FPF:UBKCU006 Didaktika čes. jazyka a lit. 2 - Informace o předmětu
UBKCU006 Didaktika českého jazyka a literatury 2
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2022
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Vlasta Galisová (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Eva Höflerová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Předpoklady
- Znalost obsahu lingvistických a literárněvědných předmětů, znalost obecné didaktiky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program FPF, N7504 UcSS)
- Cíle předmětu
- Cílem disciplíny je seznámit studenty se současným pojetím výuky českého jazyka a literatury na středních školách, a to s přihlédnutím ke specifice výuky na osmiletých gymnáziích.
- Výstupy z učení
- Analýza záznamu výuky českého jazyka. Písemná příprava na výuku zvoleného jazykového nebo literárněvědného tématu.
- Osnova
- V Didaktice 2 se pozornost přesunuje na didaktiku výuky slohu a literatury, na problematiku vzájemného propojení obou složek výuky. Studenti se věnují didaktickému pojetí interpretace poezie a prózy, učí se, jak přistupovat ke komplexním, stylově smíšeným textům, seznamují se s principy mediální výchovy.
Učí se hodnotit a klasifikovat ústní a písemné výkony studentů SŠ.
Učivo si lze (před nadcházející pedagogickou praxí) doplnit předmětem Informační technologie ve výuce českého jazyka a literatury a Komunikační dovednosti ve školské praxi.
1. Současné pojetí výuky literatury na SŠ (polemiky, názory, závazná stanoviska)
2. Učebnice, čítanky a jiné učební texty
3. Mediální gramotnost jako předpoklad percepce textů
4. Interpretace uměleckého textu ve vztahu ke kognitivním schopnostem studentů
5. Tvorba psaných a mluvených textů, jejich hodnocení
6. Mimovýukové činnosti jako prostředí pro vzdělávání
- V Didaktice 2 se pozornost přesunuje na didaktiku výuky slohu a literatury, na problematiku vzájemného propojení obou složek výuky. Studenti se věnují didaktickému pojetí interpretace poezie a prózy, učí se, jak přistupovat ke komplexním, stylově smíšeným textům, seznamují se s principy mediální výchovy.
- Literatura
- povinná literatura
- ČECHOVÁ, M., STYBLÍK, V. Čeština a její vyučování. Praha: SPN, 1998. info
- KOSTEČKA, J. Do světa literatury jinak. Praha: SPN, 1995. info
- doporučená literatura
- GEJGUŠOVÁ, I. Komplexnost ve výuce literární výchovy. Ostrava, 2008. ISBN 978-80-7368-541-6. info
- KREISLOVÁ, A. Světová literatura jako prostředek multikulturní výchovy. In Ergo. Ústí nad Labem: PdF UJEP, 2001. info
- MARTÍNKOVÁ, V. Teorie literatury netradičně. Praha: Trizonia, 1995. info
- Výukové metody
- Přednáška s analýzou videozáznamu
Pozorování
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Studijní praxe
Seminární výuka - Metody hodnocení
- Známkou
Kombinovaná zkouška - Informace učitele
- Požadavky pro splnění předmětu budou stanoveny vyučujícím na začátku semestru.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2022/UBKCU006