FVP21K001 Kvalita a bezpečí při poskytování zdravotní péče

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2021
Rozsah
5/0/7. Přednášky 5 HOD/SEM, samostudium 7 HOD/SEM. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Regina Molnárová (přednášející)
Garance
Mgr. Regina Molnárová
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Rozvrh
Pá 19. 11. 8:05–12:10 C312
Předpoklady
ROCNIK(3)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět poukazuje na zajištění bezpečí ve zdravotnických zařízeních, eliminaci a prevenci rizikových faktorů spojených s poskytováním zdravotní péče. Cíl Získat vědomosti a dovednosti potřebné pro pochopení principů programu kontinuálního zvyšování kvality a efektivní přípravu zdravotnického zařízení k externímu hodnocení kvality a bezpečí. To předpokládá základní znalost zákona č.372/2011Sb., O zdravotních službách. Student se seznámí s auditními nástroji, možnostmi hodnocení, s metodami plánování, sběru a vyhodnocování dat. Stanovit prioritní oblasti, vypracovat standardy kvality-vnitřní normy, zavádět systém kontinuálního zvyšování kvality do organizace/oddělení, rozvíjet kompetence jednotlivců v týmu, implementovat národní akreditační standardy na vlastním pracovišti, koordinovat činnost pracovní skupiny při přípravě zařízení/oddělení na externí kontrolu kvality.
Výstupy z učení
Odborné znalosti: Student umí definovat pojmy z oblasti kvality a bezpečí a umí tyto pojmy vysvětlit
Odborné dovednosti: Student pochopí tvorbu řízené dokumentace
Obecná způsobilost: Student je schopen orientovat se v legislativě pro poskytování zdravotní
Kompetence: Student rozumí principům kontinuálního zvyšování kvality
Osnova
  • principy procesního řízení
  • rizikové oblasti při poskytování zdravotní péče
  • možné principy jejich prevence
  • příprava na základní audit zdravotnického zařízení
  • definice kritérií auditu
  • audit zdravotnické dokumentace
  • nejčastější chyby při vedení dokumentace
  • interní auditní činnosti ve zdravotnickém zařízení
  • úkol managementu při tvorbě a zlepšování kvality zdravotní péče
  • hodnocení a měření kvality zdravotní péče
  • metody akreditace a certifikace zdravotnických zařízení
  • praktické aplikace na konkrétní problém či konkrétní zdravotnické zařízení
  • prevence pochybení v lékařské a ošetřovatelské péči-hlášení nežádoucí události
Literatura
    doporučená literatura
  • • ZÁKON č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování,§ 47 odst. 1 písm. e) ve znění pozdějších předpisů
  • • BROWN. 2012. Evidence-Based Nursing: The Research-Practice Connection by. ISBN 978-1-4496-2406-4.
  • • http://www.csaz.cz/dokumenty/Hodnotici_standardy_a_ukazatele_kvality_a_bezpeci.pdf?rok=2019
  • • Zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání
  • • Škrla P., Škrlová M., 2008.Ŕízení rizik ve zdravotnických zařízeních, 200 s.ISBN978-80-247-6377-4
  • • VYHLÁŠKA č.102/2012 Sb., O hodnocení kvality a bezpečí lůžkové zdravotní péče
  • • SYSTÉMY MANAGEMENTU KVALITY. 2004. Směrnice pro proces zlepšování služeb ve zdravotnických organizacích: založena na ISO 9004: 2000, druhé vydání, 2000-12-15: Systémy managementu kvality - Směrnice pro zlepšování dosaženého stavu: mezinárodní pracovní
  • • SPATH, P 2013. Introduction to Healthcare Quality Management. 2. Chicago: Health Administration Press, 2013. ISBN 9781567935936.
Informace učitele
Kontaktní výuka je vedena systémem konzultací na vybraná témata. Kombinovaná část studia je realizována v prostředí samostudia a e-learningového kurzu na e-portále http://elearning.fvp.slu.cz/. Pro výuku jsou studentům k dispozici studijní opory.
Další požadavky na studenta: Minimálně 80% účast na přednáškách, zápočtová práce
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2022.