PEMBKKPD Komunikační a prezentační dovednosti

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2019
Rozsah
16/0/0. Přednáška 16 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Kateřina Matušínská, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Kateřina Matušínská, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Předpoklady
FAKULTA(OPF) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Komunikační a prezentační dovednosti: Rétorika a komunikace. Zásady komunikace. Specifika verbální a neverbální komunikace. Typy prezentací. Kompetence úspěšného prezentátora. Umění naslouchat.
  • Pravidla úspěšné prezentace. Metoda NLP. Verbální komunikace: Ovládnutí verbálního projevu – účinné využití slov, řečové techniky. Forma jazyka. Slovní zásoba. Využití frází. Přejatá slova. Časté chyby ve verbálním projevu a jejich předcházení.
  • Neverbální komunikace: Pojem a význam neverbální komunikace. Složky neverbální komunikace: mimika, vizika, proxemika, kinezika a gestika, posturologie, haptika, paralingvistika, oční kontakt. Vzhled a úprava zevnějšku. Obchodní schůzka z hlediska neverbální komunikace. Neverbální komunikace a výběrový pohovor.
  • Osobní image neboli sebeprezentace: Poznávání osobnosti. Sebepoznávání. Sebereflexe. Typy temperamentu. Sebemotivace ke zvládání konfliktních a zátěžových situací, zvládání trémy. Asertivita.
  • Obchodní vyjednávání a práce v týmu: Fáze obchodního jednání. Techniky vedení úspěšných obchodních rozhovorů. Kolektivní vyjednávání. Týmové role. Efektivní komunikace v týmu. Efektivní komunikace manažera.
  • Vytváření struktury prezentace:Příprava prezentace: stanovení cíle a účelu, analýza publika, stanovení obsahu a zvolení prezentačního stylu. Struktura prezentace. Vlastní prezentace: forma a jazyk, neverbální komunikace, práce s publikem – získání a udržení pozornosti. Práce s hlasem. Ovlivňování publika. Vedení diskuse. Etika prezentace. Technické prostředky a vizualizace. Možnosti Powerpointové prezentace. Časté chyby v elektronických prezentacích a jejich předcházení.
  • Prezentace a komunikace v anglickém jazyce: Přesvědčivé formulace a výrazy v anglickém jazyce. Příprava a vedení prezentace. Zvládání otázek a konfliktních situací. Ukázky a příklady v anglickém jazyce.
Literatura
    povinná literatura
  • MATUŠÍNSKÁ, Kateřina a Veronika BRACINÍKOVÁ. Komunikační a prezentační dovednosti: Distanční studijní text. 1. vyd. Karviná: SU Opava, OPF Karviná, 2019, 195 s. ISBN 978-80-7510-371-0. info
  • BORG, J. Umění přesvědčivé komunikace. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-4821-4. info
    doporučená literatura
  • ŠPAČKOVÁ, A., 2015. Trénink techniky řeči: naučte se mluvit barevně. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5578-6.
  • ČERNÝ, V., 2007. Řeč těla: neverbální komunikace pro obchodníky i běžný život. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-1658-6.
  • ŠPAČKOVÁ, A., 2011. Umění dialogu: Jak si s lidmi opravdu porozumět. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3810-9.
  • VOŘÍŠEK, K. a J. VYSEKALOVÁ, 2015. Jak být přesvědčivý a neztratit se v davu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5385-0.
  • BRUNO, T. a G. ADAMCZYK, 2013. Řeč těla: Jak rozumět signálům řeči těla a cíleně je používat. Praha: Grada. ISBN 80-247-4592-3.
  • PLAMÍNEK, J. Konflikty a vyjednávání. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-4485-8. info
  • PLAMÍNEK, J. Komunikace a prezentace : umění mluvit, slyšet a rozumět. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-2706-6. info
  • KHELEROVÁ, V. Komunikační a obchodní dovednosti manažera. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3566-5. info
  • MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2339-6. info
  • ŠPAČKOVÁ, A. Moderní rétorika: jak mluvit k druhým lidem, aby nám naslouchali a rozuměli. Praha, 2009. info
Výukové metody
přednášky
Metody hodnocení
seminární práce (40 % hodnocení), písemný zkouškový test (60 % hodnocení)
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.