ARTKSPBP64 Úvod do filmové kritiky a filmová analýza I

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2024

Předmět se v období zima 2024 nevypisuje.

Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Martin Novosad (přednášející)
Mgr. Martin Novosad (cvičící)
Garance
Mgr. Martin Novosad
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Kontaktní osoba: MgA. Mikuláš Odehnal
Předpoklady
FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář, který bude vždy tematicky doplněn přednáškou, je určen k rozvoji základních schopností potřebných při kritickém a analytickém psaní o filmu na základě použitých výrazových prostředků a reflexe kritické praxe. Studentům budou také zadávány krátké písemné úkoly, které budou pak následně na seminářích rozebírány. Cílem semináře je inspirovat studenty k psaní krátkých kritických textů na úrovni akceptovatelné v odborném tisku. Studenti by měli být seznámeni se základními (ovšem různorodými) nástroji, pojmy a postupy, jak napsat filmově-kritický text. Kurz bude kombinovat jednoduché praktické návody vystavěné na pozitivních i negativních případech s exkurzy k abstraktnějším teoretickým otázkám týkajícím se filmového média, formy, umění a průmyslu. Pointou je především varovat studenty před výkladovými a hodnotícími dogmaty, klišé a apriorními předsudky, a následně jim tak umožnit psát kreativně, úsporně a co nejkonkrétněji. Smyslem předmětu je seznámit posluchače s komplexním způsobem vnímání uměleckého hraného filmu na základě rozboru jeho jednotlivých složek a jejich vzájemné provázanosti: od dílčích aspektů stylu (práce kamery, mizanscéna, zvuk, střih) přes narativní výstavbu (fabule/syžet, vyprávění/popis, vypravěč/postava, čas/prostor) až po významovou rovinu, související s otázkou interpretace. To znamená postihnout nejen obsah, ale i způsob filmového vyjádření. A to především rozborem celkové i detailní kompozice díla ve smyslu struktury jeho skladby.
Osnova
  • 1.–2. úvod do problematiky analýzy (metody, historie, analýza vs. interpretace) 3.–4. rozbory cizích textů s vytyčením základních prvků a konvencí psaní 5.–6. otázka kritérií a argumentace při hodnocení uměleckého díla 7. –8. problematika popisu (a povrchu) 9.–10. tematická interpretace 11.–12. zařazení díla do dějin umění 13. opakování
Literatura
    povinná literatura
  • MONACO, J. Jak číst film: svět filmů, médií a multimédií: umění, technologie, jazyk, dějiny, teorie. Praha 2004.
  • FIELD, S. Jak napsat dobrý scénář. Praha: Rybka Publishers, 2007.
    doporučená literatura
  • WAJDA A. Moje filmy. Olomouc: Votobia, 1996.
  • Rozhovory Hitchcock – Truffaut. Praha: ČS Filmový ústav, 1987.
  • KERR, W. Jak nepsat hru. Praha, Orbis, 1963.
  • CARRIERE, J.-C. Vyprávět příběh. Praha: NFA, 1993.
  • CIESLAR, J. Concettino ohlédnutí. Praha: NFA, 1996.
  • LUKEŠ J. Orgie střídmosti. Olomouc: Votobia, 2001.
  • BLAŽEJOVSKÝ, J. Spiritualita ve filmu. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2007.
Výukové metody
seminář
Metody hodnocení
Písemná prezentace (ročníková seminární práce)

  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2024/ARTKSPBP64