MAR105 Business Companies

School of Business Administration in Karvina
Winter 2006
Extent and Intensity
3/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D.
Department of Business Economics and Management – School of Business Administration in Karvina
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem kurzu je seznámit studenty se specifiky obchodních firem s důrazem na problematiku retailingu, kterému je ve vyspělých zemích věnována značná pozornost pro jeho význam nejen v oblasti vytváření pracovních míst, podílu na HDP, ale především v uspokojování potřeb zákazníků - spotřebitelů jako hlavního kritéria úspěšnosti obchodní firmy. Kurz je zaměřen zejména na hlavní rozvojovou složku, což jsou velké a střední firmy, může však posloužit i malým podnikatelům, kteří chtějí uspět na trhu a uplatnit se zde po boku velkých firem či různých obchodních sdružení.
Syllabus (in Czech)
  • Struktura výkladu:
    1. Okolí obchodní firmy
    2. Strategie obchodních firem
    3. Marketingové cíle obchodních firem
    4. Územní a tržní analýza
    5. Řízení a plánování prodeje
    6. Organizování a modelování organizačních struktur v obchodě
    7. Formy koncentrace a kooperace v obchodě
    8. Řízení lidských zdrojů (vybrané problémy)
    9. Mzdové systémy v obchodní firmě a pracovní motivace
    10. Pracovní procesy v obchodním provozu
    11. Organizace práce v obchodním provozu
    12. Manažérský systém informací
    13. Bezpečnostní management
    Obsah kurzu:
    1. Okolí obchodní firmy
    Charakter obchodu ve světě a v ČR. Vývojové trendy obchodu a obchodních firem. Tržní dominance a internacionalizace, globalizace, superkonkurence a akcelerace změn. Maloobchodní a velkoobchodní vývojové trendy. Retailing a jeho mezinárodní aktivity.
    2. Strategie obchodních firem
    Filosofie, vize a poslání obchodní firmy. Specifika působící na formulaci strategie retailingové firmy. Nejznámější podnikatelské strategie obchodních firem.
    3. Marketingové cíle obchodních firem
    Marketingové cíle a rozhodnutí maloobchodních a velkoobchodních firem. Marketingový mix obchodu. Vztah mezi marketingovou a finanční strategií . Úpadky obchodních firem a jejich specifické příčiny.
    4. Územní a tržní analýza
    Metody vymezení zájmové oblasti obchodních firem a maloobchodních jednotek. Metoda kruhových a časových vzdáleností. Obchodní gravitace. Reillyho zákony. Metody odhadu kupního potenciálu. Obratová metoda. Metoda plošného standardu. Huffův pravděpodobnostní model. Index maloobchodní saturace. Aplikace rozhodovací analýzy při lokalizaci maloobchodní jednotky.
    5. Řízení a plánování prodeje
    Řídící proces a hlavní nástroje řízení obchodní firmy. Plánování prodeje a odhad koupěschopné poptávky. Metody plánování a prognózování. Marketingový plán a prodejní plán jako součást obchodně-finančního plánu. Řízení kategorií (category management).
    6. Organizování a modelování organizačních struktur v obchodě
    Organizační vývoj obchodní firmy. Vzájemné souvislosti mezi její velikostí a organizací. Dělba práce a nejvhodnější typy organizačních struktur obchodních firem. Organizační vývoj a vnitropodnikové řízení.
    7. Formy koncentrace a kooperace v obchodě
    Spontánní a smluvní koordinace obchodních firem. Kartely a syndikáty. Vertikální a horizontální formy integrace a kooperace obchodních firem. Kapitálové propojení. Koncentrační a kooperační tendence v obchodě ČR.
    8. Řízení lidských zdrojů (vybrané problémy)
    Klíčové otázky. Plánování lidských zdrojů. Analýza vnějších a vnitřních vlivů a budoucí požadavky. Metody odhadu počtu pracovníků nosných profesí. Standard výkonu pro homogenní soubor provozních jednotek. Tvorba objemu a struktury personálu a znaky sociálně- profesních skupin.
    9. Mzdové systémy v obchodní firmě a pracovní motivace
    Mzdové systémy v obchodě a motivační účinnost mzdy. Odměňování prodejního personálu. Přímé peněžní stimuly, nepřímé peněžní a nepeněžní stimuly v obchodní praxi a jejich mix.
    10. Pracovní procesy v obchodním provozu
    Charakteristika pracovních procesů a vlivy na ně působící. Klíčové oblasti operativního řízení maloobchodní jednotky.
    11. Organizace práce v obchodním provozu
    Metody organizace práce. Frekvence zákazníků. Cyklické nástupy. Pracovní studie. Pohybové studie. Časoměrné studie. Tvorba pracovních podmínek v obchodních provozech a regulace pracovních režimů.
    12. Manažerský systém informací
    Vývoj čárového kódu EAN. Systém identifikace zboží. Využití informací z kódu EAN a interních kódů při o
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 1990, Winter 1991, Winter 1992, Winter 1993, Winter 1994, Winter 1995, Winter 1996, Winter 1997, Winter 1998, Winter 1999, Winter 2000, Winter 2001, Winter 2002, Winter 2003, Winter 2004, Winter 2005, Winter 2007, Summer 2008, Winter 2008, Summer 2009.
  • Enrolment Statistics (Winter 2006, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2006/MAR105