UNZSOP033 Research in Nursing

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2023
Extent and Intensity
10/6/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Ing. Iveta Bryjová (lecturer)
Guaranteed by
Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Timetable
Mon 23. 10. 8:55–13:00 C311, Mon 30. 10. 8:55–13:00 C311
  • Timetable of Seminar Groups:
UNZSOP033/A: Mon 6. 11. 8:55–13:00 C311, 13:05–13:50 C311, I. Bryjová
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět se zabývá oblastí výzkumu s jeho aplikací do zdravotnictví. Vymezuje výzkum jako důležitou součást zjišťování důležitých dat a informací pro zkvalitnování zdravotnické prevence, péče a léčby. Obecná část je rozdělena do základních oblastí výzkumu, jsou zde vymezeny pojmy jak základní a aplikovaný výzkum. Nosná část se věnuje metodologii kvantitativního a kvalitativního výzkumu včetně porozumění základní filosofii, technikám sběru kvantitativních dat (dotazník, anketa, retrospeknivní analýza) a kvalitativních dat (rozhovor, pozorování, kazuistiky). Cílem předmětu je seznámit studenty se základními metodologickými principy vědecké metodologie oboru a naučit je koncipovat a také realizovat a vyhodnocovat jednoduchý empirický průzkum z oblasti zdravotní péče.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti a dovednosti: Studující po absolvování předmětu bude umět: navrhnout jednoduché výzkumné téma a bude vědět, jak je rozpracuje do podoby výzkumných otázek včetně plánu výzkumný projeku, vysvětlit zásady EBP (EBN), vysvětlit principy kvantitativního a kvalitativního výzkumu, použít základní statistiku a vybrané metody kvalitativního výzkumu ke zpracování dat, popsat zásady a jednotlivé fáze výzkumného projektování, respektovat etické i legislativní rámce klinického výzkumu a etiky vědecké práce, zpracovat výzkumný projekt, obhájit jej. Obecná způsobilost (kompetence) Student je schopen koncipovat a realizovat základní empirická šetření, zpracovat empiricky orientovaný projekt a pracovat metodou EBP. Student je schopen sledovat výzkum a vývoj v oboru, umí pracovat metodou EBP a výsledky umí využívat k rozvoji kvality a bezpečnosti péče. Zvládne kompetentně se podílet na výzkumných projektech.
Syllabus (in Czech)
  • Přehled probírané látky přednášek: 1. Úvod do zdravotnického výzkumu. Definice vědy. Vědecké poznání. Charakteristické rysy moderní vědy. Vymezení pojmů věda, výzkumu a jeho druhů. Výzkum ve zdravotnictví. Etika vědeckého výzkumu ve zdravotnictví. 2. Fáze výzkumu: přípravná fáze, projekt výzkumu, předmět výzkumu (hypotéza a její druhy, metody a techniky, zpracování, organizační zabezpečení výzkumu). Formulace výzkumného problému. 3. Jednotlivé fáze výzkumného procesu. 4. Práce s informačními zdroji. Informační systémy pro vědu a výzkum. Vyhledávání – formulování a rozpracování výzkumného problému metodou PICOt. Praxe založená na důkazech - EBP (EBN). 5. Kvantitativní a kvalitativní výzkum, techniky výzkumu, formulace výzkumných otázek a hypotéz. Přehled probírané látky cvičení: 1. Způsoby vyhodnocování kvantitativních dat – četnostní tabulka, střední hodnoty, grafy. Testování hypotéz. 2. Kvalitativní výzkum, metodologie – základní principy a postupy. 3. Praxe založená na důkazech - EBP (EBN). 4. Formulace individuálního výzkumného problému, vyhledání relevantních studií v českých a zahraničních zdrojích. 5. Tvorba a prezentace výzkumného projektu.
Literature
    required literature
  • KRÁLOVÁ, J. Kvalitativní výzkum v ošetřovatelství. E-opora. Opava: SLU v Opavě, FVP – ÚO, 2012, 96 s. RADKOVÁ, L. Kvantitativný výskum v ošetrovateľstve. E-opora. Opava: SLU v Opavě, FVP – ÚO, 2012, 107 s.
  • HENDL.J.,RER,J. Metody výzkumu a evaluace. Praha, 2017. ISBN 978-80-262-1192-1. info
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Výzkum v ošetřovatelství. Základy Evidence Based Practice v ošetřovatelství. Distanční studijní opora. Opava, 2012. ISBN 978-80-7248-860-5. info
  • PUNCH, K. F. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7367-468-7. info
  • PUNCH, K. F. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7367-381-9. info
    recommended literature
  • FINEOUT-OVERHOLT, E., JOHNSTON, L. Teaching EBP: Asking Searchable Answerable Clinical Questions. In Worldviews on Evidence-Based Nursing 2005; 2(3): 157-160. [online], posl. akt. 2005 [cit.2012-09- 23]. URL info
  • FINEOUT-OVERHOLT, E., HOFSTETTER, S., SHELL, L., JOHNSTON, L. Teaching EBP: Getting to the Gold: How to Search for the Best Evidence. Worldviews on Evidence-Based Nursing 2005; 2(4): 207-211. [online], posl. akt. 2005 [cit.2012-09- 23]. URL info
  • EBM Guidelines. [online] Dostupné z: www.ebm-guidelines.com [2012-09-25].
  • BIRGER, H. Evidence-based practice: An analysis based on the philosophy of science. In Journal of the American Society for Information Science and Technology. 2011, 62 (7), s. 1301-1310. Dostupné online z .
  • EBP Wikipedia [online] Dostupné z: http://en.wikipedia.org/wiki/Evidence-based_practice [2012-09-25]. eMedicine. [online] Dostupné z: http://emedicine.medscape.com [2012-09-25].
  • KRAMNÁ, P., VRUBLOVÁ, Y. Porodní poranění hráze a jeho vliv na pánevní dno a močovou inkontinenci u žen. Profese Online. 2016, roč. 9, s. 24-32. ISSN 1803-4330.
  • BŘEGOVÁ, B., VRUBLOVÁ, Y. Sexualita seniorů s léčenou arteriální hypertenzí a edukace zdravotnickými pracovníky. Geriatrie a gerontologie. 2015, roč. 2015, sv. 4, s. 131-134. ISSN 1805-4684.
  • KRAMNÁ, P., VRUBLOVÁ,Y. Zkušenosti žen s ukončením těhotenství z genetické indikace. Praktická gynekologie. roč. 2016; 20(2), s. 28 – 33. ISSN 1211-6645.
  • VRUBLOVÁ, Yvetta and Dana MACHOVÁ. Hormonální antikoncepce v kontextu tělesné hmotnosti a krevního tlaku. Logos Polytechnikos. Jihlava: Vysoká škola polytechnická Jihlava, 2019, vol. 10, No 1, p. 63-67. ISSN 2464-7551. info
  • MELNYK,B.,FINEOUT-OVERHOLT,E. Evidence-Based Practice in Nursing and Health Care. A Guide to Best Practice. ELSEVIER, 2004. ISBN 0-7817-4477-6. info
Teaching methods (in Czech)
Přednáška, prezentace, diskuze, samostudium.
Assessment methods (in Czech)
Tvorba a prezentace projektu, ústní zkouška.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2021, Winter 2022, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2023, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2023/UNZSOP033