UNZSOK064 Ošetřovatelská péče o děti v ORL

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2023
Rozsah
2/2/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. MUDr. Karol Zeleník, PhD. (přednášející)
Garance
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Rozvrh
Pá 6. 10. 9:45–10:30 C311, 10:35–13:00 C311
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek a zaměřuje se na specifika poruch, vad a onemocnění v oblasti uší, nosu a krku u dětí všech věkových skupin. Seznamuje studenty se zvláštnostmi posouzení potřeb dětí s touto skupinou problémů tak, aby byli schopni poskytovat kvalitní ošetřovatelskou péči v multidisciplinárním týmu.
Výstupy z učení
Odborné znalosti: Student je seznámen s problematikou ORL onemocnění u dětí všech věkových skupin, péčí o pacienta v ORL oblasti a s problematikou sluchového postižení. Dokáže popsat stavbu a fungování ORL oblasti, běžné chirurgické zákroky v otorinolaryngologii. Odborné dovednosti: Student je schopen poskytovat profesionální ošetřovatelskou péči dětem s onemocněním v ORL oblasti. Dokáže kooperovat s pacienty s poruchou sluchového ústrojí. Obecná způsobilost (kompetence): Student dokáže poskytovat adekvátní ošetřovatelskou péči v daném oboru. Student je připraven pečovat o děti všech věkových skupin v ORL ambulancích a lůžkových zařízeních a pacienty s ORL diagnózami v komunitě.
Osnova
  • 1. Primární péče: podpora zdraví a prevence ORL postižení, základní ORL vyšetření. Sekundární péče: diagnostické procedury a testy v ORL. Terciární péče její organizace a služby podle potřeb ORL postižených. 2. Onemocnění zevního ucha (infekce, nádory, traumata). Onemocnění středního ucha (infekce, vrozené vady, degenerativní změny, traumata). Onemocnění vnitřního ucha (infekce, nádory, degenerativní změny, poruchy pohybu a rovnováhy, Menièrův syndrom). 3. Ztráta sluchu (příčiny, terapeutické pomůcky, kochleární implantáty, komunikace se sluchově postiženým pacientem, sociální dopad při poškození sluchu. Onemocnění nosu a nosních dutin (rhinitis, polypy, cizí tělesa, epistaxis, traumata, sinusitidy). 4. Onemocnění laryngu (laryngitis, nádory, totální laryngektomie, rehabilitace a nácvik komunikace po laryngektomii, esofageální řeč). Onemocnění krku (pharyngitis, diphteria, tonsilitis, adenotonzilektomie, epiglotitis, cizí těleso v horních dýchacích cestách, periferní spánková apnoe). 5. OP (ošetřovatelský proces) u dítěte s onemocněním zevního a středního ucha. 6. OP u dítěte sluchově postiženého. 7. OP u dítěte s onemocněním laryngu. 8. OP u dítěte s onemocněním krku. OP u pacienta s dysfagií. 9. Předoperační a pooperační péče u dítěte po adenotomií, tonzilektomií.
Literatura
    povinná literatura
  • MUKNŠNÁBLOVÁ, Martina. Péče o dítě s postižením sluchu. Praha: Grada,, 2014. ISBN 978-80-247-5034-7. info
  • ŠLAPÁK, I. a KOLEKTIV. Dětská otorinolaryngologie. Praha: Mladá fronta a.s., 2013. ISBN 978-80-204-2900-1. info
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Otorinolaryngologie. Distanční studijní opora. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. info
  • NOVÁKOVÁ, I. Ošetřovatelství ve vybraných oborech. Dermatovenerologie, oftalmologie, stomatologie, ORL. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3422-4. info
  • HYBÁŠEK, I., VOKURKA, J. Otorinolaryngologie. Praha: Univerzita Karlova, 2006. ISBN 80-2461-019-1. info
    doporučená literatura
  • HERLE, P. Diferenciální diagnostika v ORL a infekční medicíně. Praha: Raabe, 2016. ISBN 978-80-7496-210-3. info
  • ASTL, J. Otorinolaryngologie a chirurgie hlavy a krku: pro bakaláře, obor ošetřovatelství. 2., nezměn. vyd. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2053-4. info
  • JAKUBÍKOVÁ, J. Vrozené anomálie hlavy a krku. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4064-5. info
  • HAHN, A. Otorinolaryngologie a foniatrie v současné praxi. Praha:Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-0529-3. info
  • KLOZAR, J. Speciální otorinolaryngologie. Praha: Galén, 2005. ISBN 80-7262-346-X. info
Výukové metody
Přednáška, prezentace, metody kritického myšlení, diskuze, samostudium.
Metody hodnocení
Splnění 80% docházky ve výuce, prokazování aktivity, teoretických a praktických vědomostí průběžně během výuky (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Zápočet: písemný test.
Informace učitele
Kontaktní výuka je vedena systémem konzultací na vybraná témata. Kombinovaná část studia je realizována v prostředí e-learningového kurzu na e-portále http://elearning.fvp.slu.cz/. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím individuálních či skupinových konzultací nebo elektronické pošty. Rozsah konzultací (soustředění) 2p+2c hodin.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2022, zima 2024.