OPF:MPBPMSP Malé a střední podnikání - Informace o předmětu
MPBPMSP Malé a střední podnikání
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinézima 2013
- Rozsah
- 2/1/0. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Ing. Jarmila Duháček Šebestová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Ing. Jarmila Duháček Šebestová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Ing. Jarmila Duháček Šebestová, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné - Předpoklady
- K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Ekonomika cestovního ruchu (program OPF, B_EKOMAN)
- Ekonomika podnikání v obchodě a službách (program OPF, B_EKOMAN)
- Cíle předmětu
- Předmět si klade za cíl seznámit studenty se specifiky podnikání v malém a středním podniku. Vychází ze standardního pojetí a definice podniku v EU, získat podnikatelské kompetence a znalosti o specifičnosti různých podnikatelských formách. Dílčím cílem je pomocí případových studií podpořit ve studentech podnikavost, kreativitu při řešení konkrétních podnikatelských situací v různých oblastech podnikání.
- Osnova
- 1. Podnikatel jako osobnost, mýty o podnikání
2. Historie podnikání v MSP. Pojetí, klasifikace, význam MSP, typologie MSP
3. Oblasti podpory MSP, legislativní rámec, pomocné organizace pro MSP
4. Specifika podnikání v MSP, řídící činnosti, životní cyklus podniku, příčiny neúspěchu
5. Rodinné podnikání a jeho významná role v sektoru MSP
6. Podnikání žen a mužů - genderové rozdíly
7. Podnikání v oblasti služeb
8. Sociální podnikání
9. Kooperační struktury malých a středních podniků, formy a možnosti
10.Finanční management MSP
11.Krizové řízení v MSP
12.Personální politika její specifika v MSP
13.Případové studie
1. Podnikatel jako osobnost, mýty o podnikání
Motivace k podnikání, podnikavost, pojetí podnikání, pohled na podnikání, ohodnocení podnikatelského potenciálu
2. Historie podnikání v MSP. Pojetí, klasifikace, význam MSP, typologie MSP
Historický exkurs. Definice, funkce MSP v ekonomice. Srovnání stavu, vývoje a současného postavení malého a středního podnikání v ČR a v EU.
3. Oblasti podpory MSP, legislativní rámec, pomocné organizace pro MSP
Podpora malého a středního podnikání ve vybraných zemích EU a v ČR, faktory ovlivňující úspěšný vstup na trh.
4. Specifika podnikání v MSP, řídící činnosti, životní cyklus podniku, příčiny neúspěchu
Základní vyznávané hodnoty, systém řízení, strategie. Popis životního cyklu a model růstu. Faktory úspěchu a neúspěchu.
5. Rodinné podnikání a jeho významná role v sektoru MSP
Rodinné vazby při podnikání, výhody a nevýhody. Generační obměna při podnikání. Modely růstu Goehlera a Rosenbauma.
6. Podnikání žen a mužů - genderové rozdíly
Překážky a bariéry vstupu na trh, rozdílné pojetí hodnot. Podpůrné organizace pro podnikání žen.
7. Podnikání v oblasti služeb
Specifika podnikání v oblasti služeb. Konkurenceschopnost podnikání ve službách.
8. Sociální podnikání
Cíl a strategie sociálního podnikání. Definice Social a Soci(e)tal entrepreneurship.
9. Kooperační struktury malých a středních podniků, formy a možnosti
Partnerství, druhy a možnosti, řetězení firem, kooperační vazby, dlouhodobá spolupráce, klastry, franchizing.
10. Finanční management MSP
Finanční řízení a jeho možnosti a omezení. Výběr optimální strategie. Důraz na vybrané oblasti typu - Peněžní toky a jejich usměrňování, zohledňování faktoru času, optimalizace majetkové a kapitálové struktury.
11. Krizové řízení v MSP
Vliv prostředí, možnosti řešení krizí. Způsoby tvorby krizového plánu pro MSP. Sledované ukazatele.
12. Personální politika její specifika v MSP
Personální práce v malé a střední firmě, profil manažera, sebemotivace. Role podnikatele jako zaměstnavatele a zaměstnance, zásady odměňování a motivace.
13. Případové studie
- 1. Podnikatel jako osobnost, mýty o podnikání
- Literatura
- povinná literatura
- ŠEBESTOVÁ, J., WAGNEROVÁ, E. Podnikání v malé a střední firmě. Karviná: SU OPF, 2007. ISBN 80-7248-441-6. info
- VEBER, J., SRPOVÁ, J. A KOL. Podnikání malé a střední firmy. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-1069-2. info
- BENNET, R. Small Business Survival. London: Sales Departnem, Pitman Publishing, 1999. ISBN 0-273-03624-6. info
- BRIDGE, S., O´NEILL, K., CROMIE, S. Understanding Enterprise, Entrepreneurship & Small Business. London: Macmillan, 1998. ISBN 0-333-68348-X. info
- doporučená literatura
- SRPOVÁ, J. , ŘEHOŘ, V. A KOL. Základy podnikání. Praha, 2010. ISBN 978-80-247-3339-5. info
- COONEY, T.M., MOORE, R.A. European Cases in Entrepreneurship. Dublin: Blackhall Publishing, 2007. ISBN 978-1842181447. info
- LUNDSTRÖM, A., STEVENSON, L.A. Entrepreneurship Policy. Theory and Practice. New York: Springer, 2005. ISBN 0-387-24140-X. info
- WAGNEROVÁ, E., MARKOVÁ,V. A KOL. Vývoj malých a středních podniků v ČR a na Slovensku. Karviná: SU OPF, 2003. ISBN 80-7248-216-5. info
- BURNS, P. Entrepreneurship and Small Business. Hampshire UK: Palgrave Publisher Ltd., 2001. ISBN 0-333-91474-0. info
- MUGLER, J. Podnikové hospodářství malých a středních podniků I. Plzeň: ZU, 2001. ISBN 80-7082-729-7. info
- Výukové metody
- Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Individuální konzultace
Demonstrace dovedností
Seminární výuka - Metody hodnocení
- Zápočet
- Informace učitele
- Zápočet je udělen po splnění bodu A+B:
A)Povinná aktivní účast na seminářích (zapojování se do diskusí, úkolů, prezentací) 60%.
--------------------
B) Zápočet (teoretická část) je tvořen součtem aktivit (je nutno získat 60% ze 100 bodů):
1. Průběžný test 0-20 bodů.
2. Návštěva firmy a zpracování zprávy dle vzoru 0-30 bodů.
3. Zápočtový test 0-50 bodů.
Aktivity Náročnost [h] Ostatní studijní zátěž 76 Přednáška 26 Seminář 13 Zápočet 30 Celkem 145 - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2013/MPBPMSP