ARTAVTBP06 Základy kamery I

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2023
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. MgA. Marek Jícha (přednášející)
prof. MgA. Marek Jícha (cvičící)
Garance
prof. MgA. Marek Jícha
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Kontaktní osoba: MgA. Mikuláš Odehnal
Rozvrh
Čt 12. 10. 8:05–10:30 D1, 8:05–10:30 ATEL, Čt 2. 11. 8:05–10:30 ATEL, 8:05–10:30 D1, Čt 9. 11. 8:05–10:30 D1, 8:05–10:30 ATEL, Pá 15. 12. 8:05–10:30 D1
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
ARTAVTBP06/A: Čt 12. 10. 10:35–13:00 ATEL, 10:35–13:00 D1, Čt 2. 11. 10:35–13:00 ATEL, 10:35–13:00 D1, Čt 9. 11. 10:35–13:00 ATEL, 10:35–13:00 D1, Pá 15. 12. 10:35–13:00 D1, M. Jícha
Předpoklady
FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem v zimním semestru je seznámit posluchače se základy kameramanské problematiky, čímž se vytvoří základ pro navazující praktická cvičení. Student se seznámí se základy jednoduchého kinematografického sdělení s důrazem na návaznost záběrů a jejich kompozici, osvětlení a dynamiku obrazu.
Osnova
  • 1.–2. Základy kameramanské práce a úvod do terminologie. Kamera jako nástroj filmové řeči. Filmová kamera a digitální kamera – rozdělení filmových kamer.
  • 3.–4. Základy optického zobrazování. Optika a její využití pro narativní složku.
  • 5.–6 Pohyb jako kamerový nástroj filmové řeči. Princip pohybu ve filmovém prostoru. Technické prostředky pro pohyb kamery.
  • 7.–8. Rám jako kamerový nástroj filmové řeči.
  • 8.–9. Práce s filmovým prostorem a kinematografickým obrazem. Vyhledávaní a práce s filmovými lokacemi.
  • 10.–12. Principy televizního snímání v jednotlivých televizních žánrech, televizní snímací technika.
  • 13. Shrnutí a opakování, testy a projekce studentských prací.
Literatura
    povinná literatura
  • AUMONT, J. Obraz. Praha: AMU, 2005
  • ČERNÝ, J. Základy architektonického a scénického svícení I. a II. Praha: AMU, 2002–2007
    doporučená literatura
  • BOUČEK, V. Filmová technika I. a II. Praha: ČVUT, 1972
  • KALIŠ J. Filmové dramatické formy II. Film a filmová technika. Praha: SNTL, 1974
  • KARVÁNEK, L. Digitální kamery. Praha: AMU, 2010
  • ŠOFR, J. Teorie a praxe světlotonální koncepce filmu. Praha: AMU, 2013
Metody hodnocení
odevzdání průběžných kamerových cvičení
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, zima 2022, zima 2024.