UPPVMP014 Etika pomáhajících profesí

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2019
Extent and Intensity
13/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
Mgr. Petr Slováček, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět Etika pomáhajících profesí uvádí do obecné etiky jako do jedné z filozofických disciplín a výrazně ji doplňuje o profesní rozměr a o aplikace na konkrétní etické problémy typické pro speciální pedagogiku. Předmět nabízí studentům možnost reflektovat vlastní hodnoty a postoje ve srovnání s hodnotami profesního rámce speciální pedagogiky a informovaně přistupovat k řešení etických problémů a dilemat z oblasti speciálně pedagogické teorie a praxe.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- Student se orientuje v základech etiky zejména v kontextech speciální pedagogiky, axiologie a normativního systému.
- Student zná teoretické souvislosti s tématem etiky, jako základní filozofické disciplíny.
- Student rozumí tomu, v čem spočívá etická reflexe, etický problém či dilema.
- Student se orientuje v hlavních etických teoriích a jejich aplikacích na konkrétní příklady.
Odborné dovednosti:
- Student dokáže do speciálně pedagogické praxe zakomponovat etické principy profese.
- Student umí posoudit normativ etického jednání vzhledem k určité skupině osob s disabilitou v konkrétním věku.
- Student je schopen reflektovat profesní i osobní hodnotovou orientaci, posoudit rozličná východiska různých hodnotově postavených etických přístupů a identifikovat je v příslušných právních, lidskoprávních a profesních dokumentech.
Obecné způsobilosti:
- Student umí samostatně aplikovat zásady profesní etiky, etiky ve vztahu k osobám se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním a sociálním znevýhodněním.
- Student je s to zohlednit etické aspekty při hledání zodpovědného rozhodnutí a jednání.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Co je to etika, základní pojmy, jejich vztahy, rozdělení etiky.
  • 2. Vztah etiky k dalším disciplínám, ke speciální pedagogice, sociální práci, psychologii, právu, antropologii, religionistice.
  • 3. Vybrané pojmy etiky (např.: dobro, správnost, povinnost, autonomie, hodnota, ctnost, účel, prostředek, spravedlnost, svědomí, vina).
  • 4. Povaha etických norem a způsoby jejich vzniku a zdůvodnění.
  • 5. Základní etické teorie a jejich aplikace (např.: etika ctností, hédonismus, utilitarismus, přirozený zákon, společenská smlouva, etika povinnosti, etika spravedlnosti, etika péče).
  • 6. Etika speciální pedagogiky (profesní etika; etické aspekty speciální pedagogiky). Hodnoty v sociální práci.
  • 7. Etické kodexy napomáhajících profesí.
  • 8. Příslušné české i mezinárodní lidskoprávní dokumenty; etická dilemata.
  • 9. Lidská práva jako rozhraní práva a mravnosti: vztah k zodpovědnostem a povinnostem.
  • 10. Morální přesvědčení a etické kodexy v kontextu pluralitní a multikulturní společnosti a globálního světa.
  • 11. Etika v kontextech zdravotního postižení a zdravotního znevýhodnění.
  • 12. Specifické cílové skupiny v etických kontextech. Praxeologie etiky
Literature
    required literature
  • HALÍK, Tomáš. Prolínání světů. Ze života světových náboženství. Praha: Lidové noviny, 2006.
  • JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton, 2003. ISBN 80-7254-329-6. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Psychologické eseje (z konce kariéry). Praha: Karolinum, 2017. ISBN 978-80-2463-550-7.
  • PANČOCHA, Karel. Etika výzkumu ve speciální pedagogice. In Etika ve vědách o výchově. 1. vydání. Olomouc: ČPdS, 2010. s. 342 - 348, 7 s. ISBN 978-80-244-2654-9.
  • SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-312-9. info
    recommended literature
  • BONHOEFFER, Dietrich. Etika. Praha: Kalich, 2007. ISBN 978-80-7017-047-2.
  • KLIMSZA, Lucjan. Úvod do etiky. Historický vývoj etiky. Ostrava: PdF OU, 2013. ISBN 978-80-7464-464-1.
  • KOHÁK, Erazim. Svoboda, svědomí, soužití: Kapitoly z mezilidské etiky. Praha: SLON, 2004. ISBN 80-86429-35-0.
  • SOKOL, Jan. Člověk jako osoba. Filosofická antropologie. Praha: Vyšehrad, 2016. ISBN 978-80-7429-682-6.
  • SOKOL, Jan. Etika, život, instituce: Pokus o praktickou filosofii. Praha: Vyšehrad, 2014. ISBN 978-80-7429-223-1.
    not specified
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-1147-1.
  • MATOUŠEK, O., P. KODYMOVÁ a J. KOLÁČKOVÁ (eds). Sociální práce v praxi. Specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-818-0. info
  • REEBER, Michel. Velká světová náboženství. Praha: KMA, 2006.
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese.Vyd. 3., rozš. a přeprac. Praha:Portál, 2004. 872 s. ISBN 978-80–7178–802–3.
  • GRAHAM, Mekada. Reflective Thinking in Social Work. Routledge, 2017. ISBN 978-1138-7790-13.
  • SLOVÁČEK, Petr. Etika. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2017.
  • In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě. Dostupné na www: https://elearning.slu.cz/course/view.php?id=595
Assessment methods (in Czech)
Podmínkou přihlášení k zápočtu je odevzdání seminární práce na téma: Výzkumný projekt (rozsah 5stran A4).
- Splnění písemného testu dle indikátorů hodnocení
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Accreditation winter, Winter 2021, Summer 2023, Summer 2024, Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UPPVMP014