Divadlo v kontextu západní kultury

Týden 5

5. Typy italského divadla a dramatu od renesance; divadelní prostor, scénografie. Intermezza, divadlo dvorské, učené, lidové, taneční, zpívané, výtvarné, komedie dell´arte.



Úkoly

• Pokuste se vystihnout rozdíl v chápání divadla v antice, ve středověku a v renesanci a rovněž vliv těchto různých pohledů na uspořádání divadelního prostoru. Např. s využitím studie:

VOSTRÝ, Jaroslav. Od podívané ke scénickému obrazu. Disk 2003, č. 3, s. 21–44.

• Přečtěte si renesanční komedii Mandragora a pokuste se určit typologii jejích ústředních postav.

• Seznamte se s rozhlasovou inscenací či se záznamem inscenace Mandragora z Činoherního klubu v režii Jiřího Menzela (1965) a popište interpretaci hlavních postav vzhledem k jejich typovému základu.

• Podívejte se na záznam představení z Divadla na provázku (Commedia delľarte, režie Petr • Scherhaufer, 1974) a nalezněte příklady lazzi.



Test 5


1. Popište italskou renesanční komedii a rozdíl mezi ní a fraškou. 

2. Které žánry italského renesančního divadla byly předstupněm opery a proč.

3. Jak rozumíte pojmům terentiovské jeviště a serliovská scén.

4. Jmenujte typy commedie dell´arte. 

5. Stručně popište podobu a fungování herecké trupy provozující commedii dell´arte.

6. Co označuje termín lazzi? 

7. Uveďte možné zdroje vzniku commedie dell´arte a odůvodněte je. 

8. Jak vypadal scénář commedie dell´arte?  

9. Co byla Florentská Camerata a jaký byl její význam? Uveďte klíčové autory. 

10. Přibližte význam opery pro rozvoj scénografie a jevištní techniky. Vyberte důležité výtvarníky a přibližte jejich význam.

11. Shrňte význam inscenace opery Fuxe Costanza e Fortezza.

12. Jakými zásadními proměnami prošlo jeviště barokního divadla? 


Literatura 5
PDF ke stažení