UPPVBP011 Special Pedagogy for SP

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2022
Extent and Intensity
2/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
The student has basic information from biology and pedagogy.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je poskytnout studentům ucelené informace o pedagogické disciplíně speciální pedagogika, postavení v systému věd a aktuálních trendech. Studenti získají přehled o jednotlivých druzích postižení a poruch, o rodině s postiženým jedincem, o specifičnosti vývoje jedinců s různým typem postižení, jejich začlenění do vzdělávací soustavy v rámci speciálního školství nebo individuálních vzdělávacích programů, o profesním uplatnění a zapojení do života společnosti. Současně je cílem přednášek podat informace o speciálně-pedagogické diagnostice, terapii a prevenci.
Syllabus
  • 1. Special Education, the aim and subject field. The status of special education in the science system. Breakdown of Special Education. Current trends in the treatment of persons with disabilities. Basic concepts (defect, defectivity, impaired socialization, integration and inclusion).
    2. Families with disabled children. Affected attitudes toward society.
    3. Special-pedagogical diagnostics.
    4. Tyflopaedia - terminology, classification, etiology. Psychological traits of people with visual disabilities. Assistive devices. Principles of communication. Educational and advisory institutes.
    5. Psychopaedia - terminology, classification, etiology. Psychological traits of people with intellectual disabilities. Educational and advisory institutes.
    6. Logopedics - terminology, classification, etiology. Communication disorder. Tools and technical resources for people with impaired communication abilities. Organization of logopedics´care.
    7. Surdopaedia - terminology, classification, etiology. Psychological traits of people with hearing disabilities. Assistive devices. Principles of communication. Educational and advisory institutes.
    8. Somatopaedia - terminology, classification, etiology. Psychological traits of persons with disabilities. Assistive devices. Principles of communication. Educational and advisory institutes.
    9. People with specific learning difficulties - terminology, classification, etiology, reeducation, diagnostics.
    10. Ethopedy.
    11. Autism. People with combined handicaps.
Literature
    required literature
  • POTMĚŠILOVÁ, P. et al. Speciální pedagogika nejen pro sociální pedagogy. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-179-1. info
  • KOLAŘÍKOVÁ, M. Základy speciální pedagogiky. Distanční studijní opora 1. vyd. [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • LECHTA, V. ed. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7. info
    recommended literature
  • MICHALÍK, J. Rodiče a dítě se zdravotním postižením (nejen) na základní škole: speciální vzdělávací potřeby dětí a žáků se vzácnými onemocněními. Čáslav: Studio Press pro Společnost pro MPS, 2013. ISBN 978-80-86532-29-5. info
  • LUDÍKOVÁ, L. a kol. Základy speciální pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3092-8. info
  • ZIKL, P. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3856-7. info
  • BENDOVÁ, P. a ZIKL, P. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3854-3. info
  • MICHALOVÁ, Z. Sociální dovednosti u žáků s poruchami autistického spektra se zaměřením na ovlivnění chování. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2011. ISBN 978-80-7372-745-1. info
  • PIPEKOVÁ, J. et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0. info
  • VÁGNEROVÁ, M., HADJ - MOUSSOVÁ, Z., ŠTECH, S. Psychologie handicapu. 2., přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-7184-929-4. info
Teaching methods
Lecturing
Students' self-study
Lectures, tutorial sessions, regularly assigned and evaluated home tasks.
Lecture with presentation in Power-point
Assessment methods
Combined exam
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Teacher's information
The seminar is mandatory, required 100% attendance at classes, abstention is only possible because of illness and will be replaced by the tasks.
The student will send a processed and read book according to the instructions of the teacher until 30. 11. 2018
The student will be able to continuously consult individually studied subject topics by e-mail, individual or group consultations.
The exam will consist of two parts, written and oral in one term, and the student must succeed in both parts. In the case of a correction deadline, he must retake both parts.
The exam will be in written form in terms of the IS Stag (regular, 1st correction, 2nd correction). The lower limit in a written test is 75% for the oral exam.
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2022, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2022/UPPVBP011