OPF:MAR105 Business Companies - Course Information
MAR105 Business Companies
School of Business Administration in KarvinaWinter 2006
- Extent and Intensity
- 3/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D.
Department of Business Economics and Management – School of Business Administration in Karvina - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 17 fields of study the course is directly associated with, display
- Course objectives (in Czech)
- Cílem kurzu je seznámit studenty se specifiky obchodních firem s důrazem na problematiku retailingu, kterému je ve vyspělých zemích věnována značná pozornost pro jeho význam nejen v oblasti vytváření pracovních míst, podílu na HDP, ale především v uspokojování potřeb zákazníků - spotřebitelů jako hlavního kritéria úspěšnosti obchodní firmy. Kurz je zaměřen zejména na hlavní rozvojovou složku, což jsou velké a střední firmy, může však posloužit i malým podnikatelům, kteří chtějí uspět na trhu a uplatnit se zde po boku velkých firem či různých obchodních sdružení.
- Syllabus (in Czech)
- Struktura výkladu:
1. Okolí obchodní firmy
2. Strategie obchodních firem
3. Marketingové cíle obchodních firem
4. Územní a tržní analýza
5. Řízení a plánování prodeje
6. Organizování a modelování organizačních struktur v obchodě
7. Formy koncentrace a kooperace v obchodě
8. Řízení lidských zdrojů (vybrané problémy)
9. Mzdové systémy v obchodní firmě a pracovní motivace
10. Pracovní procesy v obchodním provozu
11. Organizace práce v obchodním provozu
12. Manažérský systém informací
13. Bezpečnostní management
Obsah kurzu:
1. Okolí obchodní firmy
Charakter obchodu ve světě a v ČR. Vývojové trendy obchodu a obchodních firem. Tržní dominance a internacionalizace, globalizace, superkonkurence a akcelerace změn. Maloobchodní a velkoobchodní vývojové trendy. Retailing a jeho mezinárodní aktivity.
2. Strategie obchodních firem
Filosofie, vize a poslání obchodní firmy. Specifika působící na formulaci strategie retailingové firmy. Nejznámější podnikatelské strategie obchodních firem.
3. Marketingové cíle obchodních firem
Marketingové cíle a rozhodnutí maloobchodních a velkoobchodních firem. Marketingový mix obchodu. Vztah mezi marketingovou a finanční strategií . Úpadky obchodních firem a jejich specifické příčiny.
4. Územní a tržní analýza
Metody vymezení zájmové oblasti obchodních firem a maloobchodních jednotek. Metoda kruhových a časových vzdáleností. Obchodní gravitace. Reillyho zákony. Metody odhadu kupního potenciálu. Obratová metoda. Metoda plošného standardu. Huffův pravděpodobnostní model. Index maloobchodní saturace. Aplikace rozhodovací analýzy při lokalizaci maloobchodní jednotky.
5. Řízení a plánování prodeje
Řídící proces a hlavní nástroje řízení obchodní firmy. Plánování prodeje a odhad koupěschopné poptávky. Metody plánování a prognózování. Marketingový plán a prodejní plán jako součást obchodně-finančního plánu. Řízení kategorií (category management).
6. Organizování a modelování organizačních struktur v obchodě
Organizační vývoj obchodní firmy. Vzájemné souvislosti mezi její velikostí a organizací. Dělba práce a nejvhodnější typy organizačních struktur obchodních firem. Organizační vývoj a vnitropodnikové řízení.
7. Formy koncentrace a kooperace v obchodě
Spontánní a smluvní koordinace obchodních firem. Kartely a syndikáty. Vertikální a horizontální formy integrace a kooperace obchodních firem. Kapitálové propojení. Koncentrační a kooperační tendence v obchodě ČR.
8. Řízení lidských zdrojů (vybrané problémy)
Klíčové otázky. Plánování lidských zdrojů. Analýza vnějších a vnitřních vlivů a budoucí požadavky. Metody odhadu počtu pracovníků nosných profesí. Standard výkonu pro homogenní soubor provozních jednotek. Tvorba objemu a struktury personálu a znaky sociálně- profesních skupin.
9. Mzdové systémy v obchodní firmě a pracovní motivace
Mzdové systémy v obchodě a motivační účinnost mzdy. Odměňování prodejního personálu. Přímé peněžní stimuly, nepřímé peněžní a nepeněžní stimuly v obchodní praxi a jejich mix.
10. Pracovní procesy v obchodním provozu
Charakteristika pracovních procesů a vlivy na ně působící. Klíčové oblasti operativního řízení maloobchodní jednotky.
11. Organizace práce v obchodním provozu
Metody organizace práce. Frekvence zákazníků. Cyklické nástupy. Pracovní studie. Pohybové studie. Časoměrné studie. Tvorba pracovních podmínek v obchodních provozech a regulace pracovních režimů.
12. Manažerský systém informací
Vývoj čárového kódu EAN. Systém identifikace zboží. Využití informací z kódu EAN a interních kódů při o
- Struktura výkladu:
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Winter 2006, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2006/MAR105