UPPVIP023 Didaktizace prevence rizikového chování

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2021
Rozsah
1/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PaedDr. Vlasta Cabanová, PhD. (přednášející)
PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh
Čt 13:55–14:40 C208
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UPPVIP023/A: Út 10:35–12:10 C205, E. Ondřejová
UPPVIP023/B: St 8:05–9:40 C206, E. Ondřejová
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • 1. Úvod do problematiky. Vymezení základního pojmového aparátu z oblasti didaktiky ve vazbě k problematice jevů rizikové chování
  • 2. Osobnost výchovného pracovníka ve vzdělávacím procesu. Kompetence výchovného pracovníka, jejich rozvoj, sebereflexe, sebezdokonalování v didaktické činnosti
  • 3. Osobnost žáka, studenta ve výchovně vzdělávacím procesu, vazba jedinec – didaktické zpracování rizikového jevu.
  • 4. Projektování výchovně vzdělávací činnosti se zaměřením na prevenci rizikového chování
  • 5. Učivo (obsah vzdělávání) a jeho struktura (vědomosti, dovednosti, hodnoty). Výchovné a vzdělávací cíle a jejich aplikace ve výchovně-vzdělávacím procesu, cíle preventivních činností, jejich vymezování v souvislosti s taxonomiemi cílů v jednotlivých oblastech výchovně vzdělávacím procesu. Význam formování cíle pro výchovný proces
  • 6. Didaktické zásady, jejich stanovování a význam jejich dodržování při tvorbě i realizaci preventivních činností
  • 7. Organizační formy a metody výuky se zaměřením na aplikaci preventivních aktivit. Volba forem a metod vzhledem k věku jedince, jeho potřebám, sociální situaci, vzhledem k preventivním činnostem. Vybrané aktivizační metody
  • 8. Koncipování programu primární prevence. Dominanty preventivního programu. Projektové vyučování. Koncipování projektů
  • 9. Materiální didaktické prostředky a jejich místo ve výchovně vzdělávacím procesu, materiální didaktické prostředky jako pracovní nástroj pro realizaci preventivních aktivit. Uplatnění materiálních a nemateriálních prostředků v oblasti didaktizace rizikového chování
  • 10. Hodnocení výsledků, funkce a fáze hodnocení, typy hodnocení, aktuální problémy hodnocení, hodnocení preventivních aktivit, reflexe hodnocení. Význam hodnocení
Literatura
    povinná literatura
  • JANIŠ, K. Didaktizace prevence projevu rizikového chování. (studijní opora pro studenty programu sociální patologie a prevence). Slezská univerzita v Opavě, fakulta veřejných politik, 2012. Dostupné z: https://elearning.fvp.slu.cz/enrol/index.php?id=218.
  • CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-650-6. info
  • KALHOUS, Z, OBST, O., et al. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4. info
  • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7. info
    doporučená literatura
  • JANIŠ, K., LOUDOVÁ, I. Vybraná témata z teorie výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. ISBN 978-80-7435-222-5.
  • SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-246-1. info
  • PEŠATOVÁ, I. Sociálně patologické jevy u dětí školního věku. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2007. ISBN 978-80-7372-291-3. info
Metody hodnocení
Seminář: prezentace vybraného tématu (zpracování v podobě ppointu) pro odbornou veřejnost + písemná příprava na vyučovací hodinu v požadované kvalitě (téma viz výše) + docházka (100 %) Zkouška: písemný test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, zima 2022, zima 2023, zima 2024.