OPF:KOM514S Multimediální komunikace - Informace o předmětu
KOM514S Multimediální komunikace
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinézima 2007
- Rozsah
- 1/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PaedDr. Vladimír Patráš, CSc. (přednášející)
prof. PaedDr. Vladimír Patráš, CSc. (cvičící) - Garance
- prof. PaedDr. Vladimír Patráš, CSc.
Katedra cestovního ruchu a volnočasových aktivit – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Předmět je zaměřen na získávání interdisciplinární orientace v komunikaci prostřednictvím elektronických komunikačních prostředků (především počítač, internetová síť, telefonický styk a jejich kombinací), která je příznačná pro komunikační sféry a situace v pracovním prostředí. Předmět je vystavěn také jako soubor praktických aplikačních postupů - syntéza poznatků a zkušeností, získaných ve všeobecných a komunikačních disciplínách, které poskytuje katedra (fakulta) ve svém studijním programu.
- Osnova
- Struktura předmětu:
1. Specifika komunikačních interakcí v prostředí teletechnologií.
2. Vícekódovost elektronicky zprostředkovaných informací.
3. Pragmatická osnova elektronické komunikace v obchodně-podnikatelské sféře.
4. Sociopsychický status účastníků pracovní komunikace.
5. Téma - podmínky a předpoklady jeho úspěšného zvládnutí v prostředí teletechnologií.
6. Korespondence vektorů mluvenost - psanost v kybernetickém prostoru.
7. Parametry veřejnost - privátnost a oficiálnost - neoficiálnost: možnosti, výhody a rizika jejich průniku v elektronicky zprostředkované pracovní komunikaci.
8. Komunikační charakteristiky internetové pracovní interakce.
9. Internetová etiketa (netiketa) a její všeobecné determinanty.
10. Požadavky na kultivovanou internetovou pracovní komunikaci.
11. Elektronická pracovní komunikace a komunikační kompetence.
12. Základní interakční modely elektronicky zprostředkované pracovní komunikace.
Obsah předmětu:
1. Specifika komunikačních interakcí v prostředí teletechnologií
Zavádění nových komunikačních médií jako společenský fenomén 21. století. Komunikační kanály a komunikační média. Komunikační řetězec v prostředí teletechnologií - specifika plynoucí z multidisciplinárních pozic. Elektronická zpětná vazba - podmínky a předpoklady jejího efektivního/efektního vytváření. Výhody a nedostatky elektronicky zprostředkované komunikace.
2. Vícekódovost elektronicky zprostředkovaných informací
Primární a sekundární kódy v prostředí teletechnologií. Výrazově-formační prostředky v teletechnologické komunikaci - možnosti výběru, supletivnost. Jazyková složka jako klíčová sémiotická soustava.
3. Pragmatická osnova elektronické komunikace v obchodně-podnikatelské sféře
Ekonomičnost jako hlavní předpoklad moderních pracovních kontaktů v podnikatelském prostředí. Plánovaní času a elektronicky determinované komunikační interakce. Mechanický a organický informační model.
4. Sociopsychický status účastníků pracovní komunikace
Manažer jako individuálně/sociálně strukturovaná osobnost. Rolové registry, prestiž a interpersonální komunikace. Pracovní zátěž a využívání teletechnologií. Elektronická komunikace - image manažera - goodwill korporace. Navazování a udržování optimálních pracovně-komunikačních vztahů.
5. Téma - podmínky a předpoklady jeho úspěšného zvládnutí v prostředí teletechnologií
Zvládání komunikačního chování a produktivní vyústění pracovních interakcí s ohledem na předpokládaný cíl. Téma - nevyhnutelný společný prostor pro uplatňování vhodné strategie v úspěšné pracovní komunikaci. Strukturování tématu při komunikování v elektronickém prostředí. Výraz v službách významu.
6. Korespondence vektorů mluvenost - psanost v kybernetickém prostoru
Charakteristika a porovnání základních forem komunikace. Ústní pracovní komunikace - pohotové vyvažování napětí mezi automatizovaností a aktualizovaností přímé interakce. Písemná komunikace. Smíšené formy komunikace - vymezení hranic, podstata a uplatnění. Dialog nebo monolog?
7. Parametry veřejnost - privátnost a oficiálnost - neoficiálnost: možnosti, výhody a rizika jejich průniku v elektronicky zprostředkované pracovní komunikaci
Pracovní komunikát - sjednocení objektivních a subjektivních komunikačních předpokladů. Vstup jiných komunikantů do pracovní komunikace. Přímá a zprostředkovaná pracovní komunikace.
8. Komunikační charakteristiky internetové pracovní interakce
Základní terminologie v prostředí teletechnologií. Prostředky pro vymezení modelu internetové pracovní komunikace. Struktura a segmentován
- Struktura předmětu:
- Literatura
- povinná literatura
- CEJPEK, J. Informace, komunikace, myšlení. 2. přepr. vyd. Praha : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1037-X. info
- ŽEMLIČKA, M. E-mail, chat, sms. Brno : Computer Press, 2003. ISBN 80-7226-928-3. info
- GLASSMAN, A. Aby sme si rozumeli. Bratislava : Remedium, 2000. ISBN 80-85218-91-7. info
- MAITLAND, I. Jak psát obchodní korespondenci. Praha: Computer Press, 2000. ISBN 80-7226-324-2. info
- VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2. info
- BARKER, A. Umíte přesvědčit? Praha : Computer Press, 2000. ISBN 80-7226-378-1. info
- BIRKENBIHLOVÁ, V. F. Umenie komunikácie. Bratislava : Aktuell, 1999, 1999. info
- Informace učitele
- Během výuky budou zadány seminární práce a jeden průběžný test. Uvedené aktivity jsou bodově ohodnoceny. Absolvování kurzu je uzavřeno zkouškou. Výsledná známka je dána součtem získaných bodů ze všech aktivit a výsledku závěrečné zkoušky.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2007/KOM514S