FPF:ARTHDBP017 Základy tel.a rozhl. scen. - Informace o předmětu
ARTHDBP017 Základy televizní a rozhlasové scenáristiky
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Irena Pustina Kocí, Ph.D. (přednášející)
MgA. Irena Pustina Kocí, Ph.D. (cvičící) - Garance
- MgA. Irena Pustina Kocí, Ph.D.
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Kontaktní osoba: MgA. Mikuláš Odehnal - Rozvrh
- každé liché pondělí 9:45–11:20 D1
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- FORMA(P)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Historická dokumentaristika a mediální prezentace dějin (program FPF, HistDok)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je nabídnout studentům ucelený systém výchozích i specifických poznatků, nezbytných pro postupné zvládnutí a osvojení specifických metod audiovizuální žurnalistiky. Posluchači jsou postupně seznamováni s tvorbou různých typů scénářů a osvojují si práci s výrazovými a vyjadřovacími prostředky audiovizuální žurnalistiky. Součástí předmětu jsou scenáristická a studiová cvičení na zadaná témata.
- Osnova
- 1. specifika rozhlasové scenáristiky – formální podoba scénáře, způsoby psaní
- 2. první scénář rozhlasového mikrotvaru; ukázky konkrétních scénářů z praxe
- 3. specifika televizní scenáristiky – dvě základní podoby formy scénáře (televizní vs hollywoodský)
- 4. první scénář audiovizuálního díla – mikrotvar
- 5. premisa – formulace nápadu do premisy, variace možností, přenášení důrazů a změny v tématu
- 6. outline a bodový scénář – nástroj scenáristy a dramaturga
- 7. treatment – co to je a jak s tímto scenáristickým nástrojem zacházet – nácvik
- 8. praktické zkoušení treatmentu; makrostruktura příběhu
- 9. základní scenáristické struktury (trojaktovka, čtyřaktovka, mozaika atp.)
- 10. další texty ke scénáři / projektu
- 11. praktické nácviky synopse, anotace k příběhům z hodin
- 12. co je to autorská explikace, nácvik tohoto typu textu
- 13. sdílení scénářů filmových nebo televizních (studenti sobě navzájem dramaturgy)
- Literatura
- povinná literatura
- MAKOVIČKA, D. Televizní příběh. Brno: DIFA JAMU, 1996.
- ARONSONOVÁ, L. Scénář pro 21. století. Praha: AMU, 2014.
- LABÍK, L. Dramaturgia strihovej skladby (horizontálna a vertikálna štruktúra filmového príbehu). Zlín: VeRBum, 2013.
- FIELD, S. Jak napsat dobrý scénář. Praha: Rybka Publishers, 2007.
- CARRIERE, J.-C. Vyprávět příběh. Praha: NFA, 1993. info
- doporučená literatura
- CAMPBELL, J. Tisíc tváří hrdiny. Praha: Portál, 2000.
- http://fondkinematografie.cz/assets/media/studie%20komplet.pdf
- http://www.audiovizualnitvorba.cz/promeny-dramaturgie/
- Metody hodnocení
- teoretická příprava, praktická cvičení, analýza, konzultace
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2024/ARTHDBP017