UPPVMP007 Vývojová psychologie

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2019
Extent and Intensity
13/13/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Guaranteed by
doc. PhDr. et Mgr. Maria Vašutová, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu vývojová psychologie je pochopit základní vymezení, předmět a cíle základní psychologické disciplíny a aplikaci poznatků. Studenti jsou seznámeni se základními fakty o somatickém a psychickém vývoji člověka ve všech jeho vývojových etapách - v období prenatálním, novorozeneckém, kojeneckém, batolecím, předškolním, mladším školním, pubescenci, adolescenci, mladší, střední, pozdní dospělosti a stáří včetně specifik jejich případného chování provokujícího konfliktní situaci při jednáních. Nedílnou součástí předmětu jsou doplňující semináře.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
-Student získá a prokáže znalost základní terminologie, která se týká předmětu vývojové psychologie
-Student umí popsat stěžejní vývojová období člověka podle různých klasifikací
-Student dokáže charakterizovat psychický vývoj jedince v jednotlivých věkových obdobích se svými charakteristickými milníky
-Student se orientuje v konkrétních konfliktních a rizikových situacích, která jednotlivá období predikují.

Odborné dovednosti:
-Student umí posoudit stupeň vývoje člověka a konkrétní období
-Student dokáže aplikovat znalosti konkrétního ontogenetického období v praktické situaci
-Student zvládá skloubit teoretické znalosti charakteristik jednotlivých vývojových stádií člověka s kritickými okamžiky života a předcházení konfliktů
-Student je schopen vytvořit případovou studii člověka.

Obecné způsobilosti:
-Student je schopen prediktivně využívat a aplikovat znalosti o vývojových obdobích člověka v konkrétních životních situacích a edukaci.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Vymezení disciplíny, předmět a cíle vývojové psychologie, aplikační možnosti, postavení v systému věd a vztah k jiným vědním disciplíny. Pojem duševní vývoj, základní formy, faktory a mechanismy vývoje. Metody vývojově psychologického zkoumání, longitudinální, semilongitudinální a příčný výzkumný přístup.
  • 2. Teorie determinace a periodizace vývoje. Prenatální období a jeho význam pro další vývoj. Novorozenecké období.
  • 3. Kojenecký a batolecí věk - vývoj hrubé a jemné motoriky, vnímání a vývoj předřečových projevů; kognitivní vývoj; socializace.
  • 4. Předškolní věk - vývoj základních schopností a dovedností, kognitivní vývoj, rozvoj dětské identity, emoční vývoj a socializace.
  • 5. Školní zralost. Školní připravenost. Problémy spojené s předčasným zaškolením.
  • 6. Mladší a střední školní věk - vývoj základních schopností a dovedností, kognitivní vývoj, emoční vývoj a socializace.
  • 7. Období dospívání - tělesná proměna, hlavní psychologické charakteristiky období dospívání, vývoj základních schopností dovedností a zájmů, kognitivní vývoj, rozvoj identity, emoční vývoj a socializace.
  • 8. Adolescence - vývoj identity adolescenta, socializace - vztahy k dospělým, k vrstevníkům, nástup do zaměstnání.
  • 9. Období mladé dospělosti - kognitivní vývoj, socializace, identita mladé dospělosti; profesní role, partnerství, manželství, rodičovství, období 1. bilancování.
  • 10. Období střední dospělosti - tělesné změny, proměna profesní role, proměna partnerského vztahu, proměna rodičovské role, proměna vztahu k vlastním rodičům, identita člověka středního věku.
  • 11. Období starší dospělosti - tělesné změny spojené s počátkem stárnutí, poznávací procesy, vývoj osobnosti a změny rolí, profesní role, manželství stárnoucích lidí, role prarodiče.
  • 12. Období stáří - tělesné změny, psychické změny, odchod do důchodu, změna způsobu života, problematika umírání a smrti.
Literature
    required literature
  • BLATNÝ, Marek, ed. Psychologie celoživotního vývoje. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3462-3.
  • LORENCOVÁ, Věra et al. Ontogenetická psychologie, neboli, Vývojová psychologie. Praha: Powerprint, 2015. ISBN 978-80-87994-43-6.
  • ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem: [vývojová psychologie]: přepracované vydání. 3. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0772-6.
  • THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
    recommended literature
  • BLATNÝ, Marek, ed. Personality and well-being across the life-span. First published. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2015. xii, 190 stran. ISBN 978-1-137-43995-6.
  • BRISCH, Karl Heinz. Bezpečná výchova: budování jisté vztahové vazby mezi rodiči a dětmi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. 157 s. ISBN 978-80-262-0063-5.
  • ERIKSON, Erik H. Životní cyklus rozšířený a dokončený: devět věků člověka. Překlad Jiří Šimek. Vyd. 2., přeprac., V Portálu 1. Praha: Portál, ©2015. 147 s. ISBN 978-80-262-0786-3.
  • JOŠT, Jiří a kol. Podpora zdravého psychického vývoje: z aspektu dítěte a učitele. 1. vyd. Praha: Eduko, 2013. 167 s. ISBN 978-80-87204-66-5.
  • KLUSÁK, Miroslav. Morální vývoj školáků a předškoláků: paradigmatické výzvy dle Jeana Piageta. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2014. 261 s. ISBN 978-80-246-2325-2.
  • SHALIT, Erel. Cyklus života: témata a příběhy životní cesty. Překlad Ivo Müller. Vydání první. Praha: Portál, 2017. 239 stran. Spektrum; 105. ISBN 978-80-262-1174-7.
    not specified
  • KOLAŘÍKOVÁ, Marta. Dítě předškolního věku v prostředí sociální exkluze. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-161-7.
  • KOOIJMAN, Anne. Děti a sociální dovednosti: jak pomoci dětem posílit sebevědomí a zlepšit sociální dovednosti. Praha: Didactive Plus s.r.o., 2016. ISBN 978-80-270-0598-7.
  • ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta. Jak přežít svou vlastní pubertu: i s učiteli a rodiči. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5395-9.
  • VRTBOVSKÁ, Petra. O ztraceném dítěti & cestě do bezpečí: attachment, poruchy attachmentu a léčení. Tišnov: Scan, 2010. ISBN 978-80-86620-20-6.
  • KAGAN, JErome. On Being Human. Yale University Press, 2016. ISBN 978-0300-217-360.
  • KOLAŘÍKOVÁ, M. Vývojová psychologie. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2018. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Podmínky přihlášení k ústní zkoušce: 80% docházka do seminářů, prezentace na vybrané téma v semináři, zpracování seminární práce na zadané téma.
Úspěšné vykonání ústní zkoušky z témat, probíraných ve výuce.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Accreditation summer, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024, Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UPPVMP007