UPPVMP036 Sociologie dětství a dítěte

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2019
Extent and Intensity
13/13/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
doc. PhDr. Dušan Janák, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět podává poznatky z oblasti sociologie dětství a dítěte. Vymezuje společenský pohled na problematiku výchovy, vzdělávání, společenské funkce výchovy, subjekty a objekty výchovy z pohledu sociologického. Zaměřuje se na společenské determinanty hrající klíčovou roli v procesu formování jedince. Dále předmět nabízí teoretický vhled do rodinné výchovy, vztahů v rodině, fungování rodiny a do problémů vyskytující se v rodinném prostředí, též v jiných výchovných prostředích.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- Student se orientuje v základní terminologii oboru
- Student získá znalost vymezení oblasti výchovy a vzdělávání a příbuzných oborů
- Student získá znalost sociologických přístupů k interpretaci vlivu rodinného zázemí
- Student se orientuje v celospolečenském kontextu v oblasti výchovy a vzdělávání
- Student získá znalost psychosociálních vlivů na vývoj dítěte
- Student získá znalost problematiky rodiny a manželství, funkcí a cílů rodinné výchovy.

Odborné dovednosti:
- Student umí popsat souvislosti k problematice negativních jevů a jejich vlivu v rodině a ve škole
- Student dokáže pospat zlomové momenty v životních etapách člověka a jeho socializace
- Student umí popsat typologii výchovných prostředí ovlivňující vývoj dítěte
- Student získá znalost socializace žáka ve školních podmínkách, taxace funkcí školy.

Obecné způsobilosti:
- Student získá dovednost psát konspekt z odborného zdroje ze zadané tematicky vázané literatury.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Vymezení sociologie dětství a dítěte a její interdisciplinarity
  • 2. Rodina, typologie, modely, rodinná schémata a komunikační systémy
  • 3. Demografické charakteristiky rodin, její podoby a modality
  • 4. Rodinné působení, styly a modely v kontextu mezigeneračního učení
  • 5. Sociální vyloučení, sociálně vyloučené rodiny, faktory a jejich kauzality
  • 6. Syndromy vyplývající z nesprávného rodinného působení
  • 7. Sociální deviace a sociální patologie v rodinných schématech
  • 8. Typologie nerodinných výchovných prostředí a jejich provázanost s rodinou a školou
  • 9. Institucionální výchova a institucionální péče
  • 10. Ohrožené děti a systém péče o ně
  • 11. Interetnické rodiny, identita a identifikace, rodinné afiliace
  • 12. Etnicky odlišné děti v českém školském systému
Literature
    required literature
  • JANÁK, D. 2018. Tři tradice sociologie venkova v počátcích sociologie vybraných zemí střední Evropy. Sociológia - Slovak Sociological Review. Vol. 50, no. 2 (2018), p. 149-171.
  • JANÁK, D., J. ŠTREIT a kolektiv. 2017. Romové obrazem. Příspěvek ke zkoumání sociálních reprezentací Romů v české společnosti. Opava: Slezská univerzita. 138 s., ISBN: 978-80-7510-266-9.
  • KALEJA, M. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků základních škol z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: PdF OU, 2014. ISBN 978-80-7464-544-0.
  • KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. The Context of Special Educational Needs of Selected Pupils in Primary Education. Ostrava: Faculty of Education, University of Ostrava, 2012. ISBN 978-80-7464-171-8.
  • RABUŠICOVÁ, M., KAMANOVÁ, L., PEVNÁ, K. O mezigeneračním učení. Brno: MU, 2011. ISBN 978-80-210-5750-0.
  • ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R., ŠALAMOUNOVÁ, Z. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.
    recommended literature
  • JANÁK, D. Počátky teoretické sociologie v českých zemích. Text věnovaný památce prof. M. Petruska. Sociológia- Slovak Sociological Review. 2013, roč. 45, č. 4. ISSN 0049-1225.
  • JANÁK, D., STANOEV, M. a kol. Rozšířit řečiště hlavního vzdělávacího proudu; Sociální inkluze žáků a transformace vzdělávacího systému v Krnově a v Sokolově. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-157-0.
  • KALEJA, M. Edukace sociálně vyloučených romských žáků v základním vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-693-5.
  • KALEJA, M. Speciálněpedagogické aspekty ve vzdělávání sociálně vyloučených žáků. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464636-2.
  • KRAUS, B. Společnost, rodina a sociální deviace. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. ISBN
  • MATOUŠEK, O., PAZLAROVÁ, H. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-739-8.
    not specified
  • HAMPLOVÁ, D., ŠALAMOUNOVÁ, P., ŠAMANOVÁ, G. (Eds.) Životní cyklus: sociologické a demografické perspektivy. Vyd. 1. Praha: Sociologický ústav Akademie věd České republiky, 2006. 307 s. ISBN 8073300826.
  • KALEJA, M. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: CEV, FVP Slezské univerzity v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-160-0.
  • KALEJA, M. a kol. Etnografie školy jako edukační realita současnosti. Opava: Fakulta veřejných politik, Slezská univerzita v Opavě. ISBN 978-80-7510-167-9.
  • SIROVÁTKA, T., HORA, O. Rodina, děti a zaměstnání v české společnosti. Brno/Boskovice: František Šalé - Albert, 2008. 328 s. ISBN 978-80-7326-140-5.
  • FAWCETT, Mary. Learning Through Child Observation, Third Edition. Jessica Kingsley Publishers, 2016. ISBN 9781849056472.
  • KALEJA, Martin. Sociologie dětství a dítěte. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2019. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
100% docházka do seminářů zpracování zadaného úkolu a jeho prezentace v semináři (předpoklad k písemnému zápočtu) písemné ověření znalostí dle hodnotících indikátorů
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Accreditation winter, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UPPVMP036