FVP:UPPVMK040 Sociální pedagogika ve školské - Informace o předmětu
UPPVMK040 Sociální pedagogika ve školské praxi
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2024
- Rozsah
- 10/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Julius Kopčanský, MBA, LL.B. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Julius Kopčanský, MBA, LL.B.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. - Rozvrh
- Pá 4. 10. 11:25–13:50 C201, Pá 11. 10. 10:35–13:00 C202, Pá 1. 11. 9:45–13:00 C310
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K) && ROCNIK(2)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Předmět podává poznatky z oblasti sociální pedagogiky aplikovatelné pedagogy ve výchovně vzdělávací praxi, nabízí vhled do problematiky kompetentnosti, kladů a záporů uplatňování principů sociální pedagogiky ve škole ve vztahu k angažovanosti pedagoga, vhled do oblasti práce s žákem z nepodnětného prostředí, práce třídního učitele, spolupráce s kolegy, asistentem pedagoga, rodinou žáka, co dělá úspěšný pedagog, i když to vždy není v jeho náplni práce.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti:
- student se orientuje v základech sociální pedagogiky, v metodických a koncepčních přístupech v pedagogické praxi
- student chápe principy sociální pedagogiky uplatňované v pedagogické praxi
- student vysvětlí klady a zápory uplatňování principů sociální pedagogiky ve škole ve vztahu k angažovanosti pedagoga
Odborné dovednosti:
- student analyzuje pedagogický proces v kontextu kompetentnosti ve vztahu k angažovanosti
- student se orientuje v principech výchovně vzdělávací pedagogické práce s žákem z nepodnětného prostředí
- student zná metody a prostředky, jak pracovat s žáky z nepodnětného prostředí a umí je používat
Obecné způsobilosti:
- student umí samostatně aplikovat principy sociální pedagogiky v práci s žákem z nepodnětného prostředí a při plánování vzdělávacího obsahu
- student umí využívat prvky sociální pedagogiky v práci třídního učitele s kolektivem třídy, při spolupráci s kolegy a rodiči žáků
- student ovládá základní komunikační strategie a přístupy při realizaci pedagogické praxe - Osnova
- 1. Vymezení sociální pedagogiky jako vědní disciplíny.
- 2. Postavení sociální pedagogiky v systému věd.
- 3. Uplatnění principů sociální pedagogiky a obecné pedagogiky.
- 4. Vztah sociální pedagogiky ke speciální pedagogice.
- 5. Vymezení kompetencí angažovaného pedagoga při uplatňování principů sociální pedagogiky.
- 6. Úloha speciálního pedagoga v sociální oblasti.
- 7. Žák z nepodnětného prostředí a jeho charakteristika.
- 8. Sociální exkluze, práce s žáky z nepodnětného prostředí.
- 9. Metody a prostředky ve vzdělávání žáků z nepodnětného prostředí.
- 10. Komunikační strategie a přístupy ve vzdělávání žáků z nepodnětného prostředí.
- 11. Případové studie žáků z nepodnětného prostředí, analýza.
- 12. Repetitorium učiva.
- Literatura
- povinná literatura
- GILLERNOVÁ, I., KREJČOVÁ, L. a kol. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3472-9.
- HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4674-6.
- HOPF, A. Sociální pedagogika pro učitele: pomoc pro každý všední den ve škole. Praha: Univerzita Karlova, 2001. ISBN 80-7290-053-6.
- KALEJA, M. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-544-0.
- KALEJA, M. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, 2015. ISBN 978-80-7510-160-0.
- KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0643-9.
- doporučená literatura
- VOTAVA, Jiří. Sociální pedagogika v prostředí školy: cíle, hodnoty, prevence. Vydání první. V Praze: Česká zemědělská univerzita, Institut vzdělávání a poradenství, 2019. 109 stran. ISBN 978-80-213-2996-6.
- HURYCHOVÁ, Eva a PTÁČKOVÁ, Blanka. Sociální práce ve školství. Vydání 1. Praha: Grada, 2022. 239 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-271-3313-0. https://www.bookport.cz/kniha/socialni-prace-ve-skolstvi-10965/
- ŠVESTKOVÁ, Renata. Vybrané kapitoly ze sociální pedagogiky pro sociální pracovníky. 1. vydání. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, 2019. 55 stran. ISBN 978-80-7394-739-2.
- HELUS, Z. Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. Praha: SPN, 1982.
- LECHTA, V. a kol. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
- SELIGMAN, M. Opravdové štěstí: pozitivní psychologie v praxi. Praha: Ikar, 2015. ISBN 978-80-249-2944-6.
- neurčeno
- HELUS, Z., PELIKÁN, J. Preferenční postoje učitelů k žákům a jejich vliv na účinnost výchovně vzdělávacího procesu. Praha: Státní nakladatelství technické literatury, 1984.
- HRONCOVÁ, J., EMMEROVÁ, I., KRAUS, B. K dejinám sociálnej pedagogiky v Európe. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2008. ISBN 978-80-7414-072-3.
- KALEJA, M. Determinanty hodnotových konstruktů ve vzdělávání romských žáků základních škol. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-233-3.
- PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
- SILBEROVÁ, A. Sociální pedagogika ve školské praxi. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
- Metody hodnocení
- Zpracování zadaného úkolu, písemný zápočet.
- Informace učitele
- Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/UPPVMK040