FPF:UBKKBP0009 Digi_čtení - Informace o předmětu
UBKKBP0009 Digitální čtení a hypertext
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2024
- Rozsah
- 2/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Marek Timko, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marek Timko, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Dušan Katuščák, PhD.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Rozvrh
- Čt 12:15–13:50 H6
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Knihovnictví (program FPF, KNIH-bc)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je obeznámit studenty se specifiky digitálního čtení a jak jejich dopadem na proces čtení tak i dopadem na činnost knihoven. V druhé části obeznamuje studenty s filozofií nelineární prezentace informace, tvorbou hypertextu, jeho výhodami a nevýhodami. Po absolvování předmětu bude student schopen vytvářet hypertextové dokumenty, vytvářet přepojení dokumentů v digitálním informačním prostředí. Dále se naučí číst s porozuměním digitální dokumenty.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
vytvářet hypertextové dokumenty;
vytvářet přepojení dokumentů v digitálním informačním prostředí;
číst a porozumět digitálním dokumentů. - Osnova
- Teorie čtení, teorie digitálního čtení
- Digitální text, specifika digitálního textu
- Elektronická literatura
- Digitální čtení a knihovny
- Výzkumy digitálního čtení
- Teorie hypertextu
- Noosféra, tři světy K. Poppera
- Zásady tvorby odkazů (linek)
- Příklady hypertextu, limity a praxe hypertextu
- Literatura
- povinná literatura
- SCHAFER, S. M. HTML, XHTML a CSS. Praha, 2009. info
- BERNSTEIN, M. a D. GRECO. Reading hypertext. Watertown, MA: Eastgate Systems, 2009. ISBN 18-845-1148-1. info
- doporučená literatura
- Chuck Musciano & Bill Kennedy. HTML a XHTML Kompletní průvodce. Computer Press. ISBN 80-722-6407-9. info
- HOMOLOVÁ, Kateřina. Pedagogicko-didaktické a psychosociální aspekty pubescentního čtenářství. Ostrava, 2008. info
- HÖFLEROVÁ, E. Text a hypertext v procesu učení. In HÖFLEROVÁ, E., HRAZDILOVÁ, A. Informační zdroje. S. 3-69. Ostrava: PedF, 2003. info
- Výukové metody
- Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Prezentace seminární práce
- Metody hodnocení
- Vypracování samostatné semestrální práce na zadané téma. Aktivní účast na přednáškách i seminářích. Studium literatury. Ústní obhajoba vypracované semestrální práce. Ústní zkouška.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Zp před Zk
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2024/UBKKBP0009