KOM514S Multimediální komunikace

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2007
Rozsah
1/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PaedDr. Vladimír Patráš, CSc. (přednášející)
prof. PaedDr. Vladimír Patráš, CSc. (cvičící)
Garance
prof. PaedDr. Vladimír Patráš, CSc.
Katedra cestovního ruchu a volnočasových aktivit – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na získávání interdisciplinární orientace v komunikaci prostřednictvím elektronických komunikačních prostředků (především počítač, internetová síť, telefonický styk a jejich kombinací), která je příznačná pro komunikační sféry a situace v pracovním prostředí. Předmět je vystavěn také jako soubor praktických aplikačních postupů - syntéza poznatků a zkušeností, získaných ve všeobecných a komunikačních disciplínách, které poskytuje katedra (fakulta) ve svém studijním programu.
Osnova
  • Struktura předmětu:
    1. Specifika komunikačních interakcí v prostředí teletechnologií.
    2. Vícekódovost elektronicky zprostředkovaných informací.
    3. Pragmatická osnova elektronické komunikace v obchodně-podnikatelské sféře.
    4. Sociopsychický status účastníků pracovní komunikace.
    5. Téma - podmínky a předpoklady jeho úspěšného zvládnutí v prostředí teletechnologií.
    6. Korespondence vektorů mluvenost - psanost v kybernetickém prostoru.
    7. Parametry veřejnost - privátnost a oficiálnost - neoficiálnost: možnosti, výhody a rizika jejich průniku v elektronicky zprostředkované pracovní komunikaci.
    8. Komunikační charakteristiky internetové pracovní interakce.
    9. Internetová etiketa (netiketa) a její všeobecné determinanty.
    10. Požadavky na kultivovanou internetovou pracovní komunikaci.
    11. Elektronická pracovní komunikace a komunikační kompetence.
    12. Základní interakční modely elektronicky zprostředkované pracovní komunikace.
    Obsah předmětu:
    1. Specifika komunikačních interakcí v prostředí teletechnologií
    Zavádění nových komunikačních médií jako společenský fenomén 21. století. Komunikační kanály a komunikační média. Komunikační řetězec v prostředí teletechnologií - specifika plynoucí z multidisciplinárních pozic. Elektronická zpětná vazba - podmínky a předpoklady jejího efektivního/efektního vytváření. Výhody a nedostatky elektronicky zprostředkované komunikace.
    2. Vícekódovost elektronicky zprostředkovaných informací
    Primární a sekundární kódy v prostředí teletechnologií. Výrazově-formační prostředky v teletechnologické komunikaci - možnosti výběru, supletivnost. Jazyková složka jako klíčová sémiotická soustava.
    3. Pragmatická osnova elektronické komunikace v obchodně-podnikatelské sféře
    Ekonomičnost jako hlavní předpoklad moderních pracovních kontaktů v podnikatelském prostředí. Plánovaní času a elektronicky determinované komunikační interakce. Mechanický a organický informační model.
    4. Sociopsychický status účastníků pracovní komunikace
    Manažer jako individuálně/sociálně strukturovaná osobnost. Rolové registry, prestiž a interpersonální komunikace. Pracovní zátěž a využívání teletechnologií. Elektronická komunikace - image manažera - goodwill korporace. Navazování a udržování optimálních pracovně-komunikačních vztahů.
    5. Téma - podmínky a předpoklady jeho úspěšného zvládnutí v prostředí teletechnologií
    Zvládání komunikačního chování a produktivní vyústění pracovních interakcí s ohledem na předpokládaný cíl. Téma - nevyhnutelný společný prostor pro uplatňování vhodné strategie v úspěšné pracovní komunikaci. Strukturování tématu při komunikování v elektronickém prostředí. Výraz v službách významu.
    6. Korespondence vektorů mluvenost - psanost v kybernetickém prostoru
    Charakteristika a porovnání základních forem komunikace. Ústní pracovní komunikace - pohotové vyvažování napětí mezi automatizovaností a aktualizovaností přímé interakce. Písemná komunikace. Smíšené formy komunikace - vymezení hranic, podstata a uplatnění. Dialog nebo monolog?
    7. Parametry veřejnost - privátnost a oficiálnost - neoficiálnost: možnosti, výhody a rizika jejich průniku v elektronicky zprostředkované pracovní komunikaci
    Pracovní komunikát - sjednocení objektivních a subjektivních komunikačních předpokladů. Vstup jiných komunikantů do pracovní komunikace. Přímá a zprostředkovaná pracovní komunikace.
    8. Komunikační charakteristiky internetové pracovní interakce
    Základní terminologie v prostředí teletechnologií. Prostředky pro vymezení modelu internetové pracovní komunikace. Struktura a segmentován
Literatura
    povinná literatura
  • CEJPEK, J. Informace, komunikace, myšlení. 2. přepr. vyd. Praha : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1037-X. info
  • ŽEMLIČKA, M. E-mail, chat, sms. Brno : Computer Press, 2003. ISBN 80-7226-928-3. info
  • GLASSMAN, A. Aby sme si rozumeli. Bratislava : Remedium, 2000. ISBN 80-85218-91-7. info
  • MAITLAND, I. Jak psát obchodní korespondenci. Praha: Computer Press, 2000. ISBN 80-7226-324-2. info
  • VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2. info
  • BARKER, A. Umíte přesvědčit? Praha : Computer Press, 2000. ISBN 80-7226-378-1. info
  • BIRKENBIHLOVÁ, V. F. Umenie komunikácie. Bratislava : Aktuell, 1999, 1999. info
Informace učitele
Během výuky budou zadány seminární práce a jeden průběžný test. Uvedené aktivity jsou bodově ohodnoceny. Absolvování kurzu je uzavřeno zkouškou. Výsledná známka je dána součtem získaných bodů ze všech aktivit a výsledku závěrečné zkoušky.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1990, zima 1991, zima 1992, zima 1993, zima 1994, zima 1995, zima 1996, zima 1997, zima 1998, zima 1999, zima 2000, zima 2001, zima 2002, zima 2003, zima 2004, zima 2005, zima 2006, léto 2008.