UBKKBPA011 Informační etika 1

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2020
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Marek Timko, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Marek Timko, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
TYP_STUDIA(B)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vymezení etiky jako praktické filosofie, základní členění etických koncepcí (deskriptivní etika, preskriptivní etika, metaetika). Přednášky se zabývají pojmy: etika, morálka a mravnost, jako i určujícími předpoklady morálního diskurzu (svoboda, odpovědnost, svědomí). Kladou otázky po existenci (a platnosti) morálních hodnot. Předmětem jsou také teorie morálních ctností (které jsou představeny v etických koncepcích Platóna, Aristotela a T. Akvinského). Předmět také seznamuje posluchače s historickým vývojem etiky, etickými principy a poukazuje na problematiku aplikace morálních zdůvodnění lidského jednání v běžném každodenním životě či ve vybraných (vědních) oborech. Přednášky se zabývají také hlavními etickými koncepcemi 20. a 21. století. Na základě předchozího se také charakterizují a vymezují i možnosti aplikovaných etických koncepcí (bioetika, environmentální etika, etika podnikání, informační etika).
Osnova
  • Osnova (tematické bloky): I. Základní etické pojmy
    1.) Úvod do etiky. Vymezení etiky jako praktické filosofie;
    2.) Základní členění etických koncepcí (deskriptivní etika, preskriptivní etika, metaetika);
    3.) Předpoklady morálního diskurzu: problém svobody a odpovědnost. Problém svědomí;
    4.) Pojem etiky ve vztahu k pojmu morálky a mravnosti;
    5.) Existence a platnost morálních hodnot. Morální ctnosti (Platón, Aristotelés, Akvinský). Čest a úcta.
    II. Etické koncepce v minulosti a současnosti
    6.) Etika v antice – Sókratés a Platón (pojetí etického negativsmu a pozitivismu;
    7.) Eudaimonistická etika a tzv. zlatá střední cesta u Aristotela;
    8.) Epikúros a hédonistická etika, kynismus, stoicismus a skepticismus;
    9.) Etické koncepce v období středověku – A. Augustinus, T. Akvinský;
    10.) Etické koncepce novověku – utilitarismus (D. Hume, J. Bentham, J. S. Mill) a deontologická etika I. Kanta;
    11.) Současné etické koncepce – existencialismus (J.-P. Sartre), etika z pohledu etologie (K. Lorenz), etika a sociobiologie (E. O. Wilson), etika odpovědnosti (H. Jonas), teorie spravedlnosti (J. Rawls), praktická etika a práva zvířat (P. Singer), diskursivní etika (J. Habermas), etika v situaci postmoderního diskurzu (M. Foucault, J. Derrida).
    III. Aplikované etiky
    12.) Bioetika, environmentální etika, feministická etika, etika podnikání, informační etika.
Literatura
    povinná literatura
  • Anzenbacher, A. Úvod do etiky. Praha, 2001.
  • Příkaský, J. V. Učebnice základů etiky. Kostelní Vydří, 2000.
  • Thompson, M. Přehled etiky. Praha, 2004.
  • Janoš, K.: Informační etika. Praha, 1993.
    doporučená literatura
  • Nesvadba, P. Filosofie a etika. Plzeň, 2006.
  • Brázda, R: Úvod do srovnávací etiky. Praha, 1998.
  • Spaemann, R.: Základní mravní pojmy a postoje. Praha, 1995.
  • Šmajs, J. (a kol.): Podnikatelská a environmentální etika. Brno, 2008.
Výukové metody
Přednášení a diskuse nad probíranými problémy; práce s povinnou a doporučenou literaturou; demonstrace problematiky na vybraných příkladech.
Metody hodnocení
75% účast na seminářích, vypracování písemné zápočtové práce a úspěšné absolvování zápočtové písemky. Zápočtová práce: Práce bude obsahovat úvahu na jedno ze zvolených témat a kritický komentář k úvaze. Zápočtová písemka: Písemka se bude skládat z 3 otevřených otázek, které budou korespondovat s 3 tematickými okruhy.
Informace učitele
Výuka je zaměřena také na samostatnou analýzu základních informačních zdrojů jako i na kritickou argumentaci v rámci použití poznatků v praxi.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.