FPF:UCJLVSPN Lingvistická propedeutika - Informace o předmětu
UCJLVSPN Lingvistická propedeutika
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2019
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Dr. phil. Veronika Kotůlková (přednášející)
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Markéta Šmalcová, Ph.D. (přednášející)
doc. Dr. phil. Veronika Kotůlková (cvičící)
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Markéta Šmalcová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Rozvrh
- St 15:35–16:20 M15-LUCJ
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- TYP_STUDIA(B)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Němčina (dvouoborové) (program FPF, B6107 HuSt)
- Němčina (dvouoborové) (program FPF, B7310 Filo)
- Cíle předmětu
- Cílem přednášky je seznámit posluchače s předmětem a metodami jazykovědy se zaměřením na němčinu. Vedle typologické a genealogické klasifikace němčiny se výklady zaměří na základní jazykovědné pojmy (podstatu a funkci jazyka, systém v jazyce, synchronie - diachronie, jazyk mluvený a psaný). Při výkladech o jednotlivých jazykovědných disciplínách (fonologie, morfologie, syntax) bude kladen důraz zejména na otázky terminologické. Vedle základů textové lingvistiky a lexikologie budou výklady zaměřeny na nejvýraznější jazykové směry a školy s důrazem na vývoj ve 20. stol. Sylabus: 1. Genealogická a typologická klasifikace němčiny 2. teritoriální a časové členění Gliederung němčiny 3. Jazykovědní disciplíny 4. metody Jazykovědy 5. Efektivní plánování času, křivka učení a zapomínáni 6. Efektivní metody učení slovíček 7. Multiple inteligence 9. Psaní eseje 10. Vyhledávání v kartotéce knihovny 11. Práce s elektronickými databázemi 12. Citační normy 13. Shrnutí a evaluace Literatura: Agricola, E. / Fleischer, W. / Protze, H. (eds.): Kleine Enzyklopädie Deutsche Sprache. Leipzig: VEB Bibliographisches Institut, 1969. Bünting, K.-D.: Einführung in die Linguistik. 15. Aufl. Weinheim: Beltz Athenäum, 1996. Černý, J.: Dějiny lingvistiky, Olomouc: Votobia, 1996. Černý, J.: Úvod do studia jazyka, Olomouc: Rubico, 1998. Erhart, A.: Základy jazykovědy, Praha: SPN, 1990. Kossak, H.-Ch. Jak se snadno učit a více si pamatovat. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2012. Kupka, I. Jak úspěšně studovat cizí jazyky. Praha: Grada, 2007.Linke, A. / Nussbaumer, M. / Portmann, P. R.: Puchta, H. Multiple Intelligenzen im Daf-Unterricht : Aktivitäten für die Sekundarstufe und den Erwachsenenunterricht. 1. Auflage. Ismaning: Hueber, 2009 Studienbuch Linguistik. 3. Aufl. Tübingen: Niemeyer, 1996. Saussure, F. de: Grundfragen der allgemeinen Sprachwissenschaft. Berlin: de Gruyter, 1967. (Saussure, F. de: Kurs obecné lingvistiky. Praha: Academia, 1996.) Schunk, G.: Studienbuch zur Einführung in die deutsche Sprachwissenschaft. Vom Laut zum Wort. Würzburg: Königshausen & Neumann, 2002. Šimečková, A.: Úvod do studia německého jazyka I. Praha: Univerzita Karlova, 1978. Šimečková, A.: Úvod do studia německého jazyka II. Praha: Univerzita Karlova, 1981. Tschirch, F.: 1200 Jahre deutsche Sprache. Die Entfaltung der deutschen Sprachgestalt in ausgewählten Stücken der Bibelübersetzung vom Ausgang des 8. Jahrhunderts bis in die Gegenwart. Ein Lese- und ein Arbeitsbuch. Berlin: de Gruyter, 1955. http://www.linse.uni-essen.de/linse/esel/kategorien/all.php
- Vyučovací jazyk
- Němčina
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2019/UCJLVSPN