UNZSOK028 Medical Rehabilitation Care

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2024
Extent and Intensity
3/2/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MUDr. Jiří Knap (lecturer)
Bc. Petra Rusková (seminar tutor)
Guaranteed by
Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Timetable
Fri 6. 12. 15:35–18:00 C312
  • Timetable of Seminar Groups:
UNZSOK028/A: Fri 25. 10. 14:45–16:20 C311, P. Rusková
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a je základem pro výuku rehabilitačního ošetřovatelství. Jde o soubor včasných diagnostických a terapeutických opatření směřujících k optimální fyzické funkci organizmu.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti: Student umí popsat a vysvětlit psychomotorický vývoj dítěte, adekvátní hru, má přehled v rehabilitačních metodikách využívaných u dětí, handling novorozenců a polohovaní dětí dle potřeby diagnózy. Zná indikace a formy dechové rehabilitace, pojmy z respirační fyzioterapie. Odborné dovednosti: Student je schopen manipulace s dítětem s ohledem na věk a diagnózu pacienta, správně použít jednotlivé typy dechové gymnastiky, manipulovat s pacientem na lůžku a při přesunech na židli (invalidní vozík), polohovat pacienta přiměřeně jeho stavu a diagnóze, vertikalizace a nácviku chůze s pacientem s použitím vhodných pomůcek, nácviku celkové relaxace. Obecná způsobilost (kompetence): Student je schopen odborně spolupracovat s fyzioterapeutem v oblasti základních rehabilitačních postupů, samostatně zvolit vhodný typ polohování daného pacienta, s ohledem na věk, diagnózu a doporučení lékaře pacienta vertikalizovat a rehabilitovat ho v oblasti chůze a základní sebeobsluhy. V rozsahu náplně léčebně rehabilitační péče konzultuje volbu správné metodiky, posloupnosti jednotlivých úkonů, jejich dozorování a zajišťuje individuální přístup v průběhu vývoje léčebného procesu dle pokynů lékaře a fyzioterapeuta.
Syllabus (in Czech)
  • 1. PMV Motorické a posturální vzory, motorické plánování 2. Praxe – handling jako prevence asymetrie, podpora fyziologického krmení u rizikových novorozenců 3. Přehled rhb metodik na neurofyziologickém podkladě 4. Praxe - zásady terapie Bobathových u dětí s nerovnoměrným PMV 5. Zásady polohování a včasné mobilizace dítěte 6. Praxe – polohování, vertikalizace 7. Posturální vývoj, patofyziologie svalové dysbalance v oblasti HVK s vazbou na zásady dechové rehabilitace 8. Praxe – posturálni korekce, ergonomie práce 9. Specifika dětského věku dané růstem, dysbalancí senzorického systému s vazbou na posturální systém 10. Praxe - základní polohy, techniky a pomůcky dechové rehabilitace 11. Praxe – základy terapie VDT v souvislosti s možnou dysbalancí SI.
Literature
    required literature
  • CAPKO, J. Základy fyziatrické léčby. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-7169-341-3.
  • SMOLÍKOVÁ, MÁČEK: Respirační fyzioterapie a plicní rehabilitace: Brno, 2013. ISBN 978-80-7013-527-3.
  • VÁLKOVÁ, L. Rehabilitace kognitivních funkcí v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5571-7.
  • KAČINETZOVÁ, A., JUHAŇÁKOVÁ, M., KOLÁŘOVÁ, M. a kol. Rehabilitace. Praha: Triton, 2010. ISBN 978-80-7387-299-1.
  • KOLÁŘ, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Druhé vydání. Praha : Galén, [2020]. xxxi, 713 stran. ISBN: 978-80-7492-500-9.
  • KRISTOFORY, D. Rehabilitační ošetřovatelství. Distanční studijní opora a e-learningový kurz. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
    recommended literature
  • NEČASOVÁ:Taktilní stimulace v ošetřovatelské péči u nedonošených dětí. Brno 2012 – bakalářská práce Masarykova univerzita.
  • SMOLÍKOVÁ, L., MÁČEK, M. Léčebná rehabilitace v pediatrii. Brno: Raabe, 2017. ISBN 978-80-7496-313-1.
  • DOBEŠ, M., DOBEŠOVÁ, P. Cvičíme na velkém míči. Havířov: Domiga, 2005. ISBN 80-902222-0-X.
  • VÁLKOVÁ, L. Rehabilitace kognitivních funkcí v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5571-7.
  • PFEIFFER, J. Neurologie v rehabilitaci – pro studium a praxi. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1135-5.
Teaching methods (in Czech)
Přednáška, instruktáž, demonstrace, metody kritického myšlení, diskuze, samostudium.
Assessment methods (in Czech)
Splnění 80% docházky ve výuce, prokazování aktivity, teoretických a praktických vědomostí průběžně během výuky (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Zápočet: písemný test, ústní a praktické prověření vědomostí a dovedností.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2024/UNZSOK028