ARTAVTBP39 Technika a technologie v tradičních a nových médiích

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2024
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Arnošt Holan (přednášející)
Mgr. Monika Horsáková, Ph.D. (přednášející)
MgA. Arnošt Holan (cvičící)
Mgr. Monika Horsáková, Ph.D. (cvičící)
Garance
MgA. Arnošt Holan
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Kontaktní osoba: MgA. Mikuláš Odehnal
Rozvrh
Po 7. 10. 14:45–17:10 ATEL, Po 4. 11. 14:45–17:10 ATEL, Po 25. 11. 14:45–17:10 ATEL, Po 9. 12. 14:45–17:10 ATEL
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
ARTAVTBP39/A: Po 7. 10. 17:15–19:40 ATEL, Po 4. 11. 17:15–19:40 ATEL, Po 25. 11. 17:15–19:40 ATEL, Po 9. 12. 17:15–19:40 ATEL, M. Horsáková
Předpoklady
FORMA(P)
nejsou definovány
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je seznámit posluchače v chronologickém přehledu s pracovními postupy, využívanými při přípravě, výrobě, postprodukci, archivaci a prezentaci audiovizuálních děl ve filmovém průmyslu, televizi i rozhlase. Předmět bude zaměřen také na jednotlivé záznamové i reprodukční formáty používané v kinematografické, televizní a zvukové technice a představí rozdíly v pracovních postupech při výrobě kinematografického a televizního díla.
Osnova
  • 1. Vědecké objevy k vzniku filmu
  • 2. Vznik fotografie
  • 3. Kinematograf bratří Lumièrů
  • 4. Vznik zvukového filmu
  • 5. Vznik barevného filmu
  • 6. Vznik televize a televizního vysílání
  • 7. Filmové kamery
  • 8. Záznamová média
  • 9. Promítací technika
  • 10. Filmová laboratoř
  • 11. Digitální média
  • 12. Moderní příslušenství a konektivita
  • 13. Možnosti distribuce filmu v digitálním věku
Literatura
    povinná literatura
  • BARAN, A. Předpoklady fotografie nebo Prolegomena. Praha: AMU, 2000.

  • BETON, J. Digitální technologie ve filmu – nepravá revoluce. Iluminace, 2007, č. 4.

  • AUMONT, J. Obraz. Praha: AMU, 2005. info
  • PEŠEK, J. Základní principy TV a magnetického záznamu obrazu. Praha: AMU, 2003.

  • SALT, B. Film Style and Technology: History and Analysis. Londýn: Starword, 1983. info
    doporučená literatura
  • BOUČEK, V. Filmová technika I. a II. Praha: ČVUT, 1972.

  • ČERNÝ, J. Základy architektonického a scénického svícení I. a II. Praha: AMU, 2002–2007.

  • ENTICKNAP, L. Moving Image Technology. From Zoetrope to Digital. Londýn - New York: Wallflower Press, 2005. info
  • FLUSSER, V. Do universa technických obrazů. Praha: OSVU, 2001. info
  • JIŘÍK, V. Kinematografický obraz I. a II. Praha: AMU, 1994.

  • KUBÍČEK, J. Úvod do esteticky animace. Praha: FAMU, 2004.

  • Kolektiv autorů. Film a filmová technika. Praha: SNTL, 1974.

  • SMETANA, C. Praktická elektroakustika. Praha: SNTL, Praha, 1981. info
  • ŠIMEK, J. Techniky fotografie. Praha: AMU, 2003.

  • ŠMOK, J. – PECÁK, J. – TAUSK, P. Barevná fotografie. Praha: SNTL, 1972.

  • URBAN, M. Filmová laboratoř. Praha: AMU, 2001. info
  • VÍT, V. Základy televizní techniky. Praha: SNTL, 1987.

  • WURTLZER, S. Electric Sounds: Technological Change and the Rise of Corporate Mass Media. New York: Columbia University Press, 2007. info
Výukové metody
přednášky, semináře, diskuse, analýzy, skupinové projekty, domácí cvičení
Metody hodnocení
aktivní účast na přednáškách, písemný test na konci semestru, písemná ročníková seminární práce
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, zima 2022, zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2024/ARTAVTBP39