OPF:PEMBPSOP Sociální podnikání - Informace o předmětu
PEMBPSOP Sociální podnikání
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinézima 2019
- Rozsah
- 1/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Ing. Jarmila Duháček Šebestová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Ing. Jarmila Duháček Šebestová, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné - Předpoklady
- FAKULTA(OPF) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Předpokládají se základní znalosti ekonomiky podniku. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Management v sociálních službách (program OPF, B_MSS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenta se sociálním podnikáním a sociální ekonomikou. Studenti se budou umět orientovat v české legislativě upravující podmínky vzniku a existence sociálního podnikání. (I fáze před vznikem účinnosti zákona o sociálním podnikání, II fáze v době účinnosti nového zákona o sociálním podnikání, bude-li schválen v legislativním procesu). Budou rozumět podmínkám vzniku sociálního podniku nebo transformaci sociálního podnikání z klasického podniku či neziskového subjektu, který implementuje principy sociálního podnikání v praxi. Pochopí základy tvorby projektu vzniku sociálního podniku. Výklad bude doplněn přednáškami a workshopy odborníků z praxe.
- Osnova
- 1. Úvod do sociálního podnikání a sociální ekonomiky Definice základních principů sociálního podnikání (jako inovativního nástroje politiky zaměstnanosti a regionálního rozvoje) a sociální ekonomiky v globalizované ekonomice.
- 2. Podmínky sociálního podnikání v ČR Legislativní podmínky sociálního podnikání. Veřejně uznávaná definice sociálního podnikání (TESSEA apod.). Nejčastější typy právní formy sociálních podniků v ČR – jejich výhody a nevýhody. Obory činnosti sociálních podniků v ČR, platformy síťování sociálních podniků v ČR, regionalizace sektoru sociálního podnikání.
- 3. Business modely v sociálním podnikání Předpoklady pro sociální podnikání. Zakládání sociálního podniku, typy zakladatelů a řízení sociálního podniku, a typy business modelů. Analýzy prostředí, analýzy poptávky.
- 4. Financování vzniku a rozvoje sociálních podniků Typy finančních zdrojů (dotace a finanční nástroje, úvěrování, sociální bankovnictví), vícezdrojové financování. Problematika veřejné podpory sociálních podniků a podpory de-minimis.
- 5. Sociální inovace Vymezení pojmu sociální inovace. Typy sociálních inovací, jejich životní cyklus. Sociální podnikání jako možný typ sociální inovace.
- 6. Hodnocení výkonnosti sociálního podniku Hodnocení prostřednictvím základních podnikových ukazatelů výkonnosti. Využití alternativních metod měření výkonnosti.
- Literatura
- povinná literatura
- ŠEBESTOVÁ, Jarmila a Petra KREJČÍ. Sociální podnikání: Distanční studijní text. 1. vyd. Karviná, 2019, 135 s. ISBN 978-80-7510-374-1. info
- Výukové metody
- účast a diskuse na seminářích, semestrální projekt, zkouška
- Metody hodnocení
- Povinná účast na seminářích 60 %, povinná účast na diskuzích z praxe na seminářích, (20 % hodnocení), semestrální projekt a jeho obhajoba (30% hodnocení), závěrečná zkouška (50 % hodnocení).
- Statistika zápisu (zima 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2019/PEMBPSOP