VCKDST0012 Základy rétoriky pro průvodcovství a turismus

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2020
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. Mgr. Jiří Siostrzonek, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. Mgr. Jiří Siostrzonek, Ph.D.
Výzkumné centrum pro kulturní dějiny Slezska a střední Evropy – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VCKDST0012/A: Út 9:45–11:20 H1, J. Siostrzonek
Předpoklady
TYP_STUDIA(N)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu Základy rétoriky pro průvodcovství a turismus je zprostředkovat studentům základní teoretické poznatky a praktické zkušenosti z dané problematiky. Přednášky i semináře se budou opírat o další disciplíny (etiku, psychologii osobnosti, sociální psychologii atd.). V rámci přednášek a praktických cvičení se budou využívat animační metody (projekce, hraní rolí, inscenování, fotografování, natáčení, rétorická cvičení, dokumentace verbálních a nonverbálních projevů atd.), tak aby byli studenti motivováni k účasti na dialogu. Základní terminologie bude vysvětlena a následně aplikována v ucelených tematických blocích. Obsah přednášek i praktických seminářů se bude opírat také o individuální osobní zkušenosti a názory studentů. Cílem cvičení bude motivovat posluchače k hlubšímu aktivnímu zájmu o nastíněné problémy a k zaujímání osobních postojů a názorů k dané problematice.
Osnova
  • Orientační přehled probírané látky:
    1. Rétorika a historie, o smyslu rétoriky, jazykový projev a jeho psychologické účinky.
    2. Druhy řečového projevu a jejich specifika (přednáška průvodce, zahajovací proslov, uvítací proslov, děkovná řeč, uvítací řeč, motivační proslov atd.), přípravy a realizace projevu.
    3. Komunikace a stres, mediace, rozum a emoce, asertivita, agresivita, submisivita.
    4. Vystupování v médiích, řízené diskuze, úloha moderátora, monolog, argumentace.
    5. Struktury různých prezentací (prezentace zprávy, služby, plánu postupu, špatné zprávy atd.).
    6. Vyjednávání techniky, umění dialogu.
    7. Metody a význam sebepoznání, jak být přesvědčivý a přirozený.
    8. Galerie sociálních typů, pozorování a psychologické postižení lidských typů, širší životní a sociální prostředí, vliv na utváření životního stylu.
Literatura
    doporučená literatura
  • Voříšek, K. - Vysekalová, J. Jak být přesvědčivý a neztratit se v davu. Praha: Grada, 2015. info
  • Černý, V. Rétorika. Brno: CPress, 2011. info
  • Šačková, A. Umění dialogu. Praha: Grada, 2011. info
  • Bilinski, W. Velká kniho rétoriky. Praha: Grada, 2011. info
  • Thiele, A. Jak na špinavé triky a útoky v komunikaci. Praha: Grada, 2010. info
  • Šmajsová, B. Rétorika - vážnost mluveného slova. Praha: Grada, 2010. info
Informace učitele
Aktivní účast na seminářích, povinné absolvování 75 % výuky, plnění zadaných úkolů (ústní, písemné).
Prokázaná schopnost zpracování a prezentace vybraného tématu (PowerPoint), práce s odbornou literaturou a informačními zdroji.
Důraz je kladen na praktickou rovinu předmětu. Studenti vypracují a prezentují před skupinou stanovené úkoly.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2021, zima 2022, zima 2023.