UPPVMP058 Kazuistický seminář

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2023
Rozsah
0/26/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Kristína Papajová (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
UPPVMP058/A: St 15:35–17:10 C204, K. Papajová
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P) && ROCNIK(3)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět má za cíl propojit teoretické znalosti studentů získané v ostatních předmětech s jejich praktickým využitím v rámci individuálního přístupu k dětem a žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Dále přiblížit studentům problematiku praktického života dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Cílem je hlubší pochopení potřeb těchto dětí a žáků, stejně jako poznání provázanosti rodinného, školského a zdravotnického systému. Studenti budou diskutovat nad prezentovanými kazuistikami, následně se naučí sami napsat kazuistický záznam.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student zná jednotlivé části kazuistiky, dokáže získat informace potřebné k sestavení kazuistiky včetně sejmutí anamnézy, vedení rozhovoru a analýzy dostupné dokumentace
-student rozumí důležitosti individuálního přístupu k jedinci, bere v potaz aktuální stav jedince, jeho potřeby, osobnost a další životní podmínky, chápe vzdělávací systém
- student zná jednotlivé oblasti života dítěte, přičemž při analýze individuálního případu uplatňuje bio-psycho-socio-spirituální přístup
Odborné dovednosti:
- student dokáže pracovat s anamnézou klienta, umí vést rozhovor a na základě získaných informací sepsat kazuistiku, citlivě pracuje se získanými osobními údaji
- student umí využívat odborné zdroje, své znalosti k nastavení plánu dalšího rozvoje a uplatňovat tyto vědomosti v praxi tak, aby doporučil konkrétní techniky a metody práce s dítětem/žákem
- student provádí základní diferenciální diagnostiku dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami, doporučuje vhodné reedukační a rozvojové metody
Obecné způsobilosti:
- student se umí orientovat v případových studiích klientů a získat z nich potřebné informace, je schopen doplnit kazuistiku dalšími dostupnými informacemi (dotazníky, dokumentace atd.)
- student dokáže adekvátně propojit své teoretické znalosti a využít je v kontextu individuálního případu
- student je schopen kooperovat s dalšími odborníky starajícími se o dítě/žáka, s rodinnými příslušníky
Osnova
  • 1. Formální a obsahové nároky kazuistiky, práce s anamnézou
  • 2. Pozorování, vedení rozhovoru, zpracování informací z analýz dokumentů, dotazníků atd.
  • 3. Kazuistika dítěte s opožděným vývojem řeči, dyslálií gravis
  • 4. Kazuistika dítěte s vývojovou dysfázií v běžné mateřské škole a v logopedické třídě mateřské školy
  • 5. Kazuistika žáka s vývojovou dysfázií v běžné základní škole a v logopedické třídě základní školy
  • 6. Kazuistika žáka s řečovou neplynulostí na střední škole
  • 7. Kazuistika dítěte s ADHD/ADD
  • 8. Kazuistika žáka s mentálním postižením
  • 9. Šikana
  • 10. Kazuistika žáka s kochleárním implantátem v běžné základní škole a v surdopedické třídě základní školy
  • 11. Kazuistika dítěte se sluchovým postižením v běžné mateřské škole a v surdopedické třídě mateřské školy
  • 12. Kazuistika žáka s elektivním mutismem
Metody hodnocení
Prezentace a obhajoba seminární práce, jejíž tématem může být kazuistická studie dítěte/žáka se speciálními vzdělávacími potřebami, případně kazuistická studie filmové postavy osoby se speciálními vzdělávacími potřebami.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2024.