UCJNP028 Řízená ped. praxe

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2020
Rozsah
0/0/4. Seminář 4 TYD/SEM. 10 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
TYP_STUDIA(B)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Obsah předmětu je založen na pozorování reálných hodin u různých pedagogů na různých typech škol. Studenti se seznámí s technikami a principy pozorování i metodami zápisu. Pozorování budou řízená s konkrétním cíli a otázkami. Pozornost bude věnována proporčnímu rozlišení jednotlivých jazykových dovedností v hodinách, otázce využívání sociálních forem, funkčnosti využívání cizího a rodného jazyka, práci s hlasem a řečí těla, organizaci zápisu na tabuli atp.
Osnova
  • Obsah předmětu je založen na pozorování reálných hodin u různých pedagogů na různých typech škol. Studenti se seznámí s technikami a principy pozorování i metodami zápisu. Pozorování budou řízená s konkrétním cíli a otázkami. Pozornost bude věnována proporčnímu rozlišení jednotlivých jazykových dovedností v hodinách, otázce využívání sociálních forem, funkčnosti využívání cizího a rodného jazyka, práci s hlasem a řečí těla, organizaci zápisu na tabuli atp.
Literatura
    doporučená literatura
  • Beran, V. Jak na školní vzdělávací program. V. část. Učitelské listy, Ředitelské listy. 2004/2005, č. 7, s. 3-4. info
  • Walterová, E. Kurukulum. Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno: CDVU MU, 1994. info
  • Průcha, J. Moderní pedagogika. Věda o edukačních procesech. Praha: Portál, 1996. info
  • Byčkovský, P. / Kotasem, J. Nová teorie klasifikování kognitivních cílů ve vzdělávání: Revize Bloomovy taxonomie. Pedagogika, 2004, č. 3. s. 227-242. info
  • Švec, V. / Filová, H. / Šimoník, O. Praktikum didaktických dovedností. Brno: MU, 2002. info
  • Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. info
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. info
  • Blížkovský, B. Systémová pedagogika. Ostrava? AMOSIUM SERVIS, 1992. info
  • Kalous, Z. / Obst, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. info
  • Prášilová, M. Tvorba vzdělávacího programu. Praha: Triton, 2006. info
  • Belcourt, M. / Wright, P.C. Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. Praha: Grada, 1998. info
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
V průběhu celé praxe si student povede podrobné dossier o svém pedagogickém působení v daném školském zařízení. Tato dokumentace bude zahrnovat nejen podrobnou přípravu na jednotlivé vyučovací hodiny, ale také jejich detailní zhodnocení, které student provede spolu s vedoucím oborové praxe v daném školském zařízení. Toto dossier poslouží jednak k důslednému zmapování souvislé pedagogické praxe, jednak je student předloží zkušební komisi v průběhu Státní závěrečné zkoušky z Didaktiky němčiny.
Studenti absolvují v rámci předmětu 10 hodin náslechů a pozorování ze sledovaných hodin zpracují ve formě deníku, který bude dále reflektovat způsob jazykové výuky na škole, bude obsahovat evaluaci učebnice a sebereflexi
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2012, léto 2013, zima 2013, léto 2014, zima 2014, léto 2015, zima 2015, léto 2016, zima 2016, léto 2017, zima 2017, léto 2018, zima 2018, léto 2019, zima 2019, léto 2020, léto 2021, zima 2021, léto 2022, zima 2022, léto 2023, zima 2023, léto 2024.