UPPVFK011 Androdidaktika a gerontodidaktika

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2021
Rozsah
9/0/0. Přednáška 9 HOD/SEM. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Naděžda Špatenková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh
Pá 12. 11. 15:35–20:30 C208, So 13. 11. 8:55–11:20 C208
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentovi komplexní a strukturovaný vhled do problematiky, klíčových pojmů a aspektů androdidaktiky a gerontodidaktiky přes vymezení předmětu, funkcí, zákonitostí a cílů teorie edukace dospělých a seniorů, jejího obsahu, forem, metod a prostředků. Student taktéž získá analytický přehled o jednotlivých stránkách edukačního procesu, klíčových kompetencích subjektu a objektu edukace, o podmínkách a principech, o tvorbě kurikul a komplexní přípravě na edukační proces, včetně vývojových tendencích. Pojetím předmětu se sleduje i rozvoj kritického myšlení, kreativita studenta, včetně schopnost samostatně a odpovědně se rozhodovat v dané oblasti.
Osnova
  • 1. Vymezení klíčových pojmů a kategoriálního andro a geronto - didaktického aparátu;
    2. Předmět androdidaktiky a gerontodidaktiky; vývoj vzdělávacích koncepcí; teoreticko-metodologické základy učebního procesu; preferující druhy učení dospělých a seniorů (řešení problémů, sociální učení, verbální?); obecné/odborné vzdělávání; rozsah a úroveň učení; kvalifikační, rozšiřující?;
    3. Cíle vzdělávání dospělých a seniorů; soulad společenských a individuálních potřeb; odlišnost cílů dle druhů učení - formální, neformální a informální; nové paradigma učení (informativně-poznatková detektizace, selekce, interiorizace, exteriorizace);
    4. Obsahové (kurikulární) zaměření vzdělávání dospělých a seniorů dle druhů učení; dokumenty - kurikula: učební plány a osnovy, učebnice a další učební "konzervy";
    5. Zásady tvorby kurikul a příprava na výuku - výběr a uspořádání učiva na bázi potřeb a didaktických možností; didaktický systém (plánování ektorů, forem, metod, prostředků?)
    6. Nejrozšířenější organizační formy vzdělávání dospělých a seniorů - plenární, skupinové, individuální; definice, charakteristika, zásady efektivního uplatnění;
    7. Metody týmového vzdělávání dospělých a seniorů; participační přístup; charakteristika participačních metod výuky; metody sebevzdělávání a sebekultivace; význam a připravenost prostředí pro sebevzdělávání;
    8. Materiální (i nemateriální) didaktické prostředky a učební (info) technologie ulehčující edukaci dospělých a seniorů; strukturovaný pracovní sešit; PC (e-mail; internet - info-databázy - fulltexty); tablet, i-pot; učební a relaxační prostory; logistika, apod.;
    9. Principy vzdělávání dospělých a seniorů;
    10. Primární činitel edukačního procesu - dospělý účastník/senior (klient); vstupní úroveň, docilita; kompetence; význam (rodinného) zázemí, motivace ke vzdělávání - pro kreativitu a efektivitu učení;
    11. Lektor - edukátor (kdo se skrývá pod pojmem - jaké pozice: trenér, facilitátor, animátor, kouč, poradce?.); kompetence a dovednosti andragoga a gerontagoga pro edukační proces (osobnostní, profesní a didaktické, řídící, diagnostické?); lektorská sebereflexe; hospitace;
    12. Androdidaktická diagnostika; význam prověřování výsledků edukace dospělých a seniorů; hodnocení; takt; auto-diagnostika docility dospělého - podmínka další efektivní edukace a kultivace dospělého a seniora; zásady;
    13. Význam a systém poradenství ve vzdělávání dospělých a seniorů - dle druhů učení; způsobilost radit a efektivně a cíleně komunikovat; techniky zjišťování informací; prognózování a marketing v androdidaktice;
Literatura
    povinná literatura
  • KALNICKÝ, J. Androdidaktika a gerontodidaktika. Studijní opora. 146 s. Web-site FVP SU. Opava: FVP SU, 2017. info
  • KALNICKÝ, J. Determinanty efektivnosti edukačního procesu. Ostrava, 2017. ISBN 978-80-7329-428-1. info
  • KALNICKÝ, J. Didaktický přínos edukačních metod s vyšší participací edukantů. Ostrava: Repronis, 2017. ISBN 9788073294304. info
    doporučená literatura
  • ČAPEK, R. Moderní didaktika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7. info
  • PRŮCHA, J. - VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 2., aktualizované vydání 320 s. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-802-474-748-4. info
  • PRŮCHA, J. Andragogický výzkum. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5232-7. info
  • TUBBS, N. The New Teacher: An Introduction to Teaching in Comprehensive Education. UK, Routledge, 2014. ISBN 978-1-134-09074-7. info
  • MUŽÍK, J. Řízení vzdělávacího procesu - Andragogická didaktika. Praha: Wolters Kluwer, 2011. ISBN 978-80-7357-581-6. info
  • VETEŠKA, J. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada, 2008. ISBN 80-247-1770-0. info
  • PROKOPENKO, J. - KUBR, M. a kol. Vzdělávání a rozvoj manažerů. Praha: Grada Publishing, 1996. ISBN 80-7169-250-6. info
Výukové metody
Přednáška
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Informace učitele
Student vypracuje ve stanovených termínech (viz opora) vybrané korespondenční úkoly a zašle je vyučujícímu. Bude moci i průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, nebo osobních konzultací. V závěru semestru student píše vědomostní test - minimálně musí získat 75 bodů ze 100 možných.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2022, zima 2023.