UBKKDBK046 Dramaterapie

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2025
Rozsah
4p+4s/sem. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Hana Volkmerová, Ph.D. (přednášející)
MgA. Mgr. Gabriela Ženatá (přednášející)
MgA. Mgr. Gabriela Ženatá (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Cindlerová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V rámci kurzu se studenti seznámí se základy oboru dramaterapie a jeho kontexty vzniku a rozvoje. Získají základní povědomí o pojmech a termínech souvisejících s oborem. Seznámí se také s širším ukotvením v oboru arteterapie a s jeho součástmi. Do výuky bude zařazena návštěva jedné až dvou výukových dramaterapeutických lekcí v některém z pedagogem vybraných zařízení. Půjde o lekce, které jsou zaměřeny arteterapeuticky nebo jsou dramaterapeutické se specifickými skupinami osob.
Osnova
  • 1. Úvod do problematiky oboru arteterapie a dramaterapie.
  • 2. Arteterapie v užším slova smyslu. Kresba a její analýza.
  • 3. Dramaterapie – historické kontexty vzniku oboru. Osobnosti oboru.
  • 4. Terraterapie, muzikoterapie, taneční terapie…
  • 5. Terapie loutkou – dramaterapeutické lekce s loutkami (struktura, rituály, lektoři, prostor...).
  • 6. Klienti dramaterapie (pojmy: osoba se speciálními potřebami, osoba s mentálním postižením, osoba s fyzickýcm postižením, osoba s kombinovanými vadami, ADHD, PAS…).
  • 7. Dramaterapie a teatroterapie – spojnice a rozdíly.
  • 8. Festivaly arteterapie.
  • 9. Návštěva lekce dramaterapie nebo terapie loutkou v praxi 1.
  • 10. Reflexe zhlédnutého.
  • 11. Návštěva lekce dramaterapie nebo terapie loutkou v praxi 2.
  • 12. Reflexe zhlédnutého.
  • 13. Společná diskuse k tématům předmětu. Formulace dramaterapeutických principů.
Literatura
    povinná literatura
  • VALENTA, M. Dramaterapie. Praha: Grada Publishing, 2011.
  • JENNINGSOVÁ, S. Úvod do dramaterapie. Divadlo a léčba. Adrianina nit. Praha: Asociace dramaterapeutů České republiky v Nakladatelství Jalna, 2014.
  • VOLKMEROVÁ, H. a kol. Loutka jako nástroj vzdělávání. Ostrava: THeatr ludem, 2014.
  • ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie. Praha: Portál, 2016.
  • VALENTA, M. – POLÍNEK, D. Dramaterapie a teatroterapie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013.
    doporučená literatura
  • UŽDIL, J. Čáry, klikyháky, paňáci a auta. Praha: Státní pedagogické nakladatelství (Edice Odborná literatura pro učitele), 1980.
  • MAJZLANOVÁ, K. Dramatoterapia v liečebnej pedagogike. Bratislava: IRIS, 2004. I
  • POLSTER, E. – POLSTER, M. Integrovaná gestalt terapie. Boskovice: Františe Šalé – ALBERT ve spolupráci se Sdružením Podané ruce Brno, 2000.
  • BERNIER M. – O´HARE J. Puppetry in Educatiuon and Therapy. Unlocking Doors to the Mind and Heart. USA, Indiana, Bloomington: Authorhouse 200
  • MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2007.
Výukové metody
Přednáška, seminář.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2023, léto 2024.