INMPPNI Podnikání a obchodování na Internetu

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2016
Rozsah
1/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Suchánek, Ph.D. (přednášející)
Ing. Radim Dolák, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Petr Suchánek, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Petr Suchánek, Ph.D.
Katedra informatiky a matematiky – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Petr Suchánek, Ph.D.
Předpoklady
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními koncepcemi podnikání a obchodování na internetu, internetovými tržišti a bezpečností těchto systémů. Po absolvování jsou studenti schopni vytvořit a spravovat jednoduchý internetový obchod.
Osnova
  • 1. Informační společnost. Globální informační infrastruktura. Výchozí podmínky pro e-Business.
    2. E-commerce, e-Bussines (B2B, B2C).
    3. Internetová tržiště.
    4. Hodnotový řetězec a virtuální hodnotový řetězec.
    5. Outsourcing. ASP (Application Service Hosting).
    6. Řízení rizik v e-Business.
    7. Pojem informační a komunikační technologie. Komunikační prostředí e-business.
    8. Využívání e-Business v informační společnosti a firemních informačních systémech.
    9. Možnosti přizpůsobení e-Business systémů.
    10. Zajištění bezpečného obchodování.
    11. Elektronické platební systémy. E-Banka.
    12. Praktické ukázky.Trendy vývoje e-Business.
    1. Informační společnost. Globální informační infrastruktura. Pojem informační systém a informační technologie. Internet, intranet. Přehled státní informační politiky. Základní priority státní informační politiky. Srovnání se zeměmi EU. Právní aspekty internetu. Výchozí podmínky pro e-Business.
    2. E-commerce, e-bussines (B2B, B2C). Základní a strategická východiska pro e-commerce a e- business. Struktura e-commerce serveru. Procesní definice elektronického podnikání a obchodování.
    3. Internetová tržiště. Struktura internetových tržišť, obchodní modely, členské a vlastnické modely, metody oceňování na internetových tržištích.
    4. Hodnotový řetězec a virtuální hodnotový řetězec (HR, VHR). Konceptuální model. Elektronický trh (EM).
    5. Outsourcing. ASP (Application Service Hosting). Hostování aplikací, pronájem aplikací a software jako služba. Aplikace e-business. EDI (aplikace B2B), software pro tvorbu internetových obchodů.
    6. Řízení rizik v e-business. Identifikace, měření a řízení rizik e-business.
    7. Pojem informační a komunikační technologie. Komunikační prostředí e-business. Třídění ICT. ICT v IS. ICT podporující e-business. Mobilní IT - GSM, WAP. Digitální televize.
    8. Využívání e-business v informační společnosti a firemních informačních systémech. Realizace e-business na internetu. Marketing a reklama na Internetu.
    9. Možnosti přizpůsobení e-business systémů, podmínky a metody zajišťující efektivnost. CRM. Vztah prodejce & zákazník.
    10. Zajištění bezpečného obchodování. Šifrování, elektronický podpis. Standardizace e-business.
    11. Elektronické platební systémy. Koncepce a použití elektronických platebních systémů. Jejich význam pro podporu e-business. Služby přímého bankovnictví a jejich integrace do internetových obchodů.
    12. Praktické ukázky internetových stránek zabývajících se problematikou e-business. Trendy vývoje e-business.
    13. Prezentace a hodnocení seminárních prací.
Literatura
    povinná literatura
  • SUCHÁNEK, P. Podnikání a obchodování na internetu. SU OPF Karviná, 2008. ISBN 978-80-7248-458-4. info
  • TONDR, L. Podnikáme s internetem. Praha: Computer press, 2002. ISBN 80-7226-729-9. info
  • SCULLEY, A., WOODS, W. B2B internetová tržiště. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0081-6. info
    doporučená literatura
  • SEDLÁČEK, J. E-komerce internetový a mobil marketing - od A do Z. Praha: BEN, 2006. ISBN 8073001950. info
  • STUCHLÍK, P., DVOŘÁČEK, M. Reklama na internetu. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0201-0. info
  • DONÁT, J. E-Business pro managery. Praha: GRADA, 2000. ISBN 80-247-9001-7. info
  • MCGRAW-HILL HIGHER EDUCATION. Electronic commerce:Security, Risk Managenment and Control. The McGraw-Hill Companies. 2000. ISBN 0-07-229289-X. info
  • NONDEK, L., ŘENČOVÁ, L. Internet a jeho komerční využití. Praha: GRADA, 2000. ISBN 8071699330. info
  • HLAVENKA, J. Dělejte byznys na Internetu. Praha: Computer Press, 1999. ISBN 807226182.7. info
Výukové metody
Individuální konzultace
Demonstrace dovedností
Seminární výuka
Metody hodnocení
Kombinovaná zkouška
Informace učitele
Test, zkouška, minimálně 50% účast na seminářích
Jiná zátěž: vyhledávání a zpracování zdrojů na internetu a zpracování cizojazyčných zdrojů.

AktivityNáročnost [h]
Ostatní studijní zátěž35
Přednáška13
Seminář26
Zkouška40
Celkem114
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2017, léto 2018, léto 2019.