UPPVIK016 Introduction to Andragogy

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2022
Extent and Intensity
10/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Vladislava Závrská, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Timetable
Fri 14. 10. 10:35–12:10 C208, 14:45–16:20 C208, Fri 21. 10. 11:25–13:00 C309, Fri 18. 11. 13:05–16:20 C208
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 30 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 18/30, only registered: 3/30
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus
  • 1. Key categories and concepts of andragogy - adult education
  • 2. Adult education – genesis – from the beginning to contemporary concepts in the world and in the Czech lands
  • 3. Subject, function, significance and objectives of andragogy – andragogy in the system of education sciences; meaning, development and perspectives and visions in contemporary society, within other social sciences and human sciences
  • 4. Subsystems of andragogy, auxiliary and borderline andragogic disciplines – their thematic focus
  • 5. Research in andragogy – basic types, content focus, methods, technical means, stages of the research process, data of the research report
  • 6. Strategic documents on adult education and - transnational + national; LLL components (formal, non-formal and informal learning)
  • 7. Androdidactics – didactic apparatus; methodological conception of adult education, teaching and learning types, teaching projects/programmes/curriculum of the learning process, objectives, content, forms, methods, means
  • 8. Principles/principles of adult education
  • 9. Effectiveness of adult education - key and supportive determinants of efficiency; (diagnostic programme) and ensuring the effectiveness of adult education
  • 10. Adult educational participants, their motivation for education, entry level, docility, personal and professional competences
  • 11. Lecturer – educator and organizer of adult education, personal, professional and andro-didactic competences
  • 12. Transnational institutions supporting adult education - UNESCO, EU, OECD...– their concepts and visions
  • 13. Programme preparation of adults for old age within the framework of education in special groups; gerontagogy and education of seniors – relations to andragogy
Literature
    required literature
  • BENEŠ, M. Andragogika. 2. aktuální a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014. ISBN 978-80-247-4824-5. info
  • KALNICKÝ, J. Celoživotní učení, edukace dospělých a seniorů; relační a kauzální analýza geneze. Ostrava: Repronis, 2014. ISBN 978-80-7329-403-8. info
  • KALNICKÝ, J. Determinanty efektivnosti edukačního procesu. Ostrava, 2017. ISBN 978-80-7329-428-1. info
  • KALNICKÝ, J. Základy andragogiky. Studijní opora pro studenty programu SPP ÚPPV FVP SU. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, Ústav pedagogických a psychologických věd, 2017. Dostupné z: https://elearning.fvp.slu.cz/enrol/
  • KALNICKÝ, J. Didaktický přínos edukačních metod s vyšší participací edukantů. Ostrava: Repronis, 2017. ISBN 978-80-7329-430-4. info
  • MUŽÍK, J. Řízení vzdělávacího procesu - Andragogická didaktika. Praha: Wolters Kluwer, 2011. ISBN 978-80-7357-581-6. info
  • PRŮCHA, J. Andragogický výzkum. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-532-7. info
  • VETEŠKA, J. Kompetence ve vzdělávání dospělých: pedagogické, andragogické a sociální aspekty. Praha: UJAK, 2010. ISBN 978-808-6723-983. info
    recommended literature
  • KALNICKÝ, J. Predzamestnanecká a zamestnanecká edukológia. (encyklopedické výkladové heslo) s. 1072-1074. In ŠVEC, Š. (ed.) a kol. Slovenská encyklopédia edukológie. Bratislava: UK, 2015. ISBN 978-80-223-17-2. info
  • KALNICKÝ, J. Zamestnávateľská andragogika (encyklopedické výkladové heslo) s. 1081-1086. In ŠVEC, Š. (ed.) a kol. Slovenská encyklopédia edukológie. Bratislava, vyd. Univer. Komenského, 2015. ISBN 978-80-223-17-2. info
  • KALNICKÝ, J. Vybrané aspekty metodologické (ne)čistoty andragogiky. s. 42 - 48 in Vzdělávání dospělých - příležitosti a úskalí v globalizovaném světě. 415 s. Praha: Educa Service, 2013. ISBN 978-80-87306-12-3. info
  • PRŮCHA, J. - VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 2., aktualizované vydání 320 s. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-802-474-748-4. info
  • SALIVAROVÁ, J. (eds.). Vzdělávání dospělých. Příležitosti a úskalí v globalizovaném světě. Praha: Educa Service, 2013. ISBN 978-80-87306-12-3. info
  • ŠERÁK, M. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, s.r.o., 2009. ISBN 978-80-7367-551-6. info
  • VACÍNOVÁ, T. Aktuální otázky vzdělávání dospělých: andragogika na prahu 21. století. Praha: UJAK, 2011.
Assessment methods
Exam full-time study: on compulsory literature and lectures
Exam part-time study: on compulsory literature and lectures and completion of correspondence assignments
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 10 HOD/SEM.
Teacher's information
Personal consultation, consultation via e-mail, office hours.
The course is also listed under the following terms Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2022/UPPVIK016