UPPVJP028 Filozofické otázky života seniora

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2022
Rozsah
13/0/0. 4 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Petr Slováček, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Petr Slováček, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh
Pá 7. 10. 10:35–12:10 C208, Pá 14. 10. 9:45–12:10 C202, Pá 4. 11. 9:45–10:30 C310, Pá 11. 11. 8:55–10:30 C208, Pá 25. 11. 8:05–9:40 C309
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 2/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Otázka stáří a stárnutí patří v oblasti filozofie spíše k tématům marginálním. Tento stav se nicméně, což je dáno také společenskými proměnami posledních několika málo staletí, pomalu mění a profesionální filozofové k němu obracejí svou pozornost. V předmětu Filozofické otázky života seniora budeme obojí zmíněné reflektovat, a to následujícím způsobem. Neboť v základu oživeného zájmu o otázku stáří a stárnutí patří vědomí reflexe významu stáří a stárnutí, zaměříme se na to, jak tento význam může být utvářen. Na tomto pozadí pak budeme teprve analyzovat filozofickou reflexi náležejících ke konkrétním kontextům. Tyto analýzy pak budou doplněny seznámením s několika významnými otázkami, které otevírají právě současní filozofové v souvislosti se stářím a stárnutím.
Výstupy z učení
Oborové znalosti: Po absolvování předmětu bude student schopen popsat proměny významu staří a stárnutí s ohledem na kulturně dějinný vývoj západního civilizačního okruhu, a to v upřesňujícím srovnání s východním kulturním kontextem. Na základě těchto znalostí bude schopen zaujmout kritické stanovisko ke každému významu stáří, což jinými slovy znamená, že si bude vědom proměnlivosti významu pojmů stáří a stárnutí. Po absolvování předmětu budou studenti také seznámení s některými klíčovými problém spjatými se stárnutím.
Oborové dovednosti: Po absolvování předmětu budou studenti schopni využít své znalosti v přístupu k starým lidem. Především budou s to vytvořit si odstup od převládajícího mainstreamového přístupu ke starým lidem a pracovat na svém nepředmětném vztahu k nim.
Obecné způsobilosti: Na obecné rovině bude student rozumět problematice stáří z kulturně historické i filozofické perspektivy. Bude zvláště rozumět tomu, že k autentický přístup, tedy přístup neřízeny jen systematickými kritérii, není ničím samozřejmým, ač velmi žádoucím, a to zvláště z perspektivy etiky pomáhajících profesí.
Osnova
  • 1. Vztah filozofie a problematiky stárnutí - základní rozvržení a přehled významných pramenů k studiu problematiky
  • 2. Problematický pojem stáří a stárnutí - proměnlivost atributu stáří
  • 3. Stáří a stárnutí v antickém (řeckém a římském) světě - dva kulturní kontexty, dva způsoby pohledu na staří
  • 4. Antická filozofie a otázka stárnutí - monistická a pluralistická perspektiva
  • 5. Středověké vnímání stáří - stáří jako jedna z přirozených fází života člověka, otázka času a času člověka, křesťanství a význam stáří
  • 6. Stáří v novověkém a moderním světě - proměny vztahu k stárnutí v sekularizujícím se světě
  • 7. Pojem času v souvislosti se stárnutím - čas světa a čas člověka
  • 8. Stáří a vyprávění - možnosti narace ve vztahu k stáří a stárnutí
  • 9. Stárnutí a důstojnost - otázka důstojnosti člověka a jejího zachování
  • 10. Stárnutí a identita - otázka identity subjektů
  • 11. Stárnutí a autonomie - kritika dominantního pojetí autonomie z perspektivy feministické filozofie v aplikaci na seniory
  • 12. Stáří a smrt - vyrovnávání se s její blízkostí.
  • 13. Komparativní perspektiva - stáří ve východním kulturním kontextu
Literatura
    povinná literatura
  • ANTON, A. A. Aging in clasical philosophy. In: G. SCARRE, ed. The Palgrave Handbook of the Philosophy of Aging. Palgrave Macmillan, 2016, s. 115134.
  • BAARS, J. Concepts of time in age and aging. In: G. SCARRE, ed. The Palgrave Handbook of the Philosophy of Aging. Palgrave Macmillan, 2016, s. 69-86.
  • DVOŘÁKOVÁ, D. Kvalita života seniorů v domovech pro seniory. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4138-3. info
  • JANIŠ, Kamil a Jitka SKOPALOVÁ. Volný čas seniorů. první. Praha: Grada, 2016, 156 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5535-9. info
  • OVERAL, Ch. How old is old? Changing Conceptions of Old Age. In: G. SCARRE, ed. The Palgrave Handbook of the Philosophy of Aging. Palgrave Macmillan, 2016, s. 13-48.
  • SLOVÁČEK, P.Filosofické otázky života seniora[online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2019. Dostupné z: https://elearning.slu.cz/course/index.php?categoryid=45
  • SLOVÁČEK, P.Teorie politična Carla Schmitta a její antropologické a theologické předpoklady. Filozofia. 2016, 71(10), 821831. ISSN 0046-385 X. (SCOPUS, ERIH)
  • SLOVÁČEK, P. Tomášova metafyzika člověka  člověk jako prostřední článek hierarchie stvoření. Filozofia. 2016, 71(6), 462473. ISSN 0046-385 X. (ERIH, SCOPUS)
    doporučená literatura
  • SCARRE, G., ed. The Palgrave Handbook of the Philosophy of Aging. Palgrave Macmillan, 2016.
  • NUSSBAUM, M. C. Křehkost dobra. Praha: Oikoymenh, 2006.
Výukové metody
Přednáška
Metody hodnocení
Presentace zpracovaného zadání.
Informace učitele
Studenti mohou ke komunikaci využívat standardní komunikační prostředky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace zima, zima 2020, zima 2021, zima 2023.