UPPVJK013 Androdidactics and Gerontodidactics

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2023
Extent and Intensity
12/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Timetable
Fri 29. 9. 9:45–12:10 C206, Fri 6. 10. 13:05–14:40 C207, Fri 10. 11. 13:55–15:30 C203, Sat 11. 11. 12:15–14:40 C202, Fri 1. 12. 13:05–14:40 C206
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je poskytnout studentovi komplexní a strukturovaný vhled do problematiky, klíčových pojmů a aspektů androdidaktiky a gerontodidaktiky přes vymezení předmětu, funkcí, zákonitostí a cílů teorie edukace dospělých a seniorů, jejího obsahu, forem, metod a prostředků. Student taktéž získá analytický přehled o jednotlivých stránkách edukačního procesu, klíčových kompetencích subjektu a objektu edukace, o podmínkách a principech, o tvorbě kurikul a komplexní přípravě na edukační proces, včetně vývojových tendencích. Pojetím předmětu se sleduje i rozvoj kritického myšlení, kreativita studenta, včetně schopnost samostatně a odpovědně se rozhodovat v dané oblasti.
V rámci seminářů se studenti naučí stanovit plán edukace na základě získaných informací o celé skupině nebo jednotlivcích, o jejich předchozích zkušenostech či již absolvovaných edukací, naučí se stanovovat konkrétní cíle, vyhledávat vhodné podkladové materiály, zvažovat vhodnost využití s ohledem na specifičnost různých skupin seniorů, individuálně přizpůsobit materiály dle individuálních možností edukantů (např. pro koho je nutný větší tisk, kdo hůře slyší, kdo má potíže s jemnou nebo hrubou motorikou apod.), časový harmonogram celé aktivity, postup, využití zpětné vazby apod.
Learning outcomes (in Czech)
Oborové znalosti:Student získá a prokáže znalost předmětu, cílů, obsahu, forem, metod, principů a prostředků, kterými disponuje soudobá teorie vzdělávání dospělých a seniorů, včetně sebevzdělávání na bázi cílených klíčových kompetencí subjektu a objektu vzdělávacího procesu.
Oborové dovednosti:Student se dokáže orientovat v základní problematice teorie vzdělávání dospělých a seniorů a zejména dovede aplikovat informativní a formativní metody výuky v praxi edukace dospělých a seniorů s důrazem na jejich participaci a využití podpůrných didaktických prostředků a nejmodernější techniky. Spolehlivě se orientuje v relevantní odborné literatuře, dokáže vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v praxi.
Obecné způsobilosti: Student je schopen zpracovat návrh učebního projektu, či kurikul (plán, osnova, forma, metody, didaktická technika atd.) pro výuku dospělých a seniorů, jakož i pro přípravu lektorů. Je způsobilý nejen využívat a uplatnit své vědomosti a dovednosti v praxi, ale samostatně je dál rozvíjet a hledat nové poznatky, přístupy a metody vzhledem k potřebám života a práce v oboru, pružně reagovat na aktuální okolnosti, volit a přijímat správné rozhodnutí, včetně odpovědnosti za ně.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Vymezení klíčových pojmů a kategoriálního andro a geronto – didaktického aparátu
  • 2. Předmět androdidaktiky a gerontodidaktiky; vývoj vzdělávacích koncepcí; teoreticko-metodologické základy učebního procesu; preferující druhy učení dospělých a seniorů (řešení problémů, sociální učení, verbální?); obecné/odborné vzdělávání; rozsah a úroveň učení; kvalifikační, rozšiřující?
  • 3. Cíle vzdělávání dospělých a seniorů; soulad společenských a individuálních potřeb; odlišnost cílů dle druhů učení – formální, neformální a informální; nové paradigma učení (informativně-poznatková detektizace, selekce, interiorizace, exteriorizace)
  • 4. Obsahové (kurikulární) zaměření vzdělávání dospělých a seniorů dle druhů učení; dokumenty – kurikula: učební plány a osnovy, učebnice a další učební „konzervy“
  • 5. Zásady tvorby kurikul a příprava na výuku – výběr a uspořádání učiva na bázi potřeb a didaktických možností; didaktický systém (plánování lektorů, forem, metod, prostředků)
  • 6. Nejrozšířenější organizační formy vzdělávání dospělých a seniorů – plenární, skupinové, individuální; definice, charakteristika, zásady efektivního uplatnění
  • 7. Metody týmového vzdělávání dospělých a seniorů; participační přístup; charakteristika participačních metod výuky; metody sebevzdělávání a sebekultivace; význam a připravenost prostředí pro sebevzdělávání
  • 8. Učební (info) technologie ulehčující edukaci dospělých a seniorů; strukturovaný pracovní sešit; PC (e-mail; internet – info-databázy – fulltexty); tablet, iPod; učební a relaxační prostory; logistika, apod.
  • 9. Principy vzdělávání dospělých a seniorů
  • 10. Primární činitel edukačního procesu – dospělý účastník/senior (klient); vstupní úroveň, docilita; kompetence; význam (rodinného) zázemí, motivace ke vzdělávání – pro kreativitu a efektivitu učení
  • 11. Lektor – edukátor (trenér, facilitátor, animátor, kouč, poradce); lektorská sebereflexe; hospitace
  • 12. Androdidaktická diagnostika; význam prověřování výsledků edukace dospělých a seniorů; hodnocení; takt; auto-diagnostika docility dospělého – podmínka další efektivní edukace a kultivace dospělého a seniora; zásady
  • 13. Význam a systém poradenství ve vzdělávání dospělých a seniorů – dle druhů učení; způsobilost radit a efektivně a cíleně komunikovat; techniky zjišťování informací; prognózování a marketing v androdidaktice
Literature
    required literature
  • ČAPEK, R. Moderní didaktika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7. info
  • KALNICKÝ, J. Androdidaktika a gerontodidaktika [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2019. Dostupné z:https://elearning.slu.cz/course/index.php?categoryid=45
  • KALNICKÝ, Juraj. Determinanty efektivnosti edukačního procesu (Determinants of Educational Process Effectivenes). 1st. ed. Ostrava: Repronis, s.r.o. Ostrava, 2017, 92 pp. ISBN 978-80-7329-428-1. info
  • KALNICKÝ, J. Didaktický přínos edukačních metod s vyšší participací edukantů. Ostrava: Repronis, 2017. ISBN 978-80-7329-430-4. info
  • KALNICKÝ, Juraj. Od androdidaktiky ke gerontodidaktice (From Androdidactics to Gerontodidactics). 1st ed. Ostrava: Repronis, s.r.o. Ostrava, 2018, 121 pp. n/a. ISBN 978-80-7329-443-4. info
  • PRŮCHA, J. Andragogický výzkum. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5232-7. info
    recommended literature
  • MUŽÍK, J. Řízení vzdělávacího procesu - Andragogická didaktika. Praha: Wolters Kluwer, 2011. ISBN 978-80-7357-581-6. info
  • KUBR, M., PROKOPENKO, J. Vzdělávání a rozvoj manažerů. Praha: Grada, 1996. ISBN 80-7169-250-6. info
  • PRŮCHA, J. - VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 2., aktualizované vydání 320 s. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-802-474-748-4. info
  • TUBBS, N. The New Teacher: An Introduction to Teaching in Comprehensive Education. UK, Routledge, 2014. ISBN 978-1-134-09074-7. info
  • VETEŠKA, J. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada, 2008. ISBN 80-247-1770-0.
Assessment methods (in Czech)
zkouška
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2019, Accreditation winter, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2023, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2023/UPPVJK013