Univerzita Karlova, 2006. 426 s. ISBN 80-2461-019-1.
  • MACHOVÁ J. Biologie člověka pro speciální pedagogy. Praha: SPN, 1994. 263 s. ISBN 80-7066-980-2.
  • NOVÁKOVÁ, I. Ošetřovatelství ve vybraných oborech. Dermatovenerologie, oftalmologie, stomatologie, ORL. Praha: Grada, 2011. 235 s. ISBN 978-80-247-3422-4.
  • BARRY, Charlotte D. Nursing Case Studies in Caring. Springer Publishing Company, 2015. ISBN 9780826171788.
  • JELENOVÁ, Z. ORL a foniatrie pro speciální pedagogy. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Metody hodnocení
Podmínky přihlášení ke zkoušce: docházka na přednášky 80% Absolvování písemného testu dle hodnotících indikátorů.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má kurz LMS, který slouží rovněž k elektronické komunikaci s vyučujícím i mezi studenty.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace léto, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.