EK003L Microeconomics B

School of Business Administration in Karvina
Winter 2006
Extent and Intensity
3/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
Departament of Economics and Public Administration – School of Business Administration in Karvina
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Kurz je samostatným předmětem navazujícím na výuku Mikroekonomie A. Cílem předmětu je rozvinutí znalostí obsaženým v základním kurzu, a to na vyšší úrovni s bohatým využitím matematického aparátu. Předmět má za úkol další profilaci studenta ekonomie, spojenou se získáním rozsáhlých teoretických znalostí v oblasti mikroekonomie. Rozsah výuky vytváří u studentů předpoklady určitých aplikačních možností mikroekonomie v projekci naší podnikatelské mikrosféry.
Syllabus (in Czech)
  • Struktura výkladu:
    1. Teoretický úvod do problematiky mikroekonomie
    2. Teorie racionální volby spotřebitele
    3. Individuální a tržní poptávka
    4. Rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika
    5. Volba technologie a výroba
    6. Příjmy a náklady firmy
    7. Chování firmy v podmínkách dokonale konkurenčních trhů
    8. Chování firmy v podmínkách monopolu
    9. Firma na monopolně konkurenčním trhu
    10. Chování firmy v podmínkách oligopolní tržní struktury
    11. Alternativní přístupy k teorii firmy
    12. Mikroekonomické aspekty trhu práce
    13. Trh kapitálu - mikroekonomický pohled
    14. Všeobecná rovnováha
    15. Tržní selhání a problematika mikroekonomické politiky státu
    Obsah kurzu:
    1. Teoretický úvod do problematiky mikroekonomie
    Podstata a předmět zkoumání mikroekonomie. Základní metody a nástroje ekonomické analýzy. Tvorba modelů. Funkce. Průměrné a mezní veličiny a jejich grafické znázornění. Rovnováha a určení optima.
    2. Teorie racionální volby spotřebitele
    Rozpočtové omezení spotřebitele. Vlivy působící na změnu linie rozpočtu. Preference spotřebitele a indiferenční analýza. Užitek a jeho měření. Indiferenční křivky a problematika preferencí. Optimální výběr spotřebitele.
    3. Individuální a tržní poptávka
    Individuální poptávková křivka - vliv důchodových změn. Engelova křivka. Důchodová elasticita poptávky. Individuální poptávková křivka - vliv změn ceny. Cenová elasticita poptávky. Křížová elasticita poptávky a součet elasticit. Substituční a důchodový efekt změny ceny. Tržní poptávka.
    4. Rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika
    Očekávaný užitek a očekávaný výsledek. Odvození užitkové funkce. Vztah spotřebitele k riziku. Rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika - užití indiferenční analýzy. Problematika snižování rizika - pojištění a diverzifikace.
    5. Volba technologie a výroba
    Teoretický úvod do problematiky výroby. Produkční funkce v krátkém a dlouhém období. Izokvanty a mezní míra technické substituce. Minimalizace nákladů a nalezení optimální kombinace vstupů. Optimum spotřebitele. Výnosy z rozsahu a dráha expanze.
    6. Příjmy a náklady firmy
    Vývoj příjmů na dokonale konkurenčním trhu. Příjmy na nedokonale konkurenčním trhu. Náklady firmy z hlediska krátkého období. Dlouhodobé náklady firmy. Vzájemný vztah mezi náklady v krátkém a dlouhém období.
    7. Chování firmy v podmínkách dokonale konkurenčních trhů
    Model dokonalé konkurence - teoretická východiska. Rozhodování dokonale konkurenční firmy o výši výstupu v krátkém období. Nabídka dokonale konkurenční firmy a dokonale konkurenčního odvětví v krátkém období. Rovnováha firmy v krátkém období v podmínkách dokonalé konkurence. Rozhodování dokonale konkurenční firmy o výši výstupu v dlouhém období. Dlouhodobá nabídka dokonale konkurenčního odvětví. Elasticita tržní nabídky. Tržní rovnováha v dlouhém období. Efektivnost dokonale konkurenční tržní struktury.
    8. Chování firmy v podmínkách monopolu
    Monopol - teoretická východiska. Volba výstupu a stanovení ceny monopolem. Monopolní zisk. Křivka nabídky v podmínkách monopolu. Typy cenových diskriminací. Efektivnost monopolu.
    9. Firma na monopolisticky konkurenčním trhu
    Monopolistická konkurence - teoretická východiska. Zisku a rozhodování monopolistické firmy v krátkém a dlouhém období. Modely monopolistické konkurence. Chamberlainův model. Prostorový model. Efektivnost monopolistické konkurence.
    10. Chování firmy v podmínkách oligopolní tržní struktury
    Oligopol - teoretická východiska. Modely oligopolu. Oligopol s cenovým vůdcem. Courtnotův model. Stackelbergův model. Model
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 1990, Summer 1991, Winter 1991, Summer 1992, Winter 1992, Summer 1993, Winter 1993, Summer 1994, Winter 1994, Summer 1995, Winter 1995, Summer 1996, Winter 1996, Summer 1997, Winter 1997, Summer 1998, Winter 1998, Summer 1999, Winter 1999, Summer 2000, Winter 2000, Summer 2001, Winter 2001, Summer 2002, Winter 2002, Summer 2003, Winter 2003, Summer 2004, Winter 2004, Summer 2005, Winter 2005, Summer 2006, Summer 2007.
  • Enrolment Statistics (Winter 2006, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2006/EK003L