MPDPMSR Methods of Strategic Management

School of Business Administration in Karvina
Summer 2016
Extent and Intensity
0/0. 15 credit(s). Type of Completion: dzk.
Guaranteed by
Karel Skokan, Ph.D.
Department of Business Economics and Management – School of Business Administration in Karvina
Prerequisites (in Czech)
Základní znalosti kurzů Management a Strategický management přednášených v bakalářském nebo magisterském studijním programu.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Prohloubit znalosti absolventů magisterského studia o současné teoretické přístupy, metodické postupy a praktické poznatky v oblasti managementu, strategického managementu a projektového managementu podniků a dalších subjektů. Poskytnout informace o obsahu, postupech a metodách zpracování strategie organizací a její implementace v národním i mezinárodním kontextu.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Teorie a paradigmata managementu
    Systémový přístup k řízení, vývojové tendence a teoretická východiska managementu, základní funkce managementu v řízení podniku, management a leadership.
    2. Základní pojmy strategického managementu
    Základní prvky filosofie strategického řízení, funkce strategie, zásady strategického myšlení, základní postupy strategického rozhodování, etapy a úrovně strategického řízení a zodpovědnost za strategie.
    3. Konkurenceschopnost, inovace a strategické řízení
    Makroekonomická a mikroekonomická teorie konkurenceschopnosti, konkurenční výhoda, Porterova teorie konkurenceschopnosti, paradigma a Porterův diamant, hodnocení konkurenceschopnosti v globálním měřítku. Teorie inovací, klasifikace a hodnocení. Konkurenční výhoda a přidaná hodnota jako cíle strategie.
    4. Principy strategického řízení, modely procesu tvorby strategií
    Proces strategického řízení a jeho složky, vývoj strategického řízení, poziční a zdrojový přístup ke tvorbě strategie, preskriptivní a emergentní strategie, vybrané modely tvorby strategie, logický incrementalismus, strategie modrého oceánu, apod.
    5. Strategický záměr, vize a poslání podniku
    Definování a význam podnikové vize, poslání podniku a tvorba podnikové filosofie, určení podnikových cílů včetně jejich priorit, zájmové skupiny podniku v procesu tvorby strategie, definice základních pojmů.
    6. Analýza vnějšího prostředí podniku
    Význam okolního makroprostředí na podnik, PESTLE analýza jednotlivých segmentů vnějšího prostředí, analýza hybných sil v odvětví, Porterův model konkurenčních sil, strategické mapy konkurentů, analýza konkurentů, model životního cyklu mikrookolí.
    7. Analýzy vnitřního prostředí podniku
    Analýza zdrojů a funkčních oblastí, hodnotový řetězec podle Portera, SPACE analýza, SWOT analýza, analýza konkurenční síly, portfoliové analýzy, matice BCG, GEC apod..
    8. Volba a typy strategií
    Generování strategických alternativ a volba varianty strategie, základní typy strategických přístupů, hodnotící kriteria, hodnocení vhodnosti strategie, její přijatelnosti a proveditelnosti, Mintzbergův přístup k tvorbě základních konkurenčních strategií, členění strategií podle Portera, Ansoffa, Kotlera.
    9. Podnikatelské a funkční strategie
    Základní charakteristika, vztah komplexní podnikové strategie k funkčním strategiím, podnikatelské strategie ve zvláštních situacích. Typy funkčních strategií a jejich význam, návaznosti jednotlivých funkčních strategií. Finanční hodnocení podniku a plánování investic.
    10. Implementace strategie
    Význam realizace a zavádění strategie, obsazení klíčových pozic v podniku, změna struktury podniku, styl vedení, změna podnikové kultury (kultury organizace), motivace při tvorbě a zavádění strategie, způsoby ovlivňování lidí při realizaci implementace, řízení změn, postup při řešení vzniklých konfliktů, strategická kontrola a hodnocení strategie.
    11. Strategie v mezinárodním kontextu
    Globalizace světové ekonomiky, změny struktury mezinárodního konkurenčního prostředí, regionální spolupráce, nadnárodní podniky. Jejich charakteristika, typy a způsoby řízení, typy strategií nadnárodních společností, změny struktury výroby a světového obchodu i přímých zahraničních investic.
    12. Strategie mimopodnikové
    Principy, obsah a postupy tvorby strategie neziskových organizací. Strategie ve veřejném sektoru. Strategie obcí, územních celků, odvětví. Národní a nadnárodní strategie.

    13. Přístup logického rámce při implementaci strategií
    Analýza problémů, cílů a strategií, matice logického rámce a její význam, horizontální a vertikální logi
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2012, Summer 2013, Winter 2013, Summer 2014.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/summer2016/MPDPMSR