Týden 11
11. Podoby realistického dramatu; iluzivní divadlo.
Kapitola představuje umělecké styly realismus a naturalismus, jejich východiska a umělecké postupy. Objasňuje přínos Ibsenovy dramatiky a její vliv na dramatickou tvorbu v jiných evropských zemích.
Přibližuje nejvýznamnější naturalistické scény v Evropě a její představitele, včetně jejich dramaturgicko-inscenačního programu. Představuje význam tzv. Meiningenských pro rozvoj evropského divadla v 2. polovině 19. století a vysvětluje nové jevy spjaté s tímto souborem (historický realismus, ansámblové herectví, davová režie).
Zaměřuje se na tvorbu Antona P. Čechova a objasňuje souvislosti mezi Čechovovou tvorbou a působením Moskevského uměleckého divadla. V souvislosti s ním seznamuje rovněž s hereckým systémem Konstantina S. Stanislavského, včetně jeho terminologie (vnitřní realismus, emoční paměť, nauka o fyzickém jednání ad.).
Úkoly
• Přečtěte si některou Gogolovu hru a proveďte její stručnou charakteristiku (žánr, postavy, prostředí, námět, konflikt, téma).
• Přečtěte si Gorkého hru Na dně. Jak je budována zápletka a děj? Jak jsou pojaty postavy?
• Postavy Čechovových her často touží po lepším životě, ale nejsou schopny svoji touhu převést v čin – a svůj život rozmělňují v banalitě všedních dnů. Uveďte konkrétní příklad(y).
Test 11
1.
Pokuste se srovnat režisérské úsilí Otto Brahma s Diderotovou hereckou teorií.
2.
Která z her G. B. Shawa sloužila jako předloha pro libreto slavného muzikálu? Srovnejte tato díla.
3.
Vysvětlete název hry Bouře (Ostrovskij).
4.
Podle Ostrovského hry vznikla jedna z nejvýznamnějších českých oper. Jak se jmenuje a kdo ji zkomponoval?
5.
Určete hlavní podobnosti a rozdíly mezi hereckou teorií Stanislavského a Diderota.
6.
Stanislavskij ovlivnil svým dílem řadu generací. Jmenujte některé z jeho nejslavnějších žáků.
7.
Uveďte název herecké školy založené roku 1947 v New Yorku, která rozvíjí
Stanislavského metodu a vychovala řadu vynikajících osobností. V čem na
Stanislavského dílo navazuje?