UPPVMP034 Special Education I

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2023
Rozsah
0/26/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Kateřina Jančíková (cvičící)
Garance
Mgr. et Bc. Roman Adamczyk, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
UPPVMP034/A: Čt 13:55–15:30 C201, K. Jančíková
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P) && ROCNIK(1) && !NOWANY( UPPVMP035 Besondere Bildung I )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se seznámí se základními výrazovými prostředky - aktuální anglickou terminologií ve vztahu ke speciální pedagogice, symptomatologií zdravotního postižení v anglickém jazyce. Získají základní přehled o osobnostech anglicky mluvících zemí, které zásadním způsobem ovlivnily vývoj vědního oboru speciální pedagogika. Důraz bude kladen na práci s cizojazyčnými texty, vyhledávání informací s vazbou na speciální pedagogiku. Studenti budou uvedeni do problematiky systému školství v anglicky mluvících zemí a především realizace péče o osoby se zdravotním postižením a jejich edukace.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- rozšíří aktivní i pasivní slovní zásobu o základní anglickou terminologii s vazbou na obor speciální pedagogika učením izolovaných anglických pojmů i prostřednictvím práce s cizojazyčnými texty
- získá přehled o vybraných aktuálních publikacích anglicky mluvících autorů s vazbou na obor speciální pedagogika a zkvalitní své dosavadní poznatky o oboru vyhledáváním informací
- získá základní přehled o významných osobnostech anglicky mluvících zemí s vazbou na obor speciální pedagogika
- popíše anglicky speciální potřeby v oblasti fyzické, psychické a sociální
Odborné dovednosti:
- objasní rozdíly realizace edukace a postavení osob se speciálními potřebami ve vybraných oblastech anglicky mluvících zemí a v České republice
- rozšíří své znalosti o možnostech životní realizace osob se speciálními potřebami sledováním krátkých dokumentů a diskusí nad nimi
- zlepší své dovednosti v oblasti porozumění anglickému jazyku
Obecné způsobilosti:
- rozšíří si povědomí o edukačních procesech v jiných zemích
Osnova
  • 1. Osobnosti speciální pedagogiky anglicky mluvících zemí.
  • 2. Základní terminologie ve speciální pedagogice.
  • 3. Klasifikace speciální pedagogiky.
  • 4. Psychopedie, vymezení pojmu, terminologie.
  • 5. Poruchy autistického spektra, vymezení pojmu, terminologie.
  • 6. Somatopedie, vymezení pojmu, terminologie.
  • 7. Logopedie, vymezení pojmu, terminologie.
  • 8. Surdopedie, vymezení pojmu, terminologie.
  • 9. Oftalmopedie, vymezení pojmu, terminologie.
  • 10. Symptomatologie zdravotního postižení.
  • 11. Péče o osoby s postižením v anglicky mluvících zemích.
  • 12. Aktuální tendence ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v anglicky mluvících zemích.
Literatura
    povinná literatura
  • KROUPOVÁ, K. a kol. Slovník speciálněpedagogické terminologie. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5264-8.
  • HEWARD, W. Exceptional Children: an Introduction to Special Education. Prentice Hall, 2005. ISBN 978-0131191709.
  • Oxford Dictionary of English. Oxford University Press, 2010.
  • PEER, L., REID, G. Special Educational Needs: A Guide for Inclusive Practice. SAGE publications, 2016. ISBN 978-1-4739-0453-8.
  • PEIRANGELO, R., GIULIANI, G. The Educator's Diagnostic Manual of Disabilities and Disorders. Jossey-Bass, 2007. ISBN 978-0787978129.
  • REYNOLDS, C. R.,VANNEST, K. J., FLETCHER-JANZEN, E. Encyclopedia of Special Education. John Wiley & Sons, 2014. ISBN 978-0470949405.
    doporučená literatura
  • BOWEN, C. Children's Speech Sound Disorders. Wiley-Blackwell, 2009. ISBN 978-0-470-74577-9.
  • MCLEOD, S., BAKER, E. Children's Speech: An Evidence-Based Approach to Assessment and Intervention. Pearson Education, 2016. ISBN 978-0134206257.
  • MURDOCH, B. E. Acquired Speech and Language Disorders. Wiley-Blackwell, 2009. ISBN 978-0470025673.
  • RIMM, S. B., SIEGLE, D. B., DAVIS, G. A. Education of the Gifted and Talented. Pearson, 2017. ISBN 978-0133827101.
    neurčeno
  • FREDERICKSON, N. Special Educational Needs, Inclusion and Diversity. Open University Press, 2015. ISBN 978-0335262908.
  • MATHIESON, K. Inclusion in the EYFS. Open University Press, 2015. ISBN 978-0335262700.
  • HEHIR, T. New Directions in Special Education. Harvard Educational Publishing Group, 2005. ISBN 978-1891792618.
  • LEWIS, A., NORWICH, B. Special Teaching for Special Children? Pedagogies for Inclusion. Open University Press, 2015. ISBN 978-0335214051.
  • MACBLAIN, S., LONG, L., DUNN, J. Dyslexia, Literacy and Inclusion. SAGE Publications Ltd., 2015. ISBN 978-1446298435.
  • KNAPOVÁ, L. Odborný anglický jazyk pro speciální pedagogy. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Vstupní jazyková úroveň A2 podle společného evropského referenčního rámce. Splnění všech úkolů v e-learningovém prostředí je podmínkou udělení zápočtu.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Odborný anglický jazyk pro speciální pedagogy I.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace zima, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2024.