UPPVMP023 Odborná praxe II - průběžná

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2019
Extent and Intensity
0/3/62. 6 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Student si upevní všeobecné a odborné pedagogické, speciálně-pedagogické a psychologické znalosti registrací vzdělávacích a aktivizačních činností a srovnáváním s edukačními konstrukty v kontextu proměnných, ovlivňujících socializaci člověka se zdravotním postižením. Porozumí vzájemným vztahům biologické podmíněnosti a sociální determinace na formování osobnosti člověka. V sociálně-komunikační oblasti student pozoruje možnosti využití různých komunikačních strategií.
Zaměření a úkoly náslechové speciálně pedagogické praxe vycházejí z obsahu studijního oboru speciální pedagogika a je chápána jako významná součást utváření profilu absolventa. V souladu s tímto záměrem jsou také volena zařízení ke konání náslechové praxe, a to napříč příslušnými rezorty, které se zabývají problematikou osob se zdravotním postižením.
Podrobné informace o spolupráci s praxí vztahující se ke studijnímu programu včetně seznamu zařízení, s nimiž má Slezská univerzita v Opavě uzavřenu rámcovou smlouvu o spolupráci jsou uvedeny ve formuláři C_II akreditačního spisu.
Learning outcomes (in Czech)
Obecné znalosti a dovednosti:
-Student má znalosti o biologické podmíněnosti a sociální determinaci v širším kontextu vývoje a formování osobnosti člověka
-Student umí vysvětlit význam teoretických znalostí pedagogiky, speciální pedagogiky, psychologie a psychopatologie pro praktickou činnost speciálního pedagoga.

Odborné znalosti a dovednosti:
-student charakterizuje proměnné, ovlivňující socializaci osob s postižením
-Student umí popsat vzdělávací a aktivizační činnosti v kontextu komplexního rozvoje osobnosti
-Student se seznamuje s komunikačními strategiemi v kontextu sociální komunikace.

Speciální znalosti a dovednosti:
-student zaznamenává průběh vzdělávacích a aktivizačních činností
-student popisuje specifické projevy, vyplývající z postižení
-student analyzuje zjištěné údaje a komparuje s teoretickými poznatky.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Vybrané aspekty sociální komunikace osob s postižením.
  • 2. Vzdělávací a aktivizační činnosti v širším pojetí.
  • 3.-8. Pozorování vybraných vzdělávacích a aktivizačních činnosti.
  • 9.-12. Asistentská praxe.
Literature
    required literature
  • ADAMUS, Petr, Eva ZEZULKOVÁ, Martin KALEJA a Petr FRANIOK, 2016. Inkluzivní vzdělávání v kontextu proměn českého školství. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta. ISBN 9788074648847.
  • ADAMUS, Petr, 2016. Strategie uplatňované v edukaci žáků s poruchami autistického spektra. 1. Ostrava: Montanex. Jazyk a řeč. ISBN 9788072254361.
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Marie VÍTKOVÁ, Barbora BOČKOVÁ, et al., 2015. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma: Inclusion in schools and society as an interdisciplinary issue. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 9788021080935.
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ, 2010. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy: Inclusive education in current Czech school. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-5383-0.
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, 2013. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6560-4.
    recommended literature
  • HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ, 2010. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada, 217 s. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024730707.
  • MANĚNOVÁ, Martina, 2009. Učitel primárního vzdělávání ve vztahu k ICT: (výzkum současného stavu) : monografie. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 9788074350269.
  • MÜLLER, Oldřich, 2014. Terapie ve speciální pedagogice. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4172-7.
  • ZIKL, Pavel, 2011. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 112 s. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024738567.
  • ZIKL, Pavel, 2011. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Praha: Grada, 127 s. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024738529.
    not specified
  • ADAMUS, Petr, 2014. Edukace žáků s poruchou autistického spektra v kontextu rozvoje klíčových kompetencí. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 182 s. ISBN 9788074646614.
  • BENDOVÁ, Petra a Pavel ZIKL, 2011. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3854-3.
  • KALEJA, Martin, ed., 2014. Inkluzivní dimenze primárního a sekundárního vzdělávání ve speciální pedagogice. 2014. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 200 s. ISBN 9788074646928.
  • PÍŠOVÁ, Michaela, ed., 2007. Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice. ISBN 9788073950248.
  • VALENTA, Milan a Oldřich MÜLLER, 2013. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. 5., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta, 495 s. ISBN 9788073201876.
  • ADAMUS, Petr., JANKŮ, Kateřina., KALEJA, Martin a ZEZULKOVÁ, Eva. Speciálněpedagogická praxe. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Podmínky udělení zápočtu:
Účast v úvodním semináři k praxi.
Odevzdání portfolia dle stanovené struktury:
Obsahová struktura portfolia:
- charakteristika vybraných vzdělávacích a aktivizačních činností,
- popis průběhu realizace vybraných vzdělávacích a aktivizačních činností
- charakteristika asistentské účasti studenta, sebereflexe
- popis specifických projevů uživatele v průběhu činnosti formou záznamového archu pozorování
- deskripce uplatněné komunikační strategie
- analýza zjištěných údajů a komparace s teoretickými východisky.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 62 h. praxe.
The course is also listed under the following terms Accreditation summer, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024, Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UPPVMP023