UNZSOK037 Nursing Care in Neonatology 1

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2023
Extent and Intensity
6/6/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MUDr. Soňa Krejčí (lecturer)
Mgr. Jana Kučová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Gabriela Světnická (seminar tutor)
Guaranteed by
Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Timetable
Thu 5. 10. 8:05–13:00 C208, Fri 3. 11. 8:05–13:00 C309
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který poskytuje základy z neonatologie k získání komplexního pohledu na růst a vývoj zdravého i nemocného novorozence, včetně problematiky léčebné a preventivní péče. Student/ka bude schopen/schopna realizovat první ošetření novorozence a následnou péči na odděleních pro novorozence. Student/ka bude schopen/a identifikovat základní a běžně se vyskytující patologické stavy v neonatologii, pochopí principy základní péče o novorozence a základní interpretaci některých laboratorních a zobrazovacích vyšetření v neonatologii. To mu/jí umožní efektivně realizovat ošetřovatelskou péči a specifickou péči ve vztahu k novorozenci a jeho rodičům.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti: Student/ka umí definovat obor Neonatologii a třístupňový systém péče o matku a novorozence v ČR, umí popsat a vysvětlit jednotlivé aspekty péče o novorozence s důrazem na péči o fyziologického novorozence. Student/ka umí definovat základní a běžně se vyskytující patologické stavy v neonatologii. Odborné dovednosti: Student je schopen použít správně zvolenou metodu ošetřovatelského zhodnocení/anamnézy ke zhodnocení stavu novorozence, dále je schopen plánování péče – stanovení diagnóz, stanovení očekávaných výsledků (cílů, kritérií), intervencí u vybraných stavů, dokáže vyhodnotit péči. Obecná způsobilost (kompetence): Student se dokáže rozhodnout samostatně a odpovědně zvolit postupy v péči o novorozence, v edukaci matky/rodičů dítěte. Po absolvování předmětu je student způsobilý aktivně pečovat o novorozence metodou ošetřovatelského procesu v rámci kompetencí daných legislativou.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod do neonatologie, základní terminologie 2. Klasifikace novorozence, anatomické a fyziologické zvláštnosti zralého a nezralého novorozence 3. Kardiopulmonální přestavba a poporodní adaptace novorozence 4. První ošetření novorozence na porodním sále – management ošetřovatelské péče 5. První vyšetření novorozence po porodu – management ošetřovatelské péče 6. Neurologické vyšetření novorozence – management ošetřovatelské péče 7. Vhodné prostředí a komfort novorozence, transport novorozence – management ošetřovatelské péče 8. Termomanagement – management ošetřovatelské péče 9. Hygienická péče o novorozence – management ošetřovatelské péče 10. Genetika v neonatologii 11. Screeningová vyšetření v neonatologii – management ošetřovatelské péče 12. Výživa novorozenců – management ošetřovatelské péče 13. Hodnocení a tišení bolesti – management ošetřovatelské péče 14. Paliativní péče v neonatologii – management ošetřovatelské péče 15. Podpora a edukace rodičů – management ošetřovatelské péče.
Literature
    required literature
  • KUČOVÁ, J. Neonatologie. Distanční studijní opora [online]. c2021, Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2021. Dostupné online z: http://elearning.fvp.slu.cz/course/view.php?id=1346.
  • DORT, Jiří, Eva DORTOVÁ a Petr JEHLIČKA. Neonatologie. 3. vydání. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2018. Učební texty Univerzity Karlovy. ISBN 978-80-246-3936-9.
  • FENDRYCHOVÁ, J., Borek, I. a kol. Intenzivní péče o novorozence. 2., přeprac. vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2012. 447 s. ISBN 978-80-7013-547-1.
  • FENDRYCHOVÁ, Jaroslava. Vybrané kapitoly z ošetřovatelské péče v pediatrii. 2. část, Péče o novorozence. Vydání: druhé přepracované. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2021. ISBN 978-80-7013-607-2.
  • FENDRYCHOVÁ, J. Hodnotící metodiky v neonatologii. 2. přeprac. a rozšíř. vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2013. 112 s. ISBN 978-80-7013-560-0.
  • JANOTA, J., STRAŇÁK, Z. Neonatologie. Praha: Mladá fronta, 2013. ISBN 978-80-204-2994-0. info
  • FENDRYCHOVÁ, J. Základní ošetřovatelské postupy v péči o novorozence. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3940-3. info
    recommended literature
  • MUNTAU, C. A. Pediatrie. 6. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4588-6.
  • SIKOROVÁ, L. Dětská sestra v primární a komunitní péči. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3592-4.
  • ARCHALOUSOVÁ, A. Péče o fyziologického novorozence. Distanční studijní opora [online]. c2012, posl. akt. 2012 [cit. 2016-02-03]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. Dostupné online z: http://elearning.fvp.slu.cz/course/view.php?id=1346
  • RABASOVÁ, Pavlína. Content validation of nursing diagnosis of deficient fluid volume [dehydration] in the context of neonatological nursing. Central European Journal of Nursing and Midwifery. Ostrava: University of Ostrava, 2017, vol. 8, No 2, p. 622-631. ISSN 2336-3517. Available from: https://dx.doi.org/10.15452/CEJNM.2017.08.0011. https://periodika.osu.cz/ojs/index.php/cejnm/article/view/56 info
  • RABASOVÁ, P. and L. SIKOROVÁ. Výsledky testování Novorozenecké škály pro hodnocení rizika sepse (SOS-CZ). Praktický lékař. 2014, 94(4), p. 184–189. ISSN 0032-6739. info
  • JAKUBÍKOVÁ, J. Vrozené anomálie hlavy a krku. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4064-5. info
  • GOMELLA, L., T. LISSAUER and A. FANAROFF. Neonatology at a Glance. UK: Blackwell Publishing, 2006, 189 pp. ISBN 978-0-632-05597-5. info
    not specified
  • RABASOVÁ, Pavlína. Obsahová validizace ošetřovatelské diagnózy neefektivní kojení v kontextu neonatologického ošetřovatelství (Content validation of nursing diagnosis of ineffective breastfeeding in the context of neonatological nursing). LOGOS POLYTECHNIKOS. Jihlava: Vysoká škola polytechnická Jihlava, 2019, vol. 10, No 1, p. 44-62. ISSN 1804-3682. URL info
  • RABASOVÁ, Pavlína. VALIDATION STUDIES OF NURSING DIAGNOSES IN NEONATOLOGY. Central European Journal of Nursing and Midwifery. Ostrava: University of Ostrava, 2016, vol. 7, No 1, p. 402-410. ISSN 2336-3517. Available from: https://dx.doi.org/10.15452/CEJNM.2016.07.0007. http://periodika.osu.cz/cejnm/dok/2016-01/7-rabasova.pdf info
Teaching methods (in Czech)
Přednáška, prezentace, metody kritického myšlení, instruktáž, demonstrace, hraní rolí, diskuze, samostudium.
Assessment methods (in Czech)
Splnění 80% docházky ve výuce, prokazování aktivity, teoretických a praktických vědomostí průběžně během výuky (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností).Zápočet: písemný test, 80% úspěšnost.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2021, Winter 2022, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2023, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2023/UNZSOK037